De nieuwe GLC is meteen als zodanig herkenbaar en deelt heel wat designkenmerken met de recente C-Klasse, terwijl hij aan de binnenkant ook diens dashboard en middenconsole met het grote verticale scherm overneemt. Van generatie op generatie groeide hij 6 centimeter in de lenge en werd hij precies 4 millimeter lager, zodat hij wat meer op een break lijkt dan voorheen. Daarbij werd ook aan de stroomlijn gewerkt, want met een Cd van 0,29 doet hij twee tienden beter dan zijn voorganger. De interieurruimte is net zoals bij de vorige generatie correct, de koffer van de modellen met een klassieke verbrandingsmotor groeide daarnaast met 50 liter tot 600 liter, maar die van de plug-ins blijft jammer genoeg een heel stuk kleiner, al verdween de hinderlijke balk in de koffer gelukkig wel.
Altijd hybride
Samen met die verbeterde stroomlijn moet ook de volledige hybridisering van het gamma het verbruik en de CO2-uitstoot doen dalen. Bij de lancering is de GLC er als 200 4MATIC, 300 4MATIC en 220 d 4MATIC, allemaal voorzien van een mild hybride 48 volt-set-up. Binnenkort volgen dan de voor onze B2B-markt erg interessante plug-ins. Het zijn er drie. De GLC 300 e 4MATIC en 400 e 4MATIC combineren een twee liter grote benzine-viercilinder met een elektromotor, en de GLC 300 de 4MATIC, koppelt elektrokracht aan een diesel en is daardoor een unicum in zijn segment, aangezien alleen Mercedes vandaag nog plug-in hybrides met een diesel aanbiedt. De drie stekkerhybrides delen dezelfde elektromotor van 100 kW en 440 Nm op de achteras en gebruiken een door Mercedes zelf ontworpen en geproduceerde accu van niet minder dan 31,2 kWh, waardoor een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 100 kilometer probleemloos mogelijk is.
Tijdens onze testritten in de Spaanse Pyreneeën verbruikte de GLC 300 de 2,1 l/100 km aan diesel en 15,6 kWh/100 km aan elektriciteit en konden we 117 elektrische kilometers uit de batterij persen.
Mercedes-comfort
Als zichzelf respecterende Mercedes kan de nieuwe GLC natuurlijk uitpakken met een mooi comfortrapport. Ook met de standaardophanging (op de plug-in hybrides altijd voorzien van een niveauregeling en luchtvering op de achteras) is het rijcomfort mooi zacht en de geluiddemping is van een hoog niveau, net als de afwerkingskwaliteit en de uitgebreide uitrustingsmogelijkheden. Verwarmde voorstoelen, smartphone-compatibiliteit met een draadloze lader en een elektrisch bediende achterklep zijn bovendien altijd standaard. Alle GLC’s hebben vierwielaandrijving en tijdens onze testrit bleken ze ook buiten de gebaande wegen over onvermoede terreincapaciteiten te beschikken. Weinigen zullen die ooit nodig hebben, maar het is leuk om te weten dat het kan.
Vlootrapport
De plug-in hybrides laten nog even op zich wachten en ook hun prijzen zijn nog niet bekend, maar het is nu al duidelijk dat ze – net als bij de C- en E-Klasse – ongetwijfeld voor het grootste aandeel van de verkopen zullen zorgen. In ons land is het daarbij de diesel plug-in die voor zeker 85 procent van de bestellingen zal instaan als we kijken naar de verdeling bij de andere modellen die als diesel- én benzineplug-in verkrijgbaar zijn. Met hun CO2-uitstoot van 11 tot 15 g/km zijn de PHEV’s hoe dan ook fiscaal uiterst interessant (als je ze op tijd bestelt). Dat is ook nodig, want hun aankoopprijs belooft gepeperd te zijn, als je weet dat de GLC 220 d 4MATIC al minimaal € 58.685 inclusief btw moet kosten en dat de plug-ins door hun grote batterij ongetwijfeld nog meer dan € 10.000 extra moeten opbrengen
Technische fiche
Mercedes GLC 300 de 4MATIC | |
Aandrijving | 1.993 cc diesel, 4 cilinders + elektromotor |
Vermogen motor | Diesel 145 kW + elektrisch 100 kW |
Gecombineerd vermogen | 245 kW / 335 pk & 750 Nm |
Batterij | 31,2 kWh |
Elektrische autonomie (WLTP) | 112-128 km |
Koffervolume | Nog niet bekend |
Gemiddeld verbruik (test) | 2,1 l/100 km + 15,6 kWh/100 km |
Maximumsnelheid | 217 km/h |
Basisprijs (excl. BTW) | Nog niet bekend |
Basisprijs (incl. BTW) | Nog niet bekend |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2.478 € |
BIV (Vlaanderen) | 544,75 € |
Wegenbelasting (Brussel, Wallonië, leasing) | 446,03 € |
Wegenbelasting (Vlaanderen) | 376,67 € |
Fiscale aftrekbaarheid | 100% (bij bestelling vóór 01/01/2023) |
VAA gebruiker | Nog niet bekend |
VAA werkgever | Nog niet bekend |
Verworpen uitgaven | Nog niet bekend |
CO2-bijdrage | 28,17 € |