Zoek bij deze nieuwe Focus niet naar belangrijke uiterlijke aanpassingen, want het gaat om een facelift die Ford in staat moet stellen zijn concurrenten uit het C-segment, die onlangs vernieuwd werden, het hoofd te bieden. Denk daarbij vooral aan de Peugeot 308 en de Opel Astra. Aan de voorkant valt vooral de volledig horizontaal vormgegeven snoet op, waarin het Ford-logo voortaan geïntegreerd werd. Daarnaast werden ook de bumpers opnieuw vormgegeven, terwijl ook de lichten met vanaf nu geïntegreerde mistlampen, een nieuw design meekregen. Het geheel geeft de Focus 2022 een wat agressievere look.
Achteraan kregen de lichtblokken eveneens een lichte update, maar het grootste nieuws valt bij deze Focus vooral op technologisch vlak te rapen. De analoge klokjes worden naar het verleden verwezen, zodat de bestuurder voortaan uitkijkt op een digitaal scherm. In de middenconsole vervangt een 13,2-duims aanraakscherm, waarin ook Apple CarPlay en Androïd Auto zijn vervat, het gebruik van fysieke knoppen.
De Focus is goed voorzien van rijhulpsystemen en is eveneens uitgerust met het Sync4 infotainmentsysteem. Al wordt het systeem momenteel niet ingebouwd in de auto’s die vandaag geassembleerd worden. De reden hiervoor ligt bij de oorlog in Oekraïne en de schaarste die daaruit voortvloeit. Het is dus wachten op het einde van het conflict voor SYNC4 echt aan boord van de nieuwe Focus kan debuteren.
De koffer (tot 1.653 liter) biedt een erg praktisch flexibel compartiment waarin vuile of natte objecten kunnen worden opgeborgen.
Beschikbaar als mild-hybrid
Op motorisch vlak is er naast de 1.0 EcoBoost mHEV (mild-hybrid – 48V) met 125 of 155 pk ook een 1.5 EcoBlue dieselmotor, die 120 pk levert. De Vignale versie staat ook nog altijd in de catalogus met ofwel een 1.0 EcoBoost van 155 pk of de 1.5 EcoBlue van 120 pk. De sportieve ST uitvoering is eveneens van de partij en krijgt een 2.3 EcoBoost onder de motorkap, die 280 pk mobiliseert.
Fleetrapport
De Focus charmeert in de eerste plaats dankzij de perfecte mix van rijdynamiek en comfort, maar scoort tegelijk met zijn uitstekende geluidsisolatie en stevige acceleraties. De versie 2022 vormt geen uitzondering op deze regel. Hij zal daarom fleetklanten weten te overtuigen die nood hebben aan ruimte en een grote koffer, ook al valt het te betreuren dat er geen volledig elektrische versie voorhanden is, net zomin als een PHEV. Op een moment dat de energetische transitie van de vloten in volle gang is, zou dit een argument kunnen zijn dat bepaalde van zijn concurrenten tegen hem kunnen uitspelen.
Technische fiche
Ford Focus Clipper 1.0 EcoBoost mHEV
Technische informaties | |
Brandstof | benzine (+ 48V) |
Vermogen | 155 pk |
Gewicht | 1387 kg |
Koffer | 635 l |
Gemiddelde verbruikt | 5,5 l/100 km |
CO2 – uitstoot | 120 g/km |
Beheersinformaties | |
Basisprijs (excl. Btw) | 29.004 euro |
Basisprijs (incl. btw) | 35.095 euro |
Fiscale vermogen | 6 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) | 1.239,00 euro |
BIV (Vlaanderen) | 133,06 euro |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) | 154,04 euro |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 117,54 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 63 % |
VAA bestuurder | 2.526,84 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 429,56 euro/jaar |
CO2 Belasting | 35,17 euro |