Gepubliceerd op 20 December 2023 om 07h46
Door Jeroen Evens

Christophe Vaessen (CEO) over de elektrische ambities van Belgian Shell

Link2fleet sprak met Christophe Vaessen, voorzitter en CEO van Belgian Shell. naar aanleiding van de recente samenwerking tussen Shell, Carrefour, en Redevco om tegen eind 2024 ongeveer 1.000 laadpunten voor elektrische voertuigen op de parkeerplaatsen van Carrefour in België te installeren. Deze ontwikkeling markeert een belangrijke stap in de verduurzaming van de mobiliteitssector en onderstreept de toewijding van Shell aan de energietransitie.

|||
||| © |||

Link2fleet: Dag meneer Vaessen, kunt u ons meer vertellen over de samenwerking tussen Belgian Shell, Carrefour en Redevco om deze elektrische oplaadpunten in België te installeren? Wat zijn de beweegredenen achter deze samenwerking?

Christophe Vaessen: “De samenwerking werd geïnitieerd om tegemoet te komen aan de snel groeiende vraag naar oplaadstations en om de infrastructuur te bieden die nodig is om de overgang naar elektrische mobiliteit te versnellen. Redevco is een van ‘s werelds grootste eigenaren van bedrijventerreinen. Hun ambitie is om hun vastgoed duurzamer te maken. Dit zijn waarden die Shell deelt, dus deze samenwerking was een natuurlijke fit voor ons. Shell heeft ook een langdurig partnerschap met Carrefour en is al aanwezig in hun parkeergarages met Shell Express. De overstap naar elektrisch was dus een natuurlijke. Carrefour heeft zijn wens om zijn partnerschap met Shell voort te zetten bevestigd door ons zijn vertrouwen te schenken op het gebied van kwaliteit.“

L2F: Kunt u het netwerk van oplaadstations van Shell Recharge uitleggen in termen van het aantal geplande stations en hun geografische spreiding in België?

C.V.: “Shell heeft de ambitie om in 2025 wereldwijd meer dan 500.000 oplaadpunten te hebben. Shell wil voorzien in alle behoeften op het gebied van elektrische mobiliteit en een compleet ecosysteem van oplaadpunten aanbieden: thuis/op kantoor, onderweg (in haar tankstations) of op de plaats van bestemming (bijvoorbeeld in hypermarkten). Wat de distributie in België betreft, zijn er al 100 oplaadpunten geïnstalleerd, voornamelijk in Vlaanderen, waar er momenteel een grotere concentratie van elektrische voertuigen is. In 2024 zullen we het netwerk van openbare oplaadpunten in Brussel en Wallonië uitbreiden en tegen eind 2024 zullen we nog eens 900 oplaadpunten in het hele land toevoegen.”

L2F: Wat zijn de voordelen en functies van de Shell EV Card en de Shell Recharge applicatie voor gebruikers van elektrische voertuigen?

C.V.: “De Shell-laadpas geeft toegang tot meer dan 30.000 openbare oplaadpunten in België en meer dan 500.000 in Europa. Het is het grootste openbare oplaadnetwerk en de beste oplossing op de markt. Bestuurders van elektrische voertuigen hebben gemiddeld 3 verschillende oplaadkaarten. De Shell-kaart geeft de grootste dekking van het netwerk van oplaadpunten (98% van België), met slechts één kaart. De voordelen van de Shell Recharge App zijn onder andere de beschikbaarheid van oplaadpunten (gratis/plug-in), de locatie van de dichtstbijzijnde oplaadpunten en het type opladen in realtime.”

L2F: Hoe helpt dit initiatief om elektrische mobiliteit in België en Europa te promoten?

C.V.: “De samenwerking met Carrefour, Redevco en Shell is essentieel voor bestuurders van elektrische voertuigen. Een lading van 20% tot 80% van de batterij kan in 25 minuten worden voltooid (ideaal voor bijvoorbeeld boodschappen). Dit voorkomt rijangst op het gebied van actieradius, een van de grootste obstakels voor de aanschaf van een elektrische auto.“

L2F: Welke toekomstige projecten of ontwikkelingen zijn gepland als onderdeel van dit initiatief voor elektrische oplaadpunten?

C.V.: “Shell zal doorgaan met het ontwikkelen van oplaadpunten voor bestemmingsverkeer via haar bestaande partnerschappen en zal zich ook richten op het beschikbaar maken van oplaadpunten bij haar tankstations. We werken ook aan de ontwikkeling van ons netwerk van oplaadpunten bij de werknemers van onze klanten thuis en bij hun bedrijven. Bovendien voegen we voortdurend nieuwe openbare oplaadpunten toe aan onze oplaadkaarten.“

L2F: Bedankt voor het interview, Christophe!

C.V.: “Met plezier!’

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels