Gepubliceerd op 31 March 2022 om 16h22
Door Jeroen Evens

Fleet test Citroën e-Berlingo / Peugeot e-Partner: Gemaakt voor de last-mile delivery

De tweede generatie van de Citroën e-Berlingo Van en Peugeot e-Partner verdubbelt zijn autonomie, waardoor hij onder de WLTP-norm voortaan 275 km ver kan rijden. Een ideale oplossing om de “last mile delivery” of het transport in stadsomgevingen voor zijn rekening te nemen. link2fleet had de gelegenheid de twee nieuwkomers aan de tand te voelen.

||
|| © De Peugeot e-Partner en de Citroën e-Berlingo Van zijn op technisch vlak identiek.||Het laadvolume en -vermogen zijn identiek aan die van de versies met verbrandingsmotor.

Met de komst van de nieuwe elektrische uitvoeringen van de Citroën Berlingo en Peugeot Partner beschikken de twee Stellantis-merken voortaan over een volledig gamma elektrische lichte bedrijfsvoertuigen. De strategie van Stellantis is immers duidelijk: de groep wil in 2025 30% elektrische LCV’s verkopen en in 2030 zelfs 70%.

De twee voertuigen hebben in hun personenwagenuitvoering weliswaar elk een eigen look, maar dat geldt niet voor de bestelwagenversies. De twee zijn technisch identiek, zijn allebei geënt op het EMP2-platform en maken gebruik van dezelfde elektromotor van 100 kW (136 pk) en dezelfde 50 kWh batterij. Een combinatie die hen toelaat tot 275 km (WLTP) af te leggen en een topsnelheid van 135 km/u te halen.

 

De Peugeot e-Partner en de Citroën e-Berlingo Van zijn op technisch vlak identiek.

Geen volumeverlies

Dat deze twee bestelwagens dezelfde uitrusting bieden en identieke prestaties leveren als hun broers met verbrandingsmotor wanneer het aankomt op het laadvolume (tussen 3,3 en 4,4 m³) en het laadvermogen (tot 800 kg), vormt zonder meer één van hun grootste troeven. Ze worden bovendien aangeboden met twee koetswerkvarianten (4,4 en 4,75 m lengte) en vijf uitvoeringen, waaronder een verlengde cabine. Daarmee beantwoorden ze aan de behoeften van zowat elke professional.

Er is trouwens niet alleen keuze tussen drie rijmodi (Eco, Normal of Power), maar eveneens de mogelijkheid om het opladen te programmeren via een applicatie op de smartphone of via het centrale scherm. Dit laatste werd trouwens gemoderniseerd en uitgebreid met een menu gewijd aan het opladen.

 

Het laadvolume en -vermogen zijn identiek aan die van de versies met verbrandingsmotor.

Op de weg

Tijdens het rijden moeten deze e-Berlingo Van en e-Partner in niets onderdoen voor hun broers met verbrandingsmotor, behalve dan dat zij heel stil zijn. De verschillende rijmodi leiden ook echt tot andere prestaties. De Eco mode, die het vermogen beperkt tot 60 kW, limiteert uiteraard de prestaties en vooral dan het accelereren. Een functie die vooral ingezet kan worden wanneer het voertuig leeg is of wanneer men bij lange trajecten de autonomie wil opdrijven. Tijdens onze test – meestal in ‘normal’ mode – bleek die autonomie zelfs met een lading van 275 kg realistisch. Wat de prijs betreft, moet u rekening houden met een instapprijs rond 25.000 euro excl. BTW.

 

 

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Voertuigen

Gelijkaardige artikels