“De E-Transit betekent een enorme sprong voorwaarts voor fleetoperatoren. Zijn zuiver elektrische aandrijving, zijn compromisloze capaciteiten en het geïntegreerde, ondersteunende ecosysteem van Ford Pro™ zullen de activiteiten van klanten stroomlijnen en hun productiviteit naar een hoger niveau tillen wanneer ze overschakelen op zuiver elektrische voertuigenparken”, aldus Hans Schep, general manager van Ford Pro™ Europe.
Het voertuig leent zich voor een brede waaier aan gebruikstoepassingen dankzij zijn standaard bruikbare batterijcapaciteit van 68 kWh, goed voor een rijbereik tot 317 kilometer over de WLTP-cyclus. Daarmee doet hij beter dan het gros van zijn concurrenten.
Voor de typische Transit-capaciteiten zorgt de krachtige motor met zijn maximumkoppel van 430 Nm en zijn maximumvermogen van 135 kW of 198 kW. Het laadvermogen van de bestelwagen bedraagt tot 1.758 kilogram. Het uitgebreide gamma telt in het totaal 25 versies, gaande van bestelwagens met enkele of dubbele cabine en in een volgende fase ook chassis-cabines met meerdere lengtes en dakhoogtes en MTM-versies van 3,5 tot 4,25 ton. De E-Transit beschikt ook over de unieke ProPower Onboard-functie van Ford, die tot 2,3 kW aan stroom levert in de cabine en de laadruimte voor omvormers en uitrusting gebruikt tijdens het werk.
Koolstofneutraal tegen 2035
De E-Transit is nog maar de start van een breed elektrificatieoffensief. De volledig nieuwe bestelwagen Transit Custom met een laadvermogen van een ton en de multifunctionele Tourneo Custom komen in 2023, terwijl de volgende generatie van de kleinere Transit Courier bestelwagen en de multifunctionele Tourneo Courier in 2024 volgen.
Voorts heeft Ford de intentie om samen met zijn productiepartners een van Europa’s grootste batterijfabrieken voor lichte vrachtvoertuigen te bouwen.
Deze initiatieven zullen Ford helpen om tegen 2035 een nuluitstoot te bereiken voor alle voertuigverkopen en koolstofneutraliteit voor de hele Europese voetafdruk van vestigingen, logistiek en leveranciers.