Gepubliceerd op 22 January 2021 om 11h22
Door Damien Malvetti

Fleetstrategie 2021 – Hyundai (Kaat Van Severen): “We hebben voor ieder wat wils om de transitie naar groene wagens zo vlot mogelijk te laten verlopen”

Het jaar 2021 begint op een vreemde manier. Op het moment dat u dit leest moesten alle spelers in de autosector en hun professionele en particuliere klanten ondergedompeld zijn in de bruisende magie van de Brussels Motor Show. Als gevolg van de pandemie blijven de gangen van de Heizel echter bedroevend leeg in deze maand januari.
Dat wil echter niet zeggen dat er geen actie wordt ondernomen achter de schermen van de hoofdkwartieren van de autoconstructeurs. Na een jaar 2020 gekenmerkt door een daling in de verkoopcijfers met zo’n 25 procent rekenen alle leveranciers op een forse heropleving in 2021. Op de achtergrond leeft de CAFE-wetgeving (Corporate Average Fuel Economy), die constructeurs een grens oplegt in de gemiddelde CO2-uitstoot, en 2021 wordt duidelijk het jaar van de elektrificatie. Alle bedrijfsvloten lijken zich erop voor te bereiden.
link2fleet heeft de verschillende fleetmanagers geïnterviewd om te weten te komen hoe de merken in 2021 hun professionele klanten tegemoet treden.

|
| © cof|

Het vergroenen van je wagenpark is lastig, maar – na lang wachten – is de huidige wetgeving alvast duidelijk, bedrijfswagens vanaf 2026 zullen emissieloos zijn of we het nu hebben over Vlaanderen, Wallonië of Brussel. De transitie naar alternatieve aandrijvingen zit na een jaar van impasse volop in de lift en bij Hyundai ben je aan het juiste adres, waarom? Wel als pioneer in elektrificatie hebben wij voor ieder wat wils om de transitie naar groene wagens zo vlot mogelijk te laten verlopen.
Laat ons starten bij Mild-hybrid, dat bij Hyundai de standaard is, is de absolute basis om de impact van CO2 te verminderen. Maar met de standaard is een pionier nooit tevreden, toch? Daarom is het merendeel van het gamma ook al als Full Hybrid beschikbaar. En wat is nu het verschil tussen Mild en Full Hybrid, de batterij! Waar bij de Mild Hybrid dit gaat over een 48V batterij die de motor ondersteunt bij het starten is de Full Hybrid een hoogspanningsbatterij met een capaciteit van iets meer dan 1kW effectieve bepaalde afstanden 100% elektrisch kan afleggen zonder op te laden. Vandaag beschikbaar op onze Ioniq, Kona, Santa Fe en ook vooral te bewonderen op onze All-New Tucson.
De Hyundai All-New Tucson is een sportieve SUV met een futurisctische look vertaalt naar de eisen van vandaag. Deze batterij laadt zichzelf op door energie te recuperen van de remmen of een beetje hulp zoekt bij de klassieke verbrandingsmotor. Aanpassing voor de bestuurder, geen! Tanken, rijden én je steentje bijdragen aan de natuur.

De volgende stap in elektrificatie is de Plug-in Hybrid, vanaf heden ook te ontdekken in onze All New Tucson en de New Santa Fe en uiteraard ook in onze ouwe getrouwe, de Ioniq.
En wat is dan juist een Plug-in Hybrid? Wel een plug-in hybride combineert net als een gewone hybride een verbrandingsmotor met een elektromotor. Met dat verschil dat de batterij veel groter is en kan opgeladen worden thuis of via een publiek laadpunt. Door die grotere batterijcapaciteit kunnen plug-in hybrides al snel tientallen kilometers elektrisch afleggen en dus zonder emissies.
Rij jij in je dagelijks verkeer naar het ’s ochtends naar het werk om ‘s avonds terug te komen langs de winkel en kindjes op te halen bij de grootouders, dan is Plug-In Hybride echt iets voor jou. En de Hyundai Santa Fe specifiek zelfs nog meer waar deze grotere batterij zo efficiënt is weggewerkt dat 7 zitplaatsen nog altijd een mogelijk is in deze motorisatie! Redelijk uniek als je het ons vraagt.

En nu komen we bij de groenste oplossing tot op heden (oeps, toch niet bij Hyundai), Full Electric! Van de klassieke verbrandingsmotor is hier uiteraard geen sprake meer en hebben we enkel en alleen nog over een elektrische motor.
Startende bij de Ioniq EV en de Kona EV met rijbereiken van 305 tot 384 KM WLTP. Gedaan met tanken, hallo laden. Tussen de 6 à 7 uur laden om een batterij van 0 naar 100% te brengen. Heb je die tijd niet? Op minder dan een uurtje kan je je batterij tot 80% opladen aan de snelladers die je meer en meer terugvindt langs onze snelwegen.
Vanwaar die 80%? Vul eens een fleswater als je de kraan volledig openzet, het effect spreekt voor zich.
Desondanks dat de winters niet meer zijn wat ze waren kan je beide voertuigen uitrusten met een EfficiencyPack, een warmtepomp die je batterij nog beter (met de nadruk op nog) beter op temperatuur houdt zodat de impact van de koude temperaturen op het rijbereik worden geminimaliseerd. Oh ja, je ruiten ijsvrij maken is trouwens ook verleden tijd. Met onze BlueLink app kan je makkelijk de binnentemperatuur van de wagen instellen op het moment zelf of de avond ervoor zelf inplannen dat je wagen in om 7 uur ‘s ochtends een aangename 22°celsius heeft bereikt.
En dat is nog niet alles! Hyundai komt in maart reeds met de eerste telg van zijn nieuwe Sub brand volledig gericht op elektrische voertuigen met naam IONIQ met de IONIQ 5, een Crossover SUV met afmetingen tussen de Tucson en de Santa Fe en een rijbereik tot meer dan 500 km, to be continued als je het ons vraagt!
Laat ons dan afsluiten met de Hyundai NEXO. Een FCEV, wat zegt u ? Een Fuel Cell Electric Vehicle, waterstof die via elektrolyse (neen, dit is geen scheikunde les) elektriciteit opwekt en een autonomie van 666km, number of the beast voor de muziekliefhebbers, maar we hebben niet alles in handen.
Om echt finaal af te sluiten geven we bij Hyundai nog graag dat wij overtuigd zijn dat bij elk type bestuurder de juiste aandrijving moet gezocht en gevonden worden, wat maakt dat benzine en zelfs de neer-gesabelde diesel naar onze mening nog altijd een plaats verdienen in ons automotive landschap.
Daarnaast zijn we ervan overtuigd u interesse te hebben gewekt, contacteer ons via fleet@hyundai.be en we laten je graag eens onze wagens van dichtbij ruiken, voelen én testen.


Ontdek de fiscaliteit 2021 van alle fleetmodellen van Hyundai

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels