Gepubliceerd op 8 May 2024 om 10h21
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleettest MG 3: Verrassende budgethybride

MG heeft zijn gamma uitgebreid met de 3, een stadsauto die het wil opnemen tegen de gevestigde waarden in het segment. Zijn troeven? Een geslaagde hybride aandrijving met 194 pk én een interessante prijs – voor een hybride.

Toen het nieuwe (lees: Chinese) MG enkele jaren geleden voet aan wal zette op Europese bodem, profileerde het zich bij ons als EV-merk bij uitstek, op een moment dat fleetrijders nog volop voor plug-inhybrides of zelfs nog diesels kozen. Later kwam het daar op terug, door van zijn twee SUV-modellen, de ZS en de HS, toch ook een pure benzineversie aan te bieden.

Maar anno 2024 zijn het natuurlijk de volledig elektrische modellen, en dan vooral de MG 4, die het merk helpen om vooruitgang te boeken op de bij ons zo belangrijke fleetmarkt. Dat betekent echter niet dat het merk zijn klanten verwaarloost die nog steeds niet met een laadkabel aan de slag willen of kunnen, getuige de MG 3 die het nu zijn opwachting maakt.

Dat MG ambitieus is, blijkt trouwens ook uit het feit dat het aantal ‘brand stores’ tegen eind dit jaar moet toenemen tot 24 (tegenover 16 nu). En tegen 2026 moeten het er een dertigtal zijn, met als doel zo’n 12.000 MG’s per jaar te kunnen slijten in ons land. Ter vergelijking: voor 2024 is het objectief 10.000 stuks. Nieuwe modellen om die showrooms te bevolken, zijn dan uiteraard welkom: later dit jaar wordt de volledig nieuwe generatie van de EHS/HS geïntroduceerd, en eind dit jaar is het dan eindelijk de beurt aan de langverwachte MG Cyberster.

Klassieke stadsauto

Maar eerst krijgen we dus de MG 3, een model dat al langer bestond op andere markten (waaronder de ‘historische’ thuismarkt, het Verenigd Koninkrijk), maar waarvan de jongste generatie dus ook in onze contreien zal worden aangeboden. Zijn look zou je kunnen omschrijven als een beetje generisch, vooral achteraan, maar de 4,11 meter lange nieuwkomer ziet er wel eigentijdser uit dan zijn voorganger.

Opmerkelijk genoeg behoudt hij echter wel de gedaante van een traditionele stadsauto, een koetswerkvorm die ook in het B-segment stilaan wordt opgeofferd voor het zo populaire concept van de SUV of cross-over – denk maar aan Ford of Kia, waar de populariteit van de Puma en de Stonic heeft geleid tot het verdwijnen van de Fiesta en de Rio.

Weinig concurrentie

Om het verschil te maken met andere modellen uit dat B-segment, wordt de MG 3 enkel aangeboden als full hybrid – of toch in eerste instantie. Een aandrijving waarmee hij niet veel concurrentie heeft: volgens de verantwoordelijken van MG enkel de Renault Clio E-Tech Full Hybrid en het duo Toyota Yaris/Mazda 2 Hybrid. Wij zouden daar echter nog de Honda Jazz aan durven toevoegen, al zien sommigen die meer als een kleine eenvolumer dan als een stadsauto.

Dat gezegd zijnde is het niet uitgesloten dat er van de MG 3 later nog een versie met enkel een benzinemotor volgt, die dan wellicht een uitgelezen concurrent zou zijn voor een zekere Dacia Sandero en nog meer gericht zal zijn op particulieren. Sowieso verwacht de Belgische invoerder overigens dat het publiek voor de MG 3 voor 70% uit dat soort klanten zal bestaan, en slechts voor 30% uit professionals – een verhouding die naar verluidt omgekeerd is voor de rest van het gamma.

Voor de volledigheid: een volledig elektrische variant van de MG 3 hoeven we niet te verwachten. Het merk werkt wel aan een nog compacter model, dat wellicht MG 2 gedoopt zal worden en met name de Citroën ë-C3 in het vizier zal nemen.

Hybride ‘plus’

Op de achterklep van de MG 3 staat niet gewoon Hybrid, maar Hybrid+. De elektromotor is hier namelijk krachtiger dan gebruikelijk in dit segment, en ook krachtiger dan zijn tegenhanger op benzine: 136 tegenover 102 pk. In de meeste omstandigheden is het dan ook de elektromotor die rechtstreeks de voorwielen aandrijft. Pas wanneer de stroom in de batterij van 1,83 kWh (wat veel is voor een zelfopladende hybride) is opgesoupeerd, springt de benzinemotor bij, maar in eerste instantie om een generator aan te drijven die de elektromotor van stroom voorziet en eventueel tegelijk de batterij oplaadt.

Dankzij een drietrapsautomaat is de benzinemotor in bepaalde omstandigheden echter ook in staat om zelf de wielen te doen draaien (en tegelijk ook de generator). En wanneer de bestuurder maximaal vermogen vraagt, bundelen de brandstof- en de elektromotor hun krachten om de auto zo snel mogelijk te doen versnellen. Het gecumuleerde vermogen en koppel van 194 pk en liefst 425 Nm stelt de MG 3 Hybrid+ dan in staat om pittig uit de hoek te komen. Maar het beste nieuws is dat de bestuurder zich in de praktijk helemaal niks hoeft aan te trekken van wat er zich onder de motorkap afspeelt: hij of zij moet enkel kiezen uit de gebruikelijke rijstanden Eco, Standaard en Sport.

Zacht aandrijfgeheel

In de praktijk verloopt de samenwerking van al die elementen wonderbaarlijk goed. De overgangen tussen de verschillende werkingsmodi gebeuren soepel en enkel wanneer je plankgas geeft, laat de benzinemotor van zich horen. Bovendien is het geluid dat hij dan produceert, niet onaangenaam (en in elk geval minder storend dan de windgeluiden op de snelweg).

En nog belangrijker: de beloftes qua verbruik lijken te worden ingelost, want na onze kennismakingstest op Limburgse wegen vermeldde de boordcomputer een gemiddelde van 4,7 l/100 km, wat niet ver verwijderd is van het (nog te homologeren) WLTP-cijfer, dat 4,4 l/100 km bedraagt. De CO2-uitstoot zou 100 g/km moeten bedragen.

Maar de MG 3 weet zeker ook te verrassen met zijn weggedrag. Het stuur voelt misschien wat kunstmatig aan en het koetswerk durft bij een erg vlotte rijstijl wel wat rolneigingen te vertonen – ondanks zijn 195 pk is de MG 3 dan ook geen ‘hot hatch’. Het onderstel biedt echter best wat rijplezier, zelfs met het Kumho-banden waar de testauto’s mee uitgerust waren. En mede dankzij de ‘redelijke’ afmetingen van die rubbers (195/55 R16) zit het ook met het ophangingscomfort wel snor.

Goed uitgerust

Qua uitrusting komt de MG 3 weinig tekort. Hij wordt aangeboden in drie uitrustingsniveaus. De instapversie Standard, die exclusief btw 17.342,98 euro kost, moet het stellen met halogeenkoplampen (de dagrijlichten zijn wel altijd led) en 15-duimvelgen met wieldeksels, maar heeft al wel recht op een achteruitrijcamera, navigatie, Android Auto en Apple CarPlay, een automatische cruisecontrol en een lane keeping assist.

De Comfort (18.582,64 euro excl. btw) en de Luxury (20.648,76 euro excl. btw) doen daar uiteraard wat snufjes bovenop. Zo heeft de topversie full led-koplampen, een 360°-camera, keyless go, stoel- en stuurwielverwarming en extra rijhulpsystemen als Lane Change Warning, Rear Cross Traffic Alert en Blind Spot Detection. Losse opties zijn er niet. Je moet dus enkel het uitrustingsniveau en de kleur kiezen, en that’s it.

Twee schermen

Is het dan al rozengeur en maneschijn? Natuurlijk niet. Zo zou de rijhouding een tikkeltje beter kunnen en bevat het interieur wel erg veel harde kunststoffen. De draaiknop op de middenconsole waarmee je de rijrichting en de standen P en N selecteert, voelt bijvoorbeeld niet bepaald premium aan. Ook zouden de stoelen wat meer steun mogen bieden. Maar gelet op zijn prijskaartje en zijn andere troeven kunnen we de MG 3 die kleine tekortkomingen makkelijk vergeven.

Het iSmart-infotainmentsysteem met een aanraakscherm van 10,25 duim werkt immers goed en de digitale instrumenten op het scherm van 7 duim zijn overzichtelijk. Verder is het interieur best ruim in verhouding tot de buitenmaten, terwijl het ook achterin vlot instappen is. De koffer is met een volume van 293 liter niet gigantisch, maar voldoet. Met de achterbank neergeklapt wordt dat 983 liter. Minpuntje is wel dat dat voorlopig enkel in zijn geheel kan, maar naar verluidt zou binnenkort een exemplaar in twee delen beschikbaar worden.

Fleetbalans

Bij gebrek aan een volledig elektrische versie is de MG 3 niet voorbestemd om een fleettopper te worden, maar toch heeft hij wel wat troeven om ook professionals te overtuigen. Zo is hij niet alleen prettig om mee te rijden, met zijn interessante prijs en zijn laag reëel verbruik blijft de TCO binnen de perken. En bovendien biedt MG ook op dit model een garantie van zeven jaar of 150.000 km.

Technische fiche

MG 3 Hybrid+ (143 kW/195 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 143 kW/195 pk
Maximumkoppel 425 Nm
Leeggewicht 1.285 kg
Koffervolume
293 l
Tankinhoud niet bekend
Gemiddeld verbruik
4,4 l/100 km
Emissie van CO2 100 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1.490 cm³

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw
€ 17.342,98
Basisprijs incl. btw
€ 20.985
Fiscaal vermogen
8 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) € 123,00
BIV (Vlaanderen) 79,45
Wegentaks (Brussel, Wallonië) 285,38
Wegentaks (Vlaanderen) 200,62
Fiscale aftrekbaarheid
 72 %
VAA gebruiker
848,04/jaar
Verworpen uitgaven
1.004,93/jaar
Taks op uitstoot CO2  € 66,96
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels