Gepubliceerd op 9 September 2022 om 08h09
Door Damien Malvetti

Ford Pro™ productgamma: 100% EV-ready tegen 2024

De nieuwe Ford E-Transit was nog niet eens gelanceerd of er waren al 5.000 bestellingen genoteerd. Er zitten nog vier andere elektrische lichte vrachtvoertuigen in de pijplijn. Tegen 2024 zal Ford in elk marktsegment een e-van aanbieden.

“De E-Transit betekent een enorme sprong voorwaarts voor fleetoperatoren. Zijn zuiver elektrische aandrijving, zijn compromisloze capaciteiten en het geïntegreerde, ondersteunende ecosysteem van Ford Pro™ zullen de activiteiten van klanten stroomlijnen en hun productiviteit naar een hoger niveau tillen wanneer ze overschakelen op zuiver elektrische voertuigenparken”, aldus Hans Schep, general manager van Ford Pro™ Europe.

Het voertuig leent zich voor een brede waaier aan gebruikstoepassingen dankzij zijn standaard bruikbare batterijcapaciteit van 68 kWh, goed voor een rijbereik tot 317 kilometer over de WLTP-cyclus. Daarmee doet hij beter dan het gros van zijn concurrenten.

Voor de typische Transit-capaciteiten zorgt de krachtige motor met zijn maximumkoppel van 430 Nm en zijn maximumvermogen van 135 kW of 198 kW. Het laadvermogen van de bestelwagen bedraagt tot 1.758 kilogram. Het uitgebreide gamma telt in het totaal 25 versies, gaande van bestelwagens met enkele of dubbele cabine en in een volgende fase ook chassis-cabines met meerdere lengtes en dakhoogtes en MTM-versies van 3,5 tot 4,25 ton. De E-Transit beschikt ook over de unieke ProPower Onboard-functie van Ford, die tot 2,3 kW aan stroom levert in de cabine en de laadruimte voor omvormers en uitrusting gebruikt tijdens het werk.

 

Koolstofneutraal tegen 2035

De E-Transit is nog maar de start van een breed elektrificatieoffensief. De volledig nieuwe bestelwagen Transit Custom met een laadvermogen van een ton en de multifunctionele Tourneo Custom komen in 2023, terwijl de volgende generatie van de kleinere Transit Courier bestelwagen en de multifunctionele Tourneo Courier in 2024 volgen.

Voorts heeft Ford de intentie om samen met zijn productiepartners een van Europa’s grootste batterijfabrieken voor lichte vrachtvoertuigen te bouwen.

Deze initiatieven zullen Ford helpen om tegen 2035 een nuluitstoot te bereiken voor alle voertuigverkopen en koolstofneutraliteit voor de hele Europese voetafdruk van vestigingen, logistiek en leveranciers.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels