De Fisker Ocean is zeker origineel qua stijl. Dat is logisch, aangezien de oprichter Henrik Fisker een van de meest gerenommeerde ontwerpers in de auto-industrie is, verantwoordelijk voor de Aston Martin V8 Vantage en de BMW Z8. De Ocean heeft dan ook een echte persoonlijkheid, met een ontwerp dat uiteindelijk vrij eenvoudig is, maar met nauwgezette details die hem iets van een conceptcar geven. Het dak van de topversie van de Extreme is zelfs bedekt met zonnepanelen, wat volgens de (optimistische) schattingen van het merk tussen de 2.400 en 3.200 kilometer actieradius per jaar oplevert, uiteraard afhankelijk van de hoeveelheid zonneschijn. De Ocean is ook origineel qua uitrusting, met name het zonnedak, dat een van de grootste openingen op de markt biedt, zodat je optimaal van de buitenlucht kunt genieten. Vooral in combinatie met de California-modus, waarmee je met één druk op de knop alle ruiten van de wagen opent, ook die van de achterklep en de achterruit. Het cabrioletgevoel aan boord is ongeëvenaard in een SUV!
Hij verbergt zijn troeven goed
Binnenin is de Ocean nog origineler. Het 17″ centrale scherm kan worden gedraaid naar een 16:9-formaat wanneer het stilstaat, waardoor je toegang hebt tot de populairste videotoepassingen zodat je kunt genieten van een film of serie wanneer je stopt om op te laden. En de voorpassagiers hebben hun eigen tablet verborgen in het dashboardkastje en de centrale armsteun om op een laptop te werken of een hapje te eten. De gebruikte materialen lijken goed gekozen, sommige zijn gerecycled en duurzaam, maar aan de andere kant zijn de assemblages nauwelijks onberispelijk en kraken ze behoorlijk als ze eenmaal rijden. Ook ontbreken er nog een aantal functies die we in 2024 van een SUV van deze prijs zouden verwachten (Apple Carplay, automatisch schakelende koplampen, adaptieve cruisecontrol, enz.) Er is ons beloofd dat deze zullen worden toegevoegd via over-the-air updates.
Qua ruimte schommelt de Ocean tussen royale ruimte voor de achterpassagiers – die hun eigen airconditioning hebben – en een bagageruimte van 476 liter die niet zo groot is als verwacht gezien zijn lengte van 4,77 m, vooral door het ontbreken van een kofferbak.
Erg efficiënt op de baan
De Ocean is ook origineel in zijn uitvoeringen en motoren. In de Ultra en Extreme uitrustingsniveaus (zoals getest) levert hij 564 pk via zijn vier wielen en heeft hij een gigantische 113 kWh batterij die een WLTP actieradius van 707 km belooft. Zijn prestaties op de weg zijn duidelijk krachtig (0-100 km/u in 3,9 seconden) en vooral zijn rijeigenschappen en stabiliteit in de bochten zijn onberispelijk. De SUV heeft een echt temperament (vooral in de Hyper-rijmodus, de meest geavanceerde van de drie beschikbare), zonder het comfort aan boord uit het oog te verliezen. Ondanks de stevige ophanging blijft het rijgedrag op een zeer goed niveau wanneer het wegdek oneffenheden vertoont. Het is echter jammer dat je de submenu’s op het hoofdscherm moet doorlopen om de omslachtige waarschuwingen voor het aanhouden van de rijstrook en te hoge snelheid uit te schakelen, of om de energieterugwinning bij het optillen van de voet aan te passen (in 3 niveaus). Deze handelingen moeten elke keer worden herhaald als de wagen opnieuw wordt gestart.
Fleetrapport
De Fisker Ocean Extreme kost € 52.553 exclusief btw en staat daarmee aan de top van het compacte SUV-gamma. Deze hoge prijs wordt gerechtvaardigd door zijn prestaties, uitrusting en recordaanbod in zijn categorie. Als je het zonnedak en de Hyper-rijmodus kunt missen, is de Ultra-versie aantrekkelijker. Zijn specificaties zijn identiek aan die van de Extreme, maar met een kleinere actieradius van 690 km en 0,3 seconden sneller van 0 naar 100 km/u. En een veel lager prijskaartje: € 48.677 exclusief btw. Op het instapniveau van het gamma is een veel bescheidener sportversie (275 pk, voorwielaandrijving, 73 kWh batterij, 464 km actieradius) verkrijgbaar vanaf € 36.280 exclusief btw, maar dan krijg je te maken met duidelijk lagere prestaties en vooral de briljante California modus.
TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof Electriciteit
Vermogen 414 kw / 564 pk
Maximale koppel 737 Nm
Leeggewicht 1.520 kg
Koffervolume 476 l
Autonomie 707 km
Gemiddeld verbruik 18,54 kWh/100 km
Emissie van CO2 0 g/km
Maximale snelheid 206 km/u
Batterijcapaciteit 113 kWh