Als je nog niet van BYD hebt gehoord, dan zal dat wel snel gebeuren, want het Chinese merk is goed op weg om Europa binnen te dringen. Tegelijkertijd was ‘Build Your Dreams’ aanwezig op grote Europese evenementen, zoals het Autosalon van Brussel afgelopen januari en het Autosalon van München deze week, met een stand die bijna net zo groot was als die van de VW-groep. Dit geeft je een idee van de middelen die worden ingezet om de Europeanen te overtuigen. En het Chinese merk maakt er geen geheim van dat de Seal, een zeer aerodynamische berline, de voor de hand liggende rivaal is van de Tesla Model 3, vooral als het gaat om de prijs (zie hieronder).
Impressionant weggedrag
Vanuit esthetisch oogpunt zijn de meningen vrij eensgezind: deze Seal is een succes. Bovendien is het samen met de Mercedes EQS en de Hyundai Ioniq 6 een van de meest aerodynamische elektrische wagens op de markt. In de praktijk komt dit tot uiting in een vrij behoorlijk brandstofverbruik op de snelweg, onder de 20 kWh/100 km, terwijl de tweemotorige vierwielaangedreven versie 18,2 kWh/100 km claimt. Met de 82,5 kWh batterij komt dit neer op een theoretische autonomie van 520 km. De achterwielaangedreven versie heeft een bereik van 570 km (zie technische gegevens hieronder). In de stad hadden we iets meer energieterugwinning op prijs gesteld. Dit is instelbaar op 2 niveaus, maar in vergelijking met de concurrentie is de energieterugwinning vrij licht. Maar in ieder geval gedragen de 2 versies die we getest hebben zich opmerkelijk goed op de weg. Tenminste, zolang je de rijhulpmiddelen uitschakelt, want die lijken niet helemaal in orde: ze zijn veel te opdringerig en ze reageren niet altijd op het juiste moment.
Charmant, zonder echt intuïtief te zijn
Laten we het even hebben over het interieur, dat gezellig, goed afgewerkt en origineler is dan dat van de concurrentie. Net als op de weg en aan de buitenkant, is de charme daar. Achterin is er genoeg ruimte, hoewel langere passagiers hun voeten niet onder de voorstoelen kwijt kunnen, ondanks dat het zeer smalle accupakket onderaan is gemonteerd. Op het gebied van schermen en multimedia zijn we echter minder overtuigd. Het centrale touchscreen kan verticaal of horizontaal worden geplaatst, maar volgens ons is het een gadget dat vooral de jongere generatie zal aanspreken, want voor de beste leesbaarheid kun je het scherm beter horizontaal houden. We betreuren ook het feit dat het gesplitste scherm heel weinig toepassingen accepteert (het is oké voor navigatie, maar niet om de radio te bedienen, bijvoorbeeld) en dat navigatie-informatie niet beschikbaar is op het dashboard. Over het geheel genomen is de lay-out van het multimediasysteem ook nogal complex en zal het even wennen zijn.
Fleetrapport
De Seal is zeker de meest volmaakte van de huidige [B-Waai-D] modellen. Zijn stijl, prestaties, wegligging, ruimte aan boord en interieur zijn allemaal indrukwekkend. De rijhulpsystemen en de multimedia zouden echter nog verbeterd kunnen worden. Maar met vrij agressieve prijzen onder de € 40.000 exclusief btw, gemodelleerd naar die van de Tesla Model 3, zal hij concurrenten als de Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE en BMW i4 waarschijnlijk pijn doen. Vooral omdat er in 2024 een instapversie met een 61 kWh batterij komt voor een nog aantrekkelijkere prijs.
Maar wees voorzichtig, want BYD moet zijn reputatie en netwerk nog opbouwen, wat voorlopig gevolgen heeft voor de restwaarde, die voor elektrische wagens al erg volatiel is…
Technische fiche
BYD Seal Design RWD (230kW/313pk)
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Elektrisch |
Vermogen | 230 kW/313 pk |
Maximale koppel | 360 Nm |
Leeggewicht | 2.055 kg |
Koffervolume | 400 + 53 l |
Autonomie | 570 km |
Gemiddeld verbruik | 16,6 kWh/100 km |
Emissie van CO2 | 0 g/km |
Maximale snelheid | 180 km/u |
Capaciteit van de batterij | 82,5 kWh |
ANDERE MOTORISATIES | |||
Motor | Brandstof | Vermogen | |
Excellence AWD | Electriciteit | 390 kW (530pk) |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 38.834,71 € |
Basisprijs incl. BTW | 46.990 € |
Fiscaal vermogen | / |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 61,50 € |
BIV (Vlaanderen) | 0 € |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 92,93 € |
Wegentaks (Vlaanderen) | 0 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 1.611,09 €/jaar |
Verworpen uitgaven | 273,88 €/jaar |
Taks op CO2 | 31,34 € |