Gepubliceerd op 22 June 2023 om 15h26
Door Damien Malvetti

De RSZ verduidelijkt de methode voor de berekening van de CO2-bijdrage na 1/7/2023

Op aangeven van een bedenking die TCO Fleet had gemaakt bij de berekeningswijze van de CO2-solidariteitsbijdrage voor voertuigen die besteld worden vanaf 1 juli 2023, vroeg Mobia in samenwerking met SD Workx verduidelijking aan de RSZ. Hier is het antwoord.

||
|| © ||

De te volgen logica is de volgende:

 

De CO2 bijdrage wordt berekend en de multiplicator van 2,25 wordt op deze berekening toegepast. Vanaf

Als het resultaat van deze berekening lager ligt dan de minimumbijdrage, dan zal de minimumbijdrage van toepassing zijn (zonder dat op deze laatste de multiplicator toegepast dient te worden).

 

Ter herinnering vindt u hierna de formules van toepassing in 2023 voertuigen besteld vanaf 1/7/23:

Voor zero emissie voertuigen het minimum van 31,34 EUR
diesel & plug-in hybride diesel: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 600] / 12 x 1,5046 x 2,25
Benzine, hybride & plug-in hybride benzine:  [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 768] / 12 x 1,5046 x 2,25
CNG/LPG: [(CO₂ g/km x 9 EUR) – 990] / 12 x 1,5046 x 2,25
Minimumbijdrage 31,34 EUR

 

Bijvoorbeeld:

Een benzine hybridevoertuig heeft een uitstoot van 45 gr/km. De berekende bijdrage voor een voertuig besteld na 1/7/23 wordt dan:  (45×9-768)/12×1,5046×2,25= -102,41

Bedrag is kleiner dan 31,34 => minimum van 31,34 van toepassing

 

Hieronder een tabel met een volledig overzicht per CO2 uitstootwaarde.

 

We wijzen er nog op dat de CO2-solidariteitsbijdrage enkel van toepassing is voor bedrijfswagengebruikers met een werknemersstatuut en dat de beperkingen qua fiscale aftrek onverminderd van toepassing blijven vanaf 2025 voor voertuigen besteld vanaf 1/7/23. Voor voertuigen besteld tot en met 30/6/23 blijft de huidige fiscale en sociale situatie behouden voor de looptijd van het voertuig.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Tax & Legal

Gelijkaardige artikels