Gepubliceerd op 24 March 2022 om 21h51
Door Jeroen Evens

Herbekijk onze webinar over Electric Mobility en laadinfrastructuur

Deze nieuwe webinar van link2fleet stond volledig in het teken van Electric Mobility en laadinfrastructuur. De massale komst van elektrische auto’s in wagenparken in de komende maanden zal namelijk nieuwe gewoontes voor bestuurders met zich meebrengen. Logischerwijs dringen er zich ook een pak prangende vragen op die te maken hebben met elektrisch rijden en opladen.

|||
||| © |||

In deze hoogst interessante videosessie zullen onze experts van dienst u de sleutels aanreiken om de heroplading van uw EV(‘s) efficiënt te beheren. Zo hebben we het over de installatie van oplaadstations bij werknemers thuis, het opladen via openbare oplaadnetwerken, de mogelijkheden van oplaadkaarten en – een veel besproken thema – het onderwerp van de doorfacturering van de kosten van thuisladen aan de werkgever. Daarbovenop bekijken we welke invloed de stijging van de elektriciteitstarieven zal hebben op de TCO van uw EV’s én schotelen we u – gratis en voor niks – een case study voor.

Hebt u dit webinar gemist of wilt u deze sessie laten bekijken door uw collega’s? Geen enkel probleem! Je kan onze webinar over Electric Mobility en laadinfrastructuur via deze link herbekijken.

Op virtuele wijze verwelkomden we een panel van experten om het te hebben over deze boeiende materie. Het hele gebeuren werd gemodereerd door Stijn Blanckaert, journalist bij Autonieuws.be. De key takeaways van deze sessie vatten we hieronder graag voor u samen:

Jochen De Smet, Energy en EV-expert bij Sweco Belgium, Voorzitter EV Belgium

  • Bedrijfswagens zijn de grote ‘driver’ voor de vergroening van het wagenpark.
  • Vanaf 2025 zal de elektrificatie enorm versnellen.
  • Tot eind 2022 is er 200% aftrekbaarheid voor afschrijvingen m.b.t. laadinfrastructuur.
  • Thuisladen: Aflopend percentage belastingvoordeel tot 2024 (van 45% tot 15%).
  • Nieuwe marktspelers: Charge Point Operators (CPO’s) en eMobility Service Providers.
  • Belangrijk bij thuisladen: goede afspraken m.b.t. laadtarief en de vergoeding van de laadpaal.
  • Publiek laden: paalvolgtwagen.be is er voor mensen die niet kunnen thuisladen.

 

Steven Appelmans, Journalist voor Autogids, over laadkaarten

  • Voorlopig zijn er tal van redenen waarom er nog gewerkt wordt met een laadkaart en geen bankkaart, maar dit kan in de toekomst veranderen.
  • De markt van laadkaarten is erg concurrentieel met tal van aanbieders.
  • Er is een verschil tussen gebruikers mét en zonder abonnement.
  • Een reservekaart aanvragen is geen overbodige luxe.
  • Laadkaarten maken het beheer van uw vloot makkelijker via digitale platformen.
  • Voordeel van app: beschikbaarheid van laadpalen, maar is minder handig.
  • Laadkaarten zijn gemakkelijk en handig, maar hou rekening met het netwerk en de laadpaalleverancier.
  • Er is nog sprake van een kluwen van tarieven en de gebruikspolitiek moet eigen worden gemaakt.

 

Peter Heyndrickx, Strategisch Programmanager Mobility bij VAB

  • VAB zet volop in op transitie naar elektriciteit met pech- en reisbijstand én met de Multimerk Hybrid Card.
  • Er is nog sprake van ‘range anxiety’ bij consumenten.

 

 

 

Tom Van Assche, Head of Sales bij Polestar

  • Elke Polestar wordt geleverd mét een laadkaart met preferentiële tarieven.
  • Polestar is een digital company, importer én retailer, en een ‘pure progressive performer’.
  • ‘Digital first, but human always’ is de leidraad.
  • Polestar kan snel leveren, en dat is eerder uitzonderlijk tegenwoordig.

 

Stephan Atsou van Powerdale

  • Welk aantal en welk type laadpalen installeren we best? Afhankelijk van de fleet-mix (PHEV-BEV-ratio), waar we zullen opladen, maar ook het type medewerker (thuiswerkers, nomadische werknemers,…).

 

 

 

Over de fiscaliteit van laadpalen

 

Welke uitgaven komen voor de belastingvermindering van laadpalen voor particulieren in aanmerking?

De uitgaven van een thuislaadstation omvatten de door de belastingplichtige werkelijk betaalde uitgaven (inclusief btw) voor :

  • de aankoop in nieuwe staatvan een laadstation en de plaatsing ervan;
  • evenals de uitgaven voor de keuringvan de installatie.

Een door de belastingplichtige zelf geplaatst laadstation komt niet in aanmerking voor de belastingvermindering. Uitgaven voor de verzwaring van de elektriciteitsinstallatie van één naar drie fasen in het kader van de installatie van een laadstation komen eveneens in aanmerking voor de belastingvermindering.  De loutere betaling van dergelijke kosten (zonder te investeren in de aankoop van een laadstation), komen evenwel niet in aanmerking voor de belastingvermindering (zie laatste paragraaf – kostendeling)

Op welke uitgaven is de belastingvermindering niet van toepassing?

De uitgaven voor de plaatsing van een laadstation zijn uitgesloten van de belastingvermindering in de mate dat:

  • 1° de uitgaven voor de plaatsing van een laadstation als werkelijke beroepskosten in aanmerking zijn genomen door de belastingplichtige werknemer
  • 2° indien beroep wordt gedaan op de investeringsaftrek
  • 3° indien de uitgaven voor de plaatsing van een laadstation door de werkgever als zogenoemde “eigen kosten van de werkgever “ worden terugbetaald aan de belastingplichtige werknemer

Ter beschikkingstelling van een laadstation door de werkgever met kostendeling van de laadoplossing met de werknemer (vraag van Christof)

Situatie : Een werkgever stelt een laadstation ter beschikking bij de werknemer en er wordt thuis bij hem/haar een laadpaal geplaatst. Het laadstation blijft eigendom van de werkgever, maar de werknemer mag er gebruik van maken voor het opladen van zijn bedrijfswagen. De werknemer betaalt bepaalde delen van de laadoplossing zelf (bvb. extra bekabelingskosten, keuring, een deel van de kosten van de laadpaal).

Vraag : Kan de werknemer aanspraak maken op de belastingvermindering voor het plaatsen van een laadstation met betrekking tot de zelf betaalde onderdelen ?

Neen. De werknemer heeft niet geïnvesteerd in de aankoop van een volledig laadstation/laadoplossing en is er geen eigenaar van. De loutere betaling van bijv. plaatsingskosten of een kabelaansluiting heeft niet tot gevolg dat de werknemer aanspraak kan maken op de belastingvermindering in de personenbelasting.

Fiscale optimalisatie : Indien in het voorbeeld de factuur van de laadpaal niet rechtstreeks van de installateur maar vanuit de werkgever zou komen, kan de werknemer de betaalde vergoeding aan de werkgever wel in mindering brengen van zijn/haar voordeel alle aard.

Afsluitend wensen we onze partners nog te bedanken voor hun aangebrachte expertise: Alphabet, Polestar, Powerdale, en VAB.

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Mobiliteit , Mobiliteitskaart/-apps

Gelijkaardige artikels