Net als de nieuwe 100% elektrische generatie van de Fiat 500, volgt deze Abarth versie de huidige trend. Het gebrul van de kleine viercilindermotor is dus verdwenen (hoewel de 595 en 695 in de catalogus blijven). Net als de kleine Fiat neemt de Abarth 500e de stylingkenmerken van de vorige generatie over, terwijl het ontwerp wordt gemoderniseerd. Natuurlijk is deze sportwagen op batterijen ook versterkt met een volledige bodykit, terwijl het Abarth logo nu wordt doorkruist door een suggestieve bliksemschicht en flitsende kleuren zoals neongroen hun intrede hebben gedaan.
Een gezellige cocon
Aan boord is er een echte sprong voorwaarts in vergelijking met de vorige generatie van Abarth. Een groot centraal scherm is nu gekoppeld aan een digitaal instrumentenpaneel en fysieke klimaatregelaars voor een ideale ergonomie. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is de Abarth 500e voorzien van leder en Alcantara, zelfs op het dashboard. Terwijl de ruimte voorin zeer royaal is gezien de omvang en ook de rijpositie werd verbeterd, moeten de twee achterstoelen worden gereserveerd voor kinderen of korte ritten, terwijl de bagageruimte beperkt is tot 185 liter.
Extra krachtig
Nu is het tijd om het over het hart van deze kleine elektrische sportwagen te hebben: de aandrijflijn. Vergeleken met de Fiat 500 is het vermogen gestegen van 118 naar 155 pk, terwijl het koppel in mindere mate is toegenomen, van 220 naar 235 Nm. Vergeleken met de Abarth 500 met benzinemotor is deze nieuwe generatie bijna net zo snel, met een tijd van 0 naar 100 km/u van 7 seconden. Daardoor blinkt deze sportwagen op batterijen uit door zijn wendbaarheid in de stad. Het enige wat je nog moet accepteren is dat het brullende sportwagentje stil is geworden, met uitzondering van een externe luidspreker – die kan worden uitgeschakeld – die het uitlaatgeluid van zijn voorganger imiteert.
Meer zomer dan winter
De winterse omstandigheden tijdens onze test wezen op een flagrant gebrek aan tractie van de vooras. Zodra het gaspedaal iets te hard werd ingetrapt, hadden de Bridgestone Potenza Sport-banden, die ongetwijfeld zeer effectief zijn op droog wegdek, het moeilijk op een natte ondergrond. De bijna-vriestemperaturen tijdens onze test hielpen ook niet om het brandstofverbruik te optimaliseren, waardoor de autonomie dichter bij 180-200 km lag dan bij de 253 km WLTP die de 42 kWh batterij belooft. We waardeerden echter wel het echte “one pedal driving”, met ultrakrachtig regeneratief remmen.
Fleetrapport
De Abarth 500e is fiscaal zeer aantrekkelijk en levert geweldige prestaties. Hoewel zijn tractie in de winter een probleem is, voelt hij zich prima thuis in de stad, waar zijn opvallende uiterlijk zeker indruk zal maken. De Abarth 500e is verkrijgbaar vanaf € 37.790 inclusief btw en is voor € 3.000 extra ook verkrijgbaar in een cabrioversie.