Gepubliceerd op 9 February 2022 om 10h10
Door Damien Malvetti

Ford geeft zijn gamma een (elektriciteits-)boost in 2022

Sinds de komst van zijn nieuwe CEO ondergaat Ford een grote transformatie van zijn activiteiten, met name door de nadruk te leggen op elektrificatie. Dit komt tot uiting in de evolutie van het gamma, maar ook in de verkoopcijfers. Na een jaar dat vol zat met nieuwe producten, belooft 2022 net zo voorspoedig te worden.

||||||||
|||||||| © |De nieuwe Fiesta 2022.|||317km autonomie (WLTP) voor deze E-Transit.|De Mach-E GT bereikt een snelheid van 0 tot 100km/u in 3

In 2021 lanceerde Ford in Europa volledig hybride versies van drie vlaggenschipmodellen (de Kuga, S-Max en Galaxy), evenals zijn eerste volledig elektrische auto, de Mach-E. Van deze laatste zijn zelfs al 1.300 exemplaren verkocht, 32% meer dan het merk had gehoopt. Over het hele jaar gezien, noteerde het merk een verkoopstijging van 11% ten opzichte van 2020 in personenwagens en 27% in het segment van de lichte bedrijfsvoertuigen. Dit ondanks het tekort aan halfgeleiders dat de gehele sector treft.

Facelift voor twee uitblinkers

De nieuwe Fiesta 2022.

Ford hoopt in 2022 op hetzelfde elan verder te gaan en rekent op de vernieuwing van twee gekende, populaire modellen: de Fiesta en de Focus. De wijzigingen in de styling zijn minimaal, behalve de integratie van het logo in de nieuwe grille, maar beide voegen een mild-hybrid versie toe aan hun 1.0 EcoBoost-motoren. Beide zijn vandaag te bestellen.

Leuk om te weten is dat de toevoeging van een door Ford Performance opgevoerde versie van de Mustang Mach-E eraan komt: de Mach-E GT, die in staat is om in slechts 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u te gaan en 500 km af te leggen in de 0-emissiemodus.

Meer fleet-gerelateerd nieuws dan, de Mondeo zal in maart uit de catalogus verdwijnen. Ford heeft aangekondigd dat het model niet zal worden vervangen door een nieuwe versie, maar er is niets dat een nieuw model in de weg staat – een SUV? – om de leegte op te vullen.

De Mach-E GT bereikt een snelheid van 0 tot 100km/u in 3,7sec.

Nieuwe Tourneo en Transit geëlektrificeerd

Een Tourneo (VW-editie).

De kleine Tourneo-bestelwagen krijgt ook een make-over. Dankzij de recente samenwerking met Volkswagen verbergt hij nu onder zijn carrosserie een VW Caddy waarvan het uiterlijk en het gevoel zijn aangepast om er een Ford-product van te maken. Hij is beschikbaar in twee wielbasissen, elk met maximaal 7 zitplaatsen (voor de gezinsversie), en voegt ook een versie met vierwielaandrijving toe aan zijn aanbod.

Tenslotte, nog steeds in de utiliteitsafdeling, zal de geëlektrificeerde versie van de Transit in april/mei worden gelanceerd. Dit is de eerste lichte bedrijfswagen op de markt die beschikbaar is in drie versies (bestelwagen, dubbele cabine bestelwagen, chassis cabine), waardoor tot 25 varianten mogelijk zijn.

Zijn 68 kWh-batterij biedt een actieradius tot 317 km (WLTP) en een snelle oplading (115 kW) van 15 tot 80% in slechts 34 minuten. Het biedt ook de Pro Power Onboard, een stopcontact van 2,3 kW waarmee bijvoorbeeld een bouwmachine rechtstreeks op het voertuig kan worden aangesloten om het van stroom te voorzien.

De Ranger pick-up, die op het einde van zijn carrière nog drie nieuwe versies kreeg, wordt aan het einde van het jaar vervangen.

317km autonomie (WLTP) voor deze E-Transit.

Opleiding voor bestuurders

Tenslotte biedt Ford wagenparkklanten sinds eind 2021 ook de mogelijkheid om een rijopleiding (veiligheid en verdedigend rijden) te volgen op zijn Proving Ground in Lommel. Deze opleiding is nu ook beschikbaar voor particulieren en kan ook worden gegeven aan bestuurders van lichte bedrijfsvoertuigen dankzij specifieke workshops over het omgaan met een bestelwagen, het verdelen en vastzetten van de lading of het rijden met een aanhangwagen.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels