Gepubliceerd op 4 April 2022 om 11h29
Door Jeroen Evens

3 toekomstige EV bestsellers in de kijker

Audi Q4 e-tron, BMW iX3, Hyundai IONIQ 5, drie modellen die onvermijdelijk hun plaats zullen krijgen in de car policies en de short lists van elektrische modellen. Twijfelt u tussen de drie? De redactie van link2fleet heeft ze kunnen testen voor een vergelijkend onderzoek. Het vonnis is binnen!

||||||||||||||||||||||||
|||||||||||||||||||||||| © ||||||||||||||||||||||||

Het uiterlijk

Op het vlak van design heeft Hyundai het aangedurfd om de conventies op te schudden met zijn IONIQ 5. Met zijn futuristische en geraffineerde look is hij onmiskenbaar in het oog springend. Zijn voorkant, die volledig is ontdaan van een grille, benadrukt zijn LED-lampen, terwijl zijn achterlichten, die zijn opgebouwd uit kleine vierkantjes als pixels, rechtstreeks uit een videospelletje uit de jaren ‘80 lijken te komen. Opvallend zijn de originele intrekbare deurgrepen en de zeer moderne 21-inch wielen. Het enige minpuntje is het ontbreken van een achterruitenwisser.

De BMW iX3 is veel traditioneler. Aan de buitenkant doet niets vermoeden dat het om een elektrische auto gaat, met uitzondering van zijn gesloten grille en zijn specifieke velgen. Merk op dat deze versie uit 2022 al een update is gebaseerd op de nieuwe X3.

Audi’s Q4 e-tron is meer een compromis tussen de twee. Zijn hoekige, strakke lijnen en design mogen dan exclusief zijn, dankzij zijn enorme grille en lichtsignatuur is hij direct herkenbaar als een lid van het Audi-gamma.

 

Interieur

In het interieur onderscheidt de BMW zich van de X3 met enkele blauwe accenten, met name op de startknop, de versnellingsbak en de stiksels op de zetels. Degenen die aan het merk gewend zijn, zullen zich onmiddellijk thuis voelen. Ook het comfort, de kwaliteit van de materialen en de afwerking zijn in alle opzichten vergelijkbaar met die van de versie met verbrandingsmotor.

Net zoals aan de buitenkant is het interieur van de Q4 herkenbaar als dat van een Audi, maar heeft het een paar opvallende kenmerken, zoals een speciaal stuurwiel met een nogal ongebruikelijke vorm en een herontworpen console tegenover de bestuurder. De console weerspiegelt de lijnen van het exterieur met zijn grote ventilatieopeningen voor de airconditioning die enigszins aan de grille doen denken.

In de Hyundai daarentegen ontdekken we een heel nieuw, modern en sobere interieur, waar de ruimte royaal is dankzij de wielbasis van 3 meter. Er is geen echte middenconsole, maar het dashboard wordt opgesmukt met een groot paneel met twee 12,3-inch schermen, één vóór de bestuurder en de andere in het midden. De combinatie van aanraakbediening en weinig fysieke knoppen geeft het interieur een harmonieus gevoel. Binnen voelt het een beetje als een cocon, met een zeker gevoel van vrede en rust.

 

Op de weg

Dit gevoel is ook aanwezig wanneer u de IONIQ 5 start. De hele ambiance van de auto bevordert een rustige en ontspannen rit. De auto is opmerkelijk soepel, maar heeft toch een zekere dynamiek. Maar als u op zoek bent naar een echt dynamische auto, dan is de BMW iX3 de auto bij uitstek. Zijn royale koppel en acceleratie maken hem zeer speels. Het kietelt om het tot het uiterste te willen drijven. Daar komt nog bij dat hij het hoogste niveau van comfort biedt.

De Audi Q4 e-tron biedt een compromis tussen beiden, hij weet hoe hij comfortabel en verstandig oftewel dynamisch en wild kan zijn, en past zich zo aan het gedrag van elke bestuurder aan.

