KGM heeft grote groeiambities. Terwijl het merk in 2023 wereldwijd 120.000 voertuigen verkocht, heeft het zichzelf een doel gesteld van 320.000 eenheden per jaar vanaf 2026. In Europa verwacht het van 22.957 voertuigen vorig jaar 35.400 te verkopen in 2024. Het moet gezegd worden dat de groei van deze kleine fabrikant in Europa de afgelopen jaren exponentieel is geweest.
Om dit te bereiken rekent KGM uiteraard op het SsangYong-gamma, waarvan de modellen hun carrière voortzetten onder de nieuwe naam, maar ook op nieuwe producten. Te beginnen met deze Torres, een C-segment SUV die verkrijgbaar is in een verbrandingsversie, maar nu ook in een volledig elektrische versie, de Torres EVX.
Blade-batterij van BYD
Voor de elektrificatie van zijn nieuwe model heeft KGM de krachten gebundeld met het Chinese BYD om te profiteren van diens blade batterijtechnologie. Deze samenwerking heeft op dit moment alleen betrekking op dit voertuig, maar kan in de toekomst worden uitgebreid. “We staan open voor toekomstige samenwerkingen met andere partners, als dit kan bijdragen aan het verhogen van de kwaliteit van onze voertuigen”, aldus medewerkers van het Koreaanse merk.
De Torres EVX is uitgerust met een 73,4 kWh batterij die 207 pk ontwikkelt op de voorwielen. De geadverteerde actieradius is 462 km bij een gecombineerde cyclus.
Koreaans tot in het kleinste detail
Qua design staat deze Torres ver af van eerdere SsangYong-producten. Het voertuig heeft vierkantere, robuustere lijnen, met een voorkant die wordt gekenmerkt door een rij LED’s die erdoorheen loopt, waardoor het een valse Jeep-look krijgt. Een aantal designelementen onderstrepen de avontuurlijke kant van het voertuig, terwijl andere herinneren aan de Koreaanse oorsprong. Het ontwerp van een zwart plastic inzetstuk in de voorbumper en de achterlichten verwijzen naar de symbolen op de Zuid-Koreaanse vlag.
De brede C-stijl, in een andere kleur dan de rest van de carrosserie, maakt deze Torres EVX onmiddellijk herkenbaar.
Erg veel binnenruimte
Binnenin is de sfeer sober. De kwaliteit van de materialen is beter dan in de vorige Torres-modellen, maar we betreuren nog steeds het gebruik van harde kunststoffen en het feit dat de montage op sommige plaatsen wat stroef verloopt.
Het zitcomfort is zeer goed en dankzij de wielbasis van 2.680 mm verwent de Torres zijn passagiers met een royale hoeveelheid binnenruimte, inclusief zeer goede beenruimte en veel hoofdruimte. De bagageruimte heeft een inhoud van 703 liter, en zelfs 839 als je rekening houdt met de ruimte voor het opbergen van oplaadkabels. De wagen heeft geen kofferbak, maar gezien de grootte van de bagageruimte achterin en de ruimte voor kabels was de toevoeging van een kofferbak niet echt gerechtvaardigd.
De grenzen van “alles op het scherm”
Het dashboard is overzichtelijk, met slechts één fysieke knop voor het waarschuwingssysteem. Al het andere gebeurt via het dubbele scherm bovenaan het dashboard. Hoewel het visueel verbluffend is, ontbreekt het een beetje aan reactievermogen en intuïtiviteit, waarschijnlijk omdat het het enige toegangspunt is tot alle functies van de wagen, die bijzonder goed uitgerust zijn. Alle comfort-, veiligheids- en rijhulpsystemen zijn aanwezig. Het kleine nadeel van deze ‘alles op het scherm’-benadering is dat je bij elk commando even je ogen van de weg moet halen… waardoor er onmiddellijk een waarschuwing voor onoplettendheid wordt geactiveerd. Dit activeert onmiddellijk een waarschuwingssysteem voor onoplettendheid van de bestuurder, dat we tijdens onze testrit niet konden deactiveren ondanks een zoektocht in het systeem.
Op het stuurwiel zitten daarentegen talloze knoppen om door de menu’s van het dashboard te navigeren. Ook hier is het even wennen.
Getemd in een paar seconden
Maar als je eenmaal achter het stuur zit, gaat de Torres EVX heel snel de weg op. Hij biedt heel behoorlijke prestaties, zonder dynamisch of sportief te zijn. Zijn specialiteit is passagierscomfort. Het vermogen van 207 pk is in de meeste gevallen voldoende, al zou een paar pk meer geen overbodige luxe zijn voor bijvoorbeeld het wegrijden op een helling. Een klein gebrek aan vermogen doet de auto spinnen. De peddels achter het stuur bieden 4 niveaus van energieterugwinning die een echte invloed hebben op het remmen. De hoogste stand voor regeneratief remmen werkt bijna als een e-pedaal, zodat je je linkervoet niet hoeft te gebruiken.
De wagen biedt 4 rijmodi (Eco, Comfort, Sport en Winter), maar wij moesten het tijdens onze test doen met de Comfort-modus omdat we er niet achter kwamen hoe we naar een andere modus konden overschakelen.
Wat de autonomie betreft, begonnen we met een 90% opgeladen accu die 410 km aangaf. Na 160 km op een gemengde route beloofde onze auto een resterende actieradius van iets meer dan 200 km, wat volledig in lijn lijkt te zijn met de officieel aangekondigde actieradius.
Fleetrapport
KGM heeft de officiële prijs van de Torres EVX nog niet bekendgemaakt, maar de instapversie zou onder de € 40.000 inclusief btw moeten liggen, zodra de kortingen zijn verlaagd. Hiermee zou het model moeten kunnen profiteren van de Vlaamse EV-premie en binnen veel fleetbudgetten moeten passen. Dankzij zijn SUV-formaat, royale binnenruimte en actieradius van meer dan 400 km biedt hij een uitstekende oplossing voor B2B-klanten die op zoek zijn naar een 100% elektrische gezinswagen met een eerder beperkt budget.
Technische fiche
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Electriciteit |
Vermogen | 152,2 kw / 207 pk |
Maximale koppel | 339 Nm |
Leeggewicht | 2.410 kg |
Koffervolume | 839 l |
Autonomie | 462 km |
Gemiddeld verbruik | 18,7 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 175 km/u |
Batterijcapaciteit | 73,4 kWh |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | Niet gekend |
Basisprijs incl. BTW | Niet gekend |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 97,68 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | Niet gekend |
Verworpen uitgaven | Niet gekend |
Taks op uitstoot CO2 | 31,99 € |