De Courier is het meest compacte model uit Fords bestelwagengamma en dus het kleinere broertje van de Connect (die stiekem een vermomde Volkswagen Caddy is) en de Custom. Wanneer die namen worden voorafgegaan door Transit, gaat het om de puur utilitaire versies. Staat er echter Tourneo op de achterklep, dan heb je te maken met de gezinsafgeleides. En voor de volledigheid: natuurlijk is er ook nog de grote Transit ‘tout court’, maar die heeft geen Tourneo-tegenhanger. Volgt u nog?
In ieder geval onderscheidt de Courier, of het nu om de Transit of om de Tourneo gaat, zich met een heel eigen stijl. Het geblokte koetswerk vertoont zowaar wat SUV-trekjes waarmee hij een beetje doet denken aan een zekere Yeti, voor wie zich dat buitenbeentje van Skoda nog herinnert.
Naast de stoere neus is ook het profiel van de Tourneo Courier opvallend: door alle verticale stijlen zwart te maken creëerde Ford een illusie van een zwevend dak, en ook de oplopende lijn van de achterste zijruit geeft het geheel een speelse toets. In combinatie met sommige koetswerkkleuren kan het dak overigens zelfs in een contrasterende kleur worden uitgevoerd.
Praktisch ingesteld
In tegenstelling tot zijn Transit-tegenhanger, die achteraan twee klapdeurtjes heeft, is de Tourneo Courier voorzien van een grote achterklep. Dat maakt dat er wel wat plaats achter de auto moet zijn om de koffer te openen en dat je daarbij ook een stapje achteruit moet zetten. Eenmaal geopend biedt de klep wel het voordeel dat je eronder kunt schuilen bij slecht weer. In ieder geval geeft ze uit op een laadruimte van 1.188 liter (570 liter onder de hoedenplank), een volume dat kan worden uitgebreid tot 2.162 liter door de achterste plaatsen op te klappen (ze verwijderen of verschuiven is niet mogelijk). Niet slecht met een koetswerklengte van 4,34 meter.
En daarmee zijn we natuurlijk bij het voornaamste aankoopargument van dit soort voertuigen: hun praktische ingesteldheid. Die blijkt verder ook uit de zijdelingse schuifdeuren achteraan, die zeker in de smaak zullen vallen bij gezinnen, aangezien ze niet alleen handiger zijn voor kinderen die al zelfstandig kunnen instappen, maar ook voor ouders die hun kleinere spruiten nog moeten vastgespen in hun kinderzitje.
Natuurlijk komt de bestelwagenorigine hier en daar wel naar boven. Zo kijk je in de achteruitkijkspiegel uit op naakt staal boven de achterruit, terwijl het dashboard één grote brok harde kunststof is, net als de deurpanelen. Maar: het ziet er allemaal wel netjes en modern uit, met digitale instrumenten en Fords Sync 4-infotainmentsysteem in alle versies. Bovendien beschikt ook deze gezinsvariant over zoveel opbergmogelijkheden dat je al goed moet onthouden waar je pakweg je portefeuille of je sleutels hebt gelaten of je vindt ze – bij wijze van spreken – nooit meer terug…
Plezierig busje
In vergelijking met de Transit Courier is het motorgamma van de Tourneo-variant wel wat beperkter: terwijl de bestelwagenversie ook kan worden besteld met een benzinemotor van 100 pk en zelfs met een diesel, is dat in dit geval beperkt tot de 1.0 EcoBoost op benzine in de versie met 125 pk. Wel kan die naar keuze worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of aan een gerobotiseerd exemplaar met dubbele koppeling en zeven verzetten. De volledig elektrische E-Tourneo Courier, met een motor van 136 pk, wordt eind dit jaar verwacht.
Bestelwagenroots of niet, als goede Ford kan de Tourneo Courier een bovengemiddeld goede verhouding tussen rijcomfort en weggedrag voorleggen. In deze voertuigcategorie is hij misschien wel het model dat het meest als een gewone personenwagen rijdt. Alleen is hij wel wat gevoeliger voor zijwind, zoals te verwachten voor een voertuig met rechte, hoge flanken. Ook kan de 1.0 EcoBoost zijn driecilinderarchitectuur hier wat minder goed verbergen dan in pakweg een Puma. Voor de rest begeeft de Tourneo Courier zich relatief vlot door het verkeer, toch zeker met enkel de bestuurder aan boord.
Sprintwedstrijdjes zul je er echter niet mee winnen. En met het hele gezin en de bijbehorende bagage onderweg naar de vakantiebestemming zul je wel wat vaker je toevlucht moeten nemen tot de versnellingspook – wat ook zijn invloed zal hebben op het verbruik. Wij klokten na onze testweek af op 7,9 l/100 km (gemeten).
Fleetrapport
Fiscaaltechnisch gezien kun je zoals reeds gezegd natuurlijk beter wachten op de volledig elektrische versie, maar voor de rest is deze Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost het overwegen waard voor wie op zoek is naar een praktische auto met een uitgesproken gezinsroeping én een originele look. Hij is te krijgen in drie uitrustingsniveaus: de instapversie Trend, de beter uitgeruste Titanium en ten slotte de Active, die nog wat meer standaarduitrusting geniet, maar zich vooral optisch onderscheidt.
Technische fiche
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost
TECHNISCHE INFORMATIE | |
Brandstof | Benzine |
Vermogen | 92 kw / 125 pk |
Maximumkoppel | 170 Nm @ 1400-4500 tpm (overboost: 200 @ 1750-2500) |
Leeggewicht | 1517 kg |
Koffervolume | 570-2162 l |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Gemiddeld verbruik WLTP | 6,6-7,3 l/100km |
Emissie van CO2 | 150-167 g/km |
Topsnelheid | niet bekend |
Cilinderinhoud | 998 cc |
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. BTW | € 20.500 |
Basisprijs incl. BTW | € 24.805 |
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) | € 495 |
BIV (Vlaanderen) | € 634,67 |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | € 176,62 |
Wegentaks (Vlaanderen) | € 150,66 |
Fiscale aftrekbaarheid | 40,02 % |
VAA gebruiker | € 2.456,93/jaar |
Verworpen uitgaven | € 1.532,65/jaar |
Taks op uitstoot CO2 | € 285,16/maand |