 

Bereik en opladen

Onder de carrosserie hebben de Audi en Hyundai hetzelfde vermogen (170 pk), maar de Hyundai heeft een iets grotere accu: 58 kWh tegenover 55 voor de Audi. De BMW heeft de grootste batterij (73,8 kWh) en daarmee ook de krachtigste (286 pk). Hij heeft ook de grootste actieradius, met 460 km (WLTP) tegenover 384 voor de Hyundai en 349 voor de Audi.

Tijdens de testrit – die op koude winterdagen werd uitgevoerd – hadden alle drie de auto’s echter een iets kleinere actieradius dan geadverteerd, zelfs met een volledige lading.

Wat de oplaadtijd betreft, gaat een speciale vermelding naar de IONIQ 5, die 10 tot 80% van zijn batterij kan recupereren in slechts 18 minuten aan een terminal van 350 kW. Bij de andere twee modellen, hebben we het over 30 minuten.

 

Vlootrapport

Wat de prijs betreft, heeft de Audi de laagste aankoopprijs, maar de Hyundai doet het beter op het vlak van maandelijkse huur en andere punten zoals verzekering en banden. De BMW is bijna 20.000 euro duurder dan de anderen, maar dat is uiteraard te danken aan zijn grotere batterij en hoger vermogen. Als we dus kijken naar de TCO, staat de Hyundai uiteindelijk bovenaan het podium, op de voet gevolgd door de Audi. De BMW kost gemiddeld € 300 per maand meer dan de IONIQ 5 of de Audi Q4 e-tron.

Het verdict

Hoewel de IONIQ 5, Q4 e-tron en iX3 allemaal elektrisch zijn, bieden ze toch verschillende rijervaringen en -sensaties. Wat actieradius en vermogen betreft, komt de BMW als beste uit de bus, maar zijn prijskaartje zal niet in elk budget passen. Tussen de Audi Q4 e-tron en de IONIQ 5 is de balans eerder gelijkwaardig, vooral omdat de Koreaanse constructeur zijn Duitse concurrenten op het vlak van gepercipieerde kwaliteit niets te benijden heeft. De Hyundai heeft het voordeel dat hij sneller oplaadt en iets minder duur is in het gebruik, terwijl de Audi meer in de smaak zal vallen bij wie op zoek is naar een meer ‘traditionele’ auto qua uiterlijk.

 

Merk Audi BMW Hyundai
Model Q4 35 e-tron iX3 Ioniq 5
Versie Attraction 55 kWh 73,8 kWh 58 kWh Core
Energie Elektrisch Elektrisch Elektrisch
Vermogen 125 kW 210 kW 125 kW
Verbruik (WLTP) 17,3 kWh 18,5 kWh 16,7 kWh
CO2-uitstoot 0 g/km 0 g/km 0 g/km
Fiscale aftrekbaarheid 100 % 100 % 100 %
Catalogusprijs (excl. BTW) 36.694,21 € 58.677,68 € 39.255,37 €
Opties 4.710,74 € 0 € 619,83 €
Korting 1.656,19 € 2.347,12 € 2.392,49 €
VAA bruto/indicatief 1.725,12 € 2.435,04 € 1.655,88 €
BIV 61,5 € 61,5 € 61,5 €
Jaarlijkse verkeersbelasting 85,27 € 85,27 € 85,27 €
Onderhoud, reparaties 25,67 € 41,17 € 27,5 €
Banden 22,17 € 39,00 € 20,17 €
Vervangwagen 6,00 € 6,00 € 6,00 €
Assistentie 7,30 € 7,30 € 7,30 €
Verzekering 80,83 € 102,61 € 78,94 €
Huurprijs excl. BTW 638,75 € 892,21 € 606,94 €
Niet-terugvorderbare BTW 54,18 € 76,66 € 51,35 €
Energiebudget 81,25 € 86,88 € 78,43 €
CO2-bijdrage 28,17 € 28,17 € 28,17 €
TCO 802,34 € 1.083,92 € 764,89 €
Belastingen op verworpen uitgaven 12,94 € 18,33 € 12,52 €
Totale TCO 815,28 € 1.102,25 € 777,41 €

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels