Gepubliceerd op 28 January 2022 om 15h52
Door Jeroen Evens

Fleet test Mercedes C300e: De beste van de klas

De nieuwe Mercedes C-Klasse is nu verkrijgbaar in een plug-in hybride versie met een 100% elektrische autonomie van meer dan 100 km. Dit betekent dat de meeste ritten kunnen worden afgelegd zonder ook maar één liter benzine te verbruiken.

|||||||
||||||| © |||||||

Dit is al de vierde generatie plug-in hybrides die Mercedes aanbiedt en het is duidelijk dat het merk met de ster zijn vak onder de knie heeft. Volgens de officiële WLTP-cyclus is de C300e goed voor een 100% elektrische actieradius van 99 tot 111 km. Om dit resultaat te bereiken heeft Mercedes het verbruik van de elektromotor beperkt en vooral een zeer grote batterij geïnstalleerd. 25,4 kWh is bijna evenveel als een 100% elektrische stadsauto.

Deze impressionante autonomie maakt het gemakkelijk om voor dagelijks gebruik zonder CO2-uitstoot te rijden, door thuis of op het werk op te laden. Voor langere ritten zal de benzinetank er altijd zijn.

Een andere realiteit

Tijdens onze wintertest in omstandigheden die niet bevorderlijk zijn voor het brandstofverbruik, bedroeg de werkelijke actieradius ongeveer 55 km, afgewisseld tussen snelle wegen en korte stadsritten. Met mildere temperaturen en door korte ritten te vermijden, moet het mogelijk zijn dichter bij het officiële bereik te komen. Toen de batterij leeg was, stelden we een redelijk verbruik van 7l/100 km vast op een korte rit op de snelweg. Om de accu tijdens het rijden weer enigszins op te laden, kan de C300e zijn regeneratieve remsysteem automatisch aanpassen aan het verkeer of de topografie. Dit uiterst efficiënte systeem kan ook worden bediend via de stuurwielbediening. In afwachting van een toekomstige plug-in hybride dieselversie, combineert deze C300e een elektrische motor met de nieuwe viercilinder benzinemotor voor een gecombineerd vermogen van 313 pk en 550 Nm. Hierdoor kan de berline zeer dynamisch zijn wanneer dat nodig is.

Gebrek gecorrigeerd

Uiterlijk onderscheidt de C300e zich niet van de rest van het gamma en hetzelfde ultramoderne, op de S-Klasse geïnspireerde interieur is ook aanwezig. Positief is dat het volume van de bagageruimte is toegenomen tot 360 liter en dat het hoogteverschil is verdwenen. Dit zal bijzonder nuttig zijn voor het laden van lange voorwerpen in de break-versie (maximum 1.375 liter).

Vlootrapport

Naast de dynamische en comfortabele kwaliteiten van de nieuwe C-Klasse, voegt deze plug-in hybride variant een grote actieradius toe, waardoor een 100% elektrisch gebruik serieus overwogen kan worden.

Fotogalerij

Jeroen Evens

Jeroen Evens, redacteur van dit artikel

Jeroen Evens is opgeleid in de Communicatiewetenschappen (KULeuven) en is een enthousiaste volger van alles wat met mobiliteit en bedrijfswagens te maken heeft. Als freelance journalist gespecialiseerd in de fleetsector houdt hij al drie jaar lang de vinger aan de pols van de laatste ontwikkelingen in onze sector.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels