Toen het nieuwe (lees: Chinese) MG enkele jaren geleden voet aan wal zette op Europese bodem, profileerde het zich bij ons als EV-merk bij uitstek, op een moment dat fleetrijders nog volop voor plug-inhybrides of zelfs nog diesels kozen. Later kwam het daar op terug, door van zijn twee SUV-modellen, de ZS en de HS, toch ook een pure benzineversie aan te bieden.
Maar anno 2024 zijn het natuurlijk de volledig elektrische modellen, en dan vooral de MG 4, die het merk helpen om vooruitgang te boeken op de bij ons zo belangrijke fleetmarkt. Dat betekent echter niet dat het merk zijn klanten verwaarloost die nog steeds niet met een laadkabel aan de slag willen of kunnen, getuige de MG 3 die het nu zijn opwachting maakt.
Dat MG ambitieus is, blijkt trouwens ook uit het feit dat het aantal ‘brand stores’ tegen eind dit jaar moet toenemen tot 24 (tegenover 16 nu). En tegen 2026 moeten het er een dertigtal zijn, met als doel zo’n 12.000 MG’s per jaar te kunnen slijten in ons land. Ter vergelijking: voor 2024 is het objectief 10.000 stuks. Nieuwe modellen om die showrooms te bevolken, zijn dan uiteraard welkom: later dit jaar wordt de volledig nieuwe generatie van de EHS/HS geïntroduceerd, en eind dit jaar is het dan eindelijk de beurt aan de langverwachte MG Cyberster.