Er was veel te doen over het feit dat naast de CO2-uitstoot ook het gewicht een belangrijke rol speelt in de formule. Dat gewicht heeft tot gevolg dat ook elektrische voertuigen zwaarder zullen belast worden. Het idee is dat zwaardere elektrische voertuigen door hun hoog gewicht meer stroom verbruiken en dus op dat vlak minder milieuvriendelijk zijn. Door hun hoog gewicht is er ook meer slijtage aan het wegdek. Enkele autoconstructeurs hebben wel aangekondigd dat zij binnenkort ook het lagere segment van elektrische aangedreven voertuigen zullen bedienen.
Algemene princpes
De formule van de jaarlijkse Waalse verkeersbelasting blijft ongewijzigd.
De hervorming start pas op 1 juli 2025.
Het is nog wachten op de publicatie in het Staatsblad.
De nieuwe formule geldt enkel voor voertuigen ingeschreven in het Waalse Gewest.
Zij geldt voor nieuwe voertuigen bij de eerste inschrijving voor tweedehandsvoertuigen die opnieuw worden ingeschreven.
Leasingvoertuigen ingeschreven op naam van een erkende leasingmaatschappij worden niet getroffen.
Dit geldt ook voor particulieren die hun voertuig aanschaffen via private leasing.
Basisregels
De nieuwe berekening van de BIV houdt rekening met de CO2 van het voertuig en in belangrijke mate met het vermogen van het voertuig en het gewicht (maximaal toegelaten massa of afgekort MTM). Dit is in de eerste plaats nadelig voor grote en zware SUV’s. Het feit dat het hoge gewicht van een voertuig fiscaal wordt gepenaliseerd wordt verantwoord met de hogere slijtage van het wegdek en de impact bij verkeersongevallen met zware voertuigen, aldus de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henry. De nieuwe tarieven zullen in 2025 van toepassing zijn voor alle voertuigen die vanaf 1 juli 2025 (op)nieuw worden ingeschreven. Dus in de praktijk zowel voor nieuw aangekochte als voor tweedehands voertuigen ingeschreven vanaf 1 juli 2025.
Praktische modaliteiten
- De formule houdt rekening met de maximaal toegelaten massa, het vermogen, de CO2-uistoot en een coëfficiënt die rekening houdt met het type motorisatie ;
- De toegepaste brandstofcoëfficiënt betekent dat bij gelijk vermogen en gewicht een korting wordt toegestaan voor plug-in hybrides van 20% en een korting van 74% tot 91% voor elektrische voertuigen tegenover zuiver themische voertuigen. De uiteindelijke korting op het tarief zal echter lager zijn als het gewicht en het vermogen van de plug-in hybride of het elektrisch voertuig hoger is dan dat van het overeenstemmend thermisch voertuig ;
- De formules zelf zijn vrij complex en zal voertuig per voertuig moeten berekend worden omdat zij ook rekening houden met de gemiddelde uitstoot en de maximale toegelaten massa van het Belgisch wagenpark dat bovendien jaarlijks wordt herberekend.
- Het minimum te indexeren tarief werd vastgelegd op 50,00 € met een maximum van 9000,00 € ;
- Voor grote gezinnen die vaker meer volume en zwaardere voertuigen nodig hebben wordt een korting verleend van 100 € voor voertuigen met een maximaal toegelaten massa tussen 1.838 kg en 2.750 kg. Ook families in een situatie van co-ouderschap (minimaal 3 kinderen per gezin) kunnen eveneens genieten van deze korting. Deze korting is beperkt tot één voertuig per gezin ;
- Er wordt op het berekend tarief ook een ouderdomsfactor toegepast. De vermindering bedraagt 10 % tot en met het 5de jaar en telkens 5 % vanaf het 6de jaar tot en met het 15de jaar. Men wenst de burgers niet te sterk te belasten die zich financieel geen nieuw of recent voertuig kunnen veroorloven.
Volgens de eerste gepubliceerde voorbeelden door het Waalse Gewest bedraagt de BIV vanaf 2025 voor een 100% elektrische Opel Mokka 50,00 € ( = minimum).
Een dieselversie betaalt 100,70 € en een benzine versie 414,10 €. Een BMW 3serie PHEV zal in 2025, 109 € betalen. Een dieselversie 524,40 €. Een elektrische Peugeot 208 en een Renault Megane E-tech zullen het minimum van 50,00 € betalen. Een Tesla model Y, 1.404,50 €.
Het is ook nog wachten tot bepaalde cijfers in de formule bekend worden om effectieve berekeningen te kunnen uitvoeren. Mogelijkse voorziet de Waalse belastingdienst in de toekomst een simulator.
Michel Willems (MOBILITAS)