Op het eerste gezicht is de 408 verrassend. Niet noodzakelijkerwijs in positieve zin. Onze ogen moeten even wennen aan een ander formaat dan we onderweg gewend zijn. Ondanks zijn lengte van 4,69 m is de 408 geen berline, noch is het een SUV zoals zijn hoogte zou doen vermoeden, noch is het een coupé ondanks zijn aflopende daklijn naar achteren toe. De 408 is een mengeling van genres.
“We wilden iets anders doen”, legt Jérôme Micheron, productdirecteur van Peugeot, uit. “Het begrip segment neigt te verdwijnen, vooral met de komst van elektrische wagens. Voor de 408 wilden we een auto met veel ruimte, veel kofferruimte en veel veelzijdigheid. Met andere woorden, alle voordelen van een sedan en een SUV gecombineerd, zonder het een of het ander te zijn.
Maar te oordelen naar zijn platform – dat van de 308 -, zijn designelementen en zijn naam – een enkele 0, terwijl de SUV’s van Peugeot er twee hebben -, zou men geneigd kunnen zijn deze 408 te positioneren als een berline-crossoverversie van de 308.
De meest leefbare Peugeot
Ook visueel luidt de 408 een nieuw tijdperk in voor Peugeot, met zijn gekleurde grille, die op alle toekomstige producties van het merk terug te vinden moet zijn, evenals zeer strakke lijnen, als met een mes gesneden, en 3 klauwen in zijn achterlichten. Hij leent van de wereld van de Peugeot SUV’s de grote wielen (19 of 20 inch met een ontwrichtende look) evenals de zwarte kunststof beschermingen op de zijpanelen en voegt er een toe in zijn achterbumper. Hoewel dit nogal imposant lijkt, verklaren de ontwerpers van Peugeot dit door het feit dat het dient om de lengte van het voertuig visueel te verminderen. Een achterspoiler met kattenoren is toegevoegd om de aerodynamica van de auto te accentueren.
Het interieur is geïnspireerd op de 308, met de kenmerkende i-cockpit van Peugeot, een interactiever en ergonomischer 10′ touchscreen en personaliseerbare shortcut controls. De bagageruimte is 536 liter (471 op de PHEV-versie). De binnenruimte is duidelijk een van de sterke punten van deze 408, want het is de Peugeot met de meest royale ruimte achterin, hoewel de zitplaats vrij laag blijft.
Bye bye diesel
Onder de motorkap biedt de 408 een 1.2 PureTech 130 benzinemotor en twee PHEV’s die de 1.6 PureTech motor combineren met een elektromotor om 180 of 225 pk te produceren. Een mild-hybride versie zal het gamma in 2024 vervolledigen, en een volledig elektrische versie het jaar daarop. En de diesel? Die is er gewoon niet meer. De 408 is dan ook de allereerste Peugeot die deze motor terug naar de voorraadkast stuurt, net als de handgeschakelde versnellingsbak trouwens.
Voor deze eerste rit in de regio Sitges werd ons de 225 pk sterke PHEV-versie aangeboden. En hoezeer we ook negatief verrast waren door het ontwerp van de auto, werden we vanaf de eerste stuurbewegingen verleid door zijn rijgedrag. Ondanks zijn omvang rolt of schuift de auto niet in bochten. Hij kan zelfs dynamisch zijn in bepaalde situaties, zonder ooit afbreuk te doen aan het comfort van de inzittenden. Zijn motor is vrij stil, behalve bij bepaalde acceleraties, maar zijn 225 paardenkrachten zijn meer dan voldoende om het voertuig voort te stuwen. Hoewel Peugeot op papier 63 km in de emissieloze modus claimt, zal de werkelijkheid ongeveer 40 km zijn.
Fleetrapport
De Peugeot 408 is niet zomaar een restyling, maar een echte nieuwigheid in het genre, die zeker een jong en dynamisch cliënteel zal aanspreken. Zijn royale binnenruimte is een onmiskenbare troef, evenals zijn bijna onberispelijke rijgedrag.
De prijs begint bij 35.900 euro voor de benzineversie en loopt op tot 43.800 euro voor de PHEV-versie, die gelukkig direct te bestellen is. Het enige kleine nadeel is dat de auto slechts 4 sterren kreeg in de EuroNCAP crashtest en we zullen ook nog even geduld moeten hebben voordat de volledig elektrische versie beschikbaar is.
Technische fiche
Peugeot 408 GT PHEV 225 EAT8
TECHNISCHE INFORMATOE | |
Brandstof | PHEV (benzine en elektrisch) |
Vermogen | 225 pk |
Maximum koppel | 360 Nm |
Leeggewicht | 1825 kg |
Koffervolume | 471 l |
Volume benzinetank | 40 l |
Gemiddeld verbruik | 1,2 l/100 km |
Emissie van CO2 | 26 g/km |
Maximale snelheid | 233 km/u |
Cylinders | 1598 cm3 |
BEHEERSINFORMATIE | |
Basisprijs excl. BTW | 36.198€ |
Basisprijs incl. BTW | 43.800€ |
Fiscale vermogen | 9 pk |
TMC (Brussel, Wallonië, leasing) | 2.478€ |
BIV (Vlaanderen) | 50,38€ |
Wegentaks (Brussel, Wallonië) | 323,27€ |
Wegentaks (Vlaanderen) | 155,44€ |
Fiscale aftrekbaarheid | 100 % |
VAA gebruiker | 1.501,71€/jaar |
Verworpen uitgaven | 600,68€/jaar |
Taks op CO2 | 31,34€ |