Met zijn lange motorkap, een naar achteren gerichte cabine en een afgekapte achterkant ontbreekt het de CX-60 niet aan looks. Ondanks zijn lengte van 4,74 m hebben de inzittenden op de achterbank echter niet veel beenruimte. De CX-60 heeft een kofferruimte van 570 liters. Dit is het nadeel van een platform dat de installatie van de motor in de lengterichting mogelijk maakt. En in dit geval, is die van de CX-60 gloednieuw! Naast de versie met de hybride aandrijflijn, het hoofdpersonnage in dit artikel, zal de reeks nog twee andere “micro-hybride”-motoren (benzine en diesel) met 6 cilinders bevatten die tegen het einde van het jaar in lijn zullen zijn.
Gezichtsherkenning
Eenmaal plaatsgenomen achter het stuur, versterkt de grote middenconsole het gevoel van welbehagen. Het dashboard is erg klassiek vormgegeven en het is goed om te zien dat Mazda ervoor heeft gekozen om veel van de fysieke bedieningselementen te behouden in plaats van over te schakelen op een schermgebaseerde benadering. Het andere goede nieuws is dat de ‘Controller’ (een draaiknop vergelijkbaar met BMW’s iDrive) er nog steeds is. Mazda heeft een origineel gadget ontwikkeld dat automatisch de ideale rijpositie kan instellen. Je hoeft alleen maar je lengte in te voeren, je hoofd naar rechts en links te draaien en te wachten. Je hoeft dit maar één keer te doen, natuurlijk, en dan doet gezichtsherkenning de rest. Een gimmick? Ja en nee, want het is waar dat te veel gebruikers niet de tijd nemen om hun stoel en spiegels goed af te stellen. Bovendien onthoudt dit toestel ook de instellingen van de airconditioning en de autoradio.
De krachtigste Mazda
Onder de motorkap van deze PHEV-versie zorgt de combinatie van de 2,5-liter viercilindermotor met natuurlijke aanzuiging en een elektrische motor voor een gecombineerd vermogen en koppel van 327pk en 500Nm. Dit maakt de CX-60 het krachtigste Mazda-model dat ooit werd verkocht! Deze hybride samenstelling, gecombineerd met een automatische 8-versnellingsbak, drijft permanent alle vier de wielen aan. Met een capaciteit van 17,8 kWh biedt de batterij een gecombineerd rijbereik van 63 km in 100% elektrische modus.
Op de weg heeft de CX-60, ondanks een leeggewicht van bijna 2 ton, geen gebrek aan rijeigenschappen, zelfs niet wanneer hij alleen op elektriciteit rijdt. Op de weg heeft de CX-60, ondanks een leeggewicht van bijna 2 ton, geen gebrek aan rijeigenschappen, zelfs niet wanneer hij alleen maar op elektriciteit rijdt. Het is echter jammer dat de schokdemping wat progressiviteit mist, met zelfs een paar schokken bij het passeren van dwarsverbindingen, wat terugschieten van de achteras en de indruk dat de auto voortdurend het wegdek “leest”. Ook moet worden gezegd dat ons model was uitgerust met 20-inchwielen die niet erg tolerant waren voor trillingen. Aan de andere kant was de CX-60 niet erg dynamisch (rollen en onderstuur in scherpe bochten), maar wel nauwkeurig en gewillig.
Fleetrapport
De CX-60 zal op de markt komen in 4 uitrustingsniveaus, met een instapniveau dat al zeer goed is uitgerust. In dit verband moet worden opgemerkt dat Mazda op het vlak van veiligheid en rijhulpmiddelen (zeer talrijk) geen verschil maakt tussen de modellen. De prijzen zullen variëren van €48.890 tot €54.290 inclusief btw, een zeer gunstige prijszetting ten opzichte van de BMW X3 xDrive 30e, Lexus RX450h, Mercedes GLC 300e 4Matic en Volvo XC60 T6 PHEV. En als zijn restwaarde even gunstig evolueert als die van zijn concurrenten, hebben die laatsten echt iets om zich zorgen over te maken!
Technische fiche – Mazda CX-60 2.5 PHEV
TECHNISCHE INFORMATIE
- Brandstof Hybride-benzine
- Vermogen 327 pk
- Autonomie 63 km
- Gemiddeld verbruik 1,5 l/100 km
- CO2-uitstoot 33 g/km
- Maximale snelheid 200 km/h
BEHEERSINFORMATIE (CX-60 2.5 PHEV Prime-Line)
- Basisprijs excl.BTW 40.741,67 €
- Basisprijs incl.BTW 48.890 €
- TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 €
- BIV (Vlaanderen) 46,23 €
- Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 650,36 €
- Verkeersbelasting (Vlaanderen) 326,41 €
- Fiscale aftrekbaarheid 100 %
- VAA werknemer 1.676,23 €/jaar
- Verworpen uitgaven 167,62 €/jaar
- CO2-taks 323,64 €