link2fleet : Het contract met Miles Mobility is geweldig nieuws voor Opel Belux. Hoe gaan dit soort onderhandelingen achter de schermen?
Jeroen De Boelpaep : “In dit geval kwam het eerste contact met Miles Mobility van onze Autostad-dealer in Leuven. Wij besloten dit dealerschap te ondersteunen bij de levering van operationeel geleasde voertuigen via de firma Athlon.”
l2f: Welke argumenten had de Opel Corsa?
Michel Vercruyssen : “Het Duitse ontwerp, Miles Mobility is immers ook Duits, en de reputatie van betrouwbaarheid. Miles Mobility koos voor de goed uitgeruste GS Line uitvoering. Het is gemakkelijk en leuk om te rijden. Ze bestelden 500 modellen voor België, maar ook 300 voor Duitsland.”
l2f: Wat denk je dat Miles Mobility aantrok in België?
JDB : “De nabijheid met Duitsland, maar ook het ontwikkelingspotentieel van autodelen in België, omdat de markt van car sharing en free-floating (zonder vaste plaats) in België nog niet volwassen is. Miles vestigt zich in Gent, waarna Antwerpen en Brussel zullen volgen. Maar omdat we al Corsa’s hebben geleverd aan het bedrijf Poppy, weten we dat autodelen een groot succes is in Antwerpen!”
l2f: Een meer algemene vraag, wat is de strategie voor de fleet sector van Opel in België?
MV : “We richten ons op elk mobiliteitsgerelateerd initiatief omdat we niet langer een autofabrikant maar een mobiliteitsaanbieder zijn. Door onze voertuigen beschikbaar te stellen voor autodelen kan het publiek kennismaken met Opel-modellen. Dit is een groot voordeel. Wij zien autodelen niet als een bedreiging, maar eerder als een aanvullend mobiliteitsaanbod dat in de toekomst waarschijnlijk zal groeien. Autodelen past goed bij het motto van Opel om technologie en mobiliteit ten dienste te stellen van zoveel mogelijk mensen.”
l2f: Waarin verschilt Opel binnen de Stellantis-groep van andere merken?
MV : “Het is het enige Duitse merk in de groep. De platforms worden gedeeld, maar het ontwerp en de ontwikkeling van de Opels is Duits. Je kunt het voelen als je rijdt.”
JDB : “Ik zou er zelfs aan willen toevoegen dat Opel vandaag, onder Stellantis, nog meer Duits is dan vroeger, toen het merk door de GM-groep werd geleid. Om een concreet voorbeeld te geven: de voorkant van de nieuwe Grandland is volledig opnieuw ontworpen, met name voor een betere stabiliteit bij hoge snelheden op de snelweg. Opel is het enige merk dat profiteert van deze typisch Duitse ontwikkeling.”
l2f: Tot slot, hoe ontwikkelen de huidige levertijden zich?
MV : “De productie en levering van halfgeleiders ontwikkelt zich positief. Maar het vervoer van voertuigen naar dealers is soms vertraagd. De huidige geopolitieke situatie helpt niet. Maar dit zal ons niet beletten om tegen het einde van het jaar en vooral voor het Autosalon van Brussel volgend jaar in januari een hele reeks auto’s te ontvangen!”
JDB : “Ik spreek namens de Stellantis-groep, maar ik denk dat we het goed doen in vergelijking met andere fabrikanten. Als u in oktober een ICE-voertuig bestelt, wordt het tussen december 2022 en februari 2023 geleverd. Wij geven ook voorrang aan PHEV’s en EV’s, maar soms, vooral voor plug-in hybrides, duurt het langer. In ieder geval praten we in maanden, niet in jaren.”