Gepubliceerd op 18 May 2022 om 10h31
Door Damien Malvetti
Gelinkte experten :

Fleettest MG 5: de eerste elektrische break die zich perfect van zijn taak kwijt

De break heeft altijd zijn plaats gehad in de fleetverkopen, omdat hij tegelijk gemakkelijk plaats biedt aan een gezin en hun bagages, zonder in tegenstelling tot een SUV te hinderlijk te zijn. Het is dan ook best verwonderlijk dat er bij de vloedgolf aan elektrische wagens die de laatste jaren de markt overspoelt nog altijd geen breakmodel te vinden is. MG past een mouw aan deze tekortkoming met zijn MG 5, die link2fleet al aan de tand kon voelen.

||||||||||||
|||||||||||| © ||||||||||||

Allereerst moeten we benadrukken dat er met de Porsche Taycan Sport Turismo nog een andere EV break te krijgen is, maar door zijn prijszetting zal die voor maar weinig fleetklanten toegankelijk zijn. Met deze MG 5, die in het C-segment wordt uitgespeeld, biedt het Chinese merk een oplossing die heel wat fleetbestuurders zou kunnen charmeren. Zeker wanneer je ook nog eens zijn tariefpositionering onder de lat van 30.000 euro zonder BTW in overweging neemt.

Een aantrekkelijke prijs die je ook waar voor zijn geld biedt. Uiterlijk heeft de MG 5 geen design waarmee je eruit springt. Het is eerder het soort auto dat opgaat in de massa. Eén zaak is echter niet alledaags: het oplaadstopcontact zit in het midden van de snoet onder het logo.

 

Modern interieur

Achter het stuur krijg je echter allesbehalve een doodgewoon gevoel. Je zit immers achter een modern dashboard, dat uitgevoerd is met blauwachtige elementen, die subtiel hinten naar het feit dat je in een elektrische auto zit. Het centrale 10,25 duim grote aanraakscherm toont zich eerder reactief en handig in gebruik, terwijl de bestuurder standaard uitkijkt op een 7 duim paneel dat er erg netjes uitziet. De afwerking en de assemblage lijken verzorgd, maar – een schaduwzijde gekoppeld aan het weghouden van de lichtinval op het dashboard – we betreuren het haast veralgemeende gebruik van hard plastic.

De MG 5 biedt hoe dan ook een erg bevredigend comfortniveau en dat zowel voor- als achteraan, al zullen drie grote volwassenen op de achterbank niet echt veel ruimte over hebben. Zijn koffer biedt 497 liter bagageruimte, wat ongeveer evenveel is als zijn PHEV-breakconcurrenten.

 

Tot 400 km

MG biedt in zijn catalogus 2 batterijen aan: één van 50,3 kWh (130 kW) en een andere van 61,1 kWh (115 kW). De eerste biedt een autonomie van 320 km (WLTP), terwijl de tweede – Long Range – de autonomie opdrijft tot 400 km (380 km voor het Luxury afwerkingsniveau dat wij testten). De auto beschikt over 3 rijmodi (Eco, Comfort, Sport) en eveneens 3 energierecuperatiemodi, die bediend kunnen worden via een bediening in het midden van de console. Een eerder doeltreffend systeem, want enkel al door over te schakelen van Comfort naar Eco konden we al enkele kilometer autonomie recupereren. Zodra de Eco-modus ingeschakeld wordt en je je rijstijl daaraan aanpast, is het eveneens relatief eenvoudig om tijdens lange trajecten nog enkele bijkomende kilometers te winnen.

De keuze van de modus heeft ook een effect op het gedrag van het voertuig. In ECO-modus is dynamiek zeker niet de sterkste kant van de MG 5, maar dat is ook niet wat we dan van hem verwachten. De wagen heeft een goede geluidsisolatie, is comfortabel en toont zich weinig dorstig. Tijdens onze test verbruikten wij gemiddeld een erg eerbare 16,9 kWh/100 km, wat minder is dan zijn officieel aangekondigd verbruik! Het opladen aan een DC-laadpaal zou 40 minuten duren.

 

Fleetrapport

De MG 5 kwijt zich, zonder evenwel een aanvalswapen te zijn, van zijn taak. Ondanks zijn wat doordeweekse look heeft hij een enorme troef in zich: het is de eerste volledig elektrische break op de markt. Voeg daar nog zijn vrijgevig interieur, zijn technologie van de laatste generatie en zijn zeer redelijk verbruik aan toe en je zal begrijpen dat hij niet veel nodig zal hebben om een echte publiekstrekker te worden bij B2B-klanten. MG hoopt dit jaar nog 200 exemplaren in de markt te zetten, terwijl de fleet goed is voor 70% van de verkopen van het merk. “Wij merken een aanzienlijke interesse bij leasingmaatschappijen, te meer omdat wij zeer redelijke leveringstermijnen van tussen 2 en 3 maanden kunnen bieden”, stelt Bart Hendrickx, PR van MG, die er ook nog aan toevoegt dat de maandelijkse huurprijs rond de 500 euro moet liggen.

 

Technische fiche

MG 5 Luxury – Long Range
Motorvermogen 115 kW (156 pk)
Batterij 61,1 kWh
Autonomie (WLTP) 380 km
Koffervolume 497 liter
Gemiddeld verbruik 17,5 kWh/100 km
Topsnelheid 185 km/u
Basisprijs BTW excl. 29.822 euro
Basisprijs BTW incl. 36.085 euro
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 61,50 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 85,27 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
VAA gebruiker 1400 euro/jaar
VAA werkgever 238 euro/jaar
Verworpen uitgaven 59,5 euro
CO2-bijdrage 28,17 euro

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels