Gepubliceerd op 13 April 2023 om 14h20
Door Damien Malvetti

EV: enkele facts & figures

De knoop is doorgehakt: vanaf 2035 mogen er geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht worden in de Europese Unie. De beslissing past binnen het plan om Europa klimaatneutraal te maken. Tegen 2030 moeten personenwagens al 55 % minder CO2 uitstoten; voor bestelwagens is dat 50 %. Het einde van diesel en benzine is nu dus écht in zicht.

|||||
||||| © |||||Bas Bullens

Een en ander leidde tot een alsmaar stijgende verkoop van elektrische wagens. Niet alleen het prijsverschil met voertuigen met een verbrandingsmotor verkleint, dat geldt evenzeer op vlak van de beperkingen voor de gebruiker. Feit is dat de snelheid van de transitie naar EV’s vandaag wordt bepaald door de kostprijs van batterijen en de beschikbaarheid van de oplaadinfrastructuur.

Een onderzoek van verzekeraar HelloSafe toonde aan dat de echte doorbraak van de elektrische auto in België wordt verwacht in 2023. Tussen 2020 en 2022 verdubbelde het aantal elektrische en plug-in hybride wagens. Dit is natuurlijk een sterke groei, maar die moet ook in perspectief worden geplaatst, want drie jaar geleden was de elektrische auto nog een zeldzaamheid op onze wegen. En dit aantal gaat nu nog verder versnellen zodat tegen het einde van 2023 in België ruim 125.000 elektrische auto’s zullen rondrijden, of 75% meer in vergelijking met 2022 (71.651 stuks).

 

In tegenstelling tot de spectaculaire groei van het aantal elektrische wagens, maakte een Europese vergelijking door automobielfederatie ACEA in 2022 pijnlijk duidelijk dat ons land ondermaats scoort, met slechts 8,8 publieke laadpunten per 100 kilometer, zeker voor een zo dichtbevolkt land met heel veel autoverkeer. Want volgens internationale studies is één laadpunt per tien elektrische auto’s een minimum. “Als je weet dat er tegen 2030 dik één miljoen elektrische auto’s in België rondrijden, dan wordt het een hele klus om die meer dan 100.000 publieke laadpunten tijdig vergund en geïnstalleerd te krijgen,” stelt Bas Bullens, eMobility expert bij DKV Mobility. “Wij zien hier interessante mogelijkheden. Het is een uitdaging waar DKV Mobility maar al te graag zijn schouders onder zet om België ook op dat vlak op de kaart te zetten.” Volgens het European Alternative Fuels Observatory (EAFO) van de EU telt ons land vandaag slechts een kleine 18.000 publieke laadpunten. Vlaanderen is aan een flinke inhaalbeweging bezig en plant nog 30.000 laadpunten extra de komende jaren, maar in Brussel en vooral Wallonië is die urgentie er minder. Werk aan de winkel dus!

Ondanks dat we steeds vaker kiezen voor elektrisch vervoer, bestaan er nog veel vragen over zowel het gebruik als het verbruik ervan. Daarom deelt Bas Bullens hieronder vier feiten en fabels over elektrisch rijden in 2023, het jaar van de doorbraak, zoals eerder aangehaald. 

Meer weten over eMobility en wat DKV Mobility voor u kan betekenen? Neem dan contact op met Bas.Bullens@dkv-mobility.com

EV: feiten & fabels

  1. “Is thuis laden voordeliger?”

“Het laden bij openbare laadpunten is nu vaak een stuk goedkoper dan thuis. Voorheen was thuis laden inderdaad voordeliger, omdat je alleen het tarief betaalde van jouw energiecontract. Sinds de hoge elektriciteitsprijzen en de variabele contracten is dit vaak niet meer het geval.”

  1. “Gaat de accu kapot van snelladen?”

“Voor de houdbaarheid van de accu is het minder goed om snel te laden. De accu zal niet meteen kapotgaan maar slijt wel sneller dan bij normaal laden. Dit komt omdat de temperatuur toeneemt wanneer de accu onder een hoog voltage wordt opgeladen. Dat betekent niet dat je je auto nooit aan een snellader kunt opladen, maar probeer het af te wisselen met ‘normaal laden’.”

  1. “Kan ik mijn EV als een thuisbatterij gebruiken?”

“Als je EV wordt ondersteund met Vehicle-To-Home (V2H) is het inderdaad mogelijk om een EV als thuisbatterij te gebruiken. V2H betekent twee ‘richtingen’ laden, waarbij je zowel de auto kunt opladen als de opgeslagen stroom kunt terugleveren aan je woning. Op piekmomenten stroom gebruiken die opgeslagen is in de auto is niet alleen financieel voordelig, je verbruikt ook minder stroom van het elektriciteitsnet. Zo voorkomen we samen pieken in het energieverbruik en houden we het elektriciteitsnet beter in balans.”

  1. “Vliegen EVs vaker in brand dan auto’s met een verbrandingsmotor?”

“Eigenlijk is het zo dat het brandgevaar van een benzinemotor veel groter is. Bovendien: bij een botsing met een elektrische auto kreukt de voorkant van de wagen vaak als een accordeon in elkaar, omdat er geen motor aan de voorkant zit. Doordat er geen botsing bij de motor plaatsvindt, is er ook minder kans op ontploffing. In een brandstofauto bots je als het ware op de motor, waardoor de impact veel groter is. Elektrisch rijden is (brand)veiliger dan ‘ouderwets’ rijden.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels