Zeven elektrische SUV’s, twee plug-inhybride SUV’s en één compacte wagen met verbrandingsmotor. Zo zag de top 10 van de meest bestelde bedrijfswagens tijdens de eerste helft van vorig jaar eruit bij marktleider Arval. Maar een eindsprint van een aantal plug-inhybrides en modellen met een hybride of klassieke aandrijving maakt dat de eindbalans voor 2022 er iets minder ‘volledig elektrisch’ uitziet. Desalniettemin zal het overgrote deel van de vorig jaar bestelde bedrijfswagens – die pas dit jaar ingeschreven zullen worden door de huidige levertermijnen – aan de stekker gaan. Klassieke aandrijvingen (benzine en diesel) waren namelijk in de tweede helft van 2022 goed voor een derde van alle bestellingen bij marktleider Arval, de volledig elektrische wagens voor zo’n 30 procent en de plug-inhybrides – dankzij hun eindsprint – voor ongeveer 35 procent.
Top 3 aan de stekker
Heel wat bedrijfswagenrijders gingen vanaf medio 2022 overstag voor de nieuwste versie van de BMW X1 PHEV, met slechts 23 gram CO2-uitstoot, net zoals ze het hele jaar heel vaak kozen voor de volledig elektrische SUV’s Volkswagen ID.4 en Mercedes EQA.
“De X1 was in het verleden al een favoriet onder de bedrijfswagenbezitters en is in deze nieuwe versie met een lage CO2-uitstoot een plug-inhybride SUV die op fiscaal vlak, voor zowel de bedrijven qua aftrekbaarheid als voor werknemers qua Voordeel Alle Aard, quasi even goed scoort als een volledig elektrische wagen. Let wel op dat je de nodige laaddiscipline hebt en niet te vaak enkel de verbrandingsmotor aanspreekt. Daarnaast is het geen verrassing dat de andere twee op het podium ook SUV’s zijn, wat mondiaal gezien het populairste type wagen blijft.”
Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium
Nicheklassiekers
Twee auto’s met een klassieke verbrandingsmotor slopen tijdens de laatste jaarhelft de top 10 binnen: de Peugeot 308, de enige break in de ranglijst, en de BMW 1-reeks, de enige compacte middenklasser.
“Voor de 308 SW en de 1- reeks geldt dat er in hun segment nog maar weinig geëlektrificeerde alternatieven waren, al hebben een aantal merken stilaan een break met stekker in hun aanbod. Tijdens de tweede helft van 2022 zagen we bijvoorbeeld al bepaalde types van volledig elektrische sedans qua bestelaantallen stijgen. Eenmaal de elektrificatie, waarbij de constructeurs eerst focusten op de populaire SUV’s, nog meer doorsijpelt naar de andere wagentypes, zal dat op termijn ook in de cijfers en op de weg te zien zijn.”
Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium
Gesplitst 2023
Per 1 januari ging een eerste wijziging van kracht in bedrijfswagenfiscaliteit want voortaan is de brandstof voor een bestelde plug-inhybride niet langer voor 100 procent, maar slechts voor de helft aftrekbaar. Het grootste kantelpunt ligt echter op 1 juli 2023. Voor nieuw bestelde personenwagens mét CO2-uitstoot zullen werkgevers vanaf dan een veelvoud van de CO2-taks betalen. Bovendien daalt de fiscale aftrekbaarheid van deze wagen vanaf 2025 geleidelijk naar 0% in 2028
Daarom verwacht Arval een ‘gesplitst’ besteljaar 2023 waarbij de eerste helft grote gelijkenissen zal vertonen met de tweede helft van het afgelopen jaar, maar waar bedrijven en werknemers vanaf komende zomer in nog grotere getale zullen switchen naar BEV’s vanwege de fiscaliteit.
“Voor zover correct gebruikt kan een PHEV bestellen nog tot 31 juni een interessante optie zijn. Door de lage CO2-uitstoot kennen ze een gunstige fiscale aftrek en dito Voordeel van Alle Aard. Vanaf 1 juli 2023 volgt de fiscale afstraffing van alle bedrijfswagens die nog C02 uitstoten. Het is dus een no-brainer dat er nog veel meer stekkerwagens besteld zullen worden de komende 12 maanden.”
Yves Ceurstemont, Head of Arval Mobility Observatory Belgium