De tweede generatie van de Juke onderging in 2022 al een grote update met de toevoeging van een zelfopladende hybride aandrijflijn die is geërfd van de samenwerking met Renault, die we konden testen op de wegen van Frankrijk.
Vandaag is het dus niet meer dan een stylingupdate, met als belangrijkste exterieurkenmerk de toevoeging van een gele kleur, net als op het model van de eerste generatie. Er is ook de optie van nieuwe 17- of 19-inch wielen. En dat is het wel zo’n beetje.
Nieuwe dashboard
De grote verandering in deze 2024 versie is binnenin te vinden, met een geheel nieuw dashboard waarvan de middenconsole nu 8 graden naar de bestuurder is gedraaid en wordt bekroond door een 12,3 inch touchscreen dat compatibel is met Android Auto en Apple Car Play. De graphics zijn verbeterd, net als de reactiesnelheid. Het instrumentenpaneel is ook volledig digitaal en aanpasbaar. Ook dat heeft een 12,3-inch display. Ondanks dit alles is Nissan (gelukkig) niet gezwicht voor de volledig digitale wereld. Er zijn nog steeds enkele fysieke bedieningselementen aanwezig op het dashboard.
Nissan heeft besloten om leer uit de modellen te verbannen en te vervangen door nieuwe, hoogwaardige materialen. De kwaliteit van alle onderdelen in het interieur is ook verbeterd. Sommige harde kunststoffen van de vorige generatie zijn vervangen door schuimplastic dat prettiger oogt en ook prettiger aanvoelt, in ieder geval aan de bovenkant van het dashboard.
Er zijn ook decoratieve elementen in geel alcantara om de vormen van het dashboard te benadrukken. Afhankelijk van de gekozen exterieurkleur kan het gele alcantara natuurlijk worden vervangen door zwart.
Efficiënte hybride, maar soms lawaaierig
De Juke 2024 is ook uitgerust met alle nieuwste veiligheids- en rijassistentiesystemen, waaronder autonoom remmen in noodsituaties, rijstrookbehoud en een beveiligingssysteem tegen cyberaanvallen.
Achter het stuur biedt de Juke een goed compromis tussen plezier, comfort en dynamiek, ook al is de demping een beetje stevig. De 17-inch wielen verdienen de voorkeur voor meer comfort. De 143 pk van het hybride systeem, in combinatie met het onderstel en de nauwkeurige besturing, geven hem een behoorlijk sportief karakter.
Hoewel het hybridesysteem vrij efficiënt werkt en zo vaak mogelijk elektrische energie gebruikt om het brandstofverbruik te verminderen, heeft het één nadeel: het geluid van de verbrandingsmotor is hoorbaar telkens als de auto opnieuw wordt gestart.
Fleetrapport
Met deze nieuwe Juke speelt Nissan in op veiligheid. De veranderingen aan het interieur zijn een echte stap vooruit, terwijl de kenmerkende stijl van het model behouden blijft. In België is de Juke goed voor 55% van de vlootverkopen en wordt hij vooral verkocht in zijn hybride versie. Met een gemiddelde maandelijkse huur van 550 euro voor een contract van 4 jaar/80.000 km biedt hij veel ruimte, technologie en rijplezier. De 2024-versie begint bij 21.901 euro exclusief btw voor de instap Acenta benzineversie en 27.273 euro exclusief btw voor dezelfde versie met hybridemotor.
Technische fiche
Nissan Juke 143 AMT Hybride N-Design
Technische informaties | |
Brandstof | Hybrid/benzine |
Vermogen | 105 kw / 143 pk |
Koppel max. | 200 Nm |
Gewicht | 1700 kg |
Koffervolume | 354 l |
WLTP gemiddeld verbruik | 4,7 l/100 km |
Emissie CO2 | 109 g/km |
Topsnelheid | 166 km/u |
Cilinderinhoud | 1598 cm3 |
BEHEERSINFORMATIES
Basisprijs zonder btw | € 28.760 |
Basisprijs btw incl. | € 34.800 |
BIV (Brussel, Wallonië, leasing) | € 123 |
BIV (Vlaanderen) | € 125,96 |
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) | € 340,03 |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | € 250,18 |
Fiscale aftrekbaarheid | 33,90 % |
VAA bestuurder | € 108,35 /maand (netto) |
Verworpen uitgaven | € 436/maand |
Taks CO2 | € 115,18 |