Volgens de cijfers van de FOD Mobiliteit & Vervoer is de markt voor nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen in België steeds een groeimarkt geweest. In 1995 werden er 29.622 nieuwe LCV’s (light commercial vehicles) geregistreerd. Sindsdien is de markt meer dan verdubbeld en bereikt het zelfs meer dan 80.000 registraties, zoals in 2019, na 5 jaar continue groei.
In 2020 leed deze markt, net als onze hele economie, onder de gevolgen van de Covid-19-crisis en daalde het aantal nieuwe registraties met 12%. In 2021 herstelde het zich enigszins met een groei van 0,3%.
In 2022 werd echter het tekort aan halfgeleiders een groot probleem voor de sector, waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe lichte bedrijfsvoertuigen met 21,6% daalde tot 56.102 stuks. Dit is de grootste krimp in dit segment sinds 1995.
BV ≤ 3,5t – VU ≤ 3,5t |
||
eenheden | variatie | |
1995 | 29 622 | – |
1996 | 32 663 | +10,3% |
1997 | 41 723 | +27,7% |
1998 | 46 711 | +12,0% |
1999 | 54 151 | +15,9% |
2000 | 50 620 | -6,5% |
2001 | 55 225 | +9,1% |
2002 | 46 067 | -16,6% |
2003 | 49 351 | +7,1% |
2004 | 56 601 | +14,7% |
2005 | 59 593 | +5,3% |
2006 | 57 917 | -2,8% |
2007 | 65 392 | +12,9% |
2008 | 64 639 | -1,2% |
2009 | 51 250 | -20,7% |
2010 | 52 509 | +2,5% |
2011 | 61 428 | +17,0% |
2012 | 54 608 | -11,1% |
2013 | 53 419 | -2,2% |
2014 | 53 373 | -0,1% |
2015 | 61 208 | +14,7% |
2016 | 68 165 | +11,4% |
2017 | 76 397 | +12,1% |
2018 | 77 936 | +2,0% |
2019 | 81 219 | +4,2% |
2020 | 71 313 | -12,2% |
2021 | 71 562 | +0,3% |
2022 | 56 102 | -21,6% |
Renault meest populaire constructeur
Kijken we naar de cijfers per merk, dan voert Renault voor het tweede opeenvolgende jaar de registraties aan met 9.244 stuks, oftewel een marktaandeel van 16,48%.
Ford komt op de tweede plaats met 8.428 geregistreerde voertuigen (15,02% marktaandeel), gevolgd door Mercedes met 7.275 voertuigen (12,97%). Deze drie fabrikanten vertegenwoordigen samen 45% van de markt.
De Stellantis-groep alleen al vertegenwoordigt 30% van de markt met Peugeot, Citroën, Opel en Fiat. Peugeot en Citroën strijden om de 4e en 5e plaats op het podium, met respectievelijk 5.855 ingeschreven voertuigen voor Peugeot (10,44%) en 5.706 voor Citroën (10,17%). Opel staat op de 7e plaats (3.284 geregistreerde nieuwe voertuigen – 5,85%), vlak achter Volkswagen met 4.553 eenheden (8,12%).
Het merk met de sterkste groei tussen 2021 en 2022 is Suzuki met +112,50%. Suzuki heeft geen lichte bedrijfsvoertuigen in zijn gamma, maar verschillende SUV-modellen kunnen worden omgebouwd om als bedrijfsvoertuigen te worden beschouwd.
Top 20 inschrijvingen per merk in 2022
Merk | Aantal | Marktaandeel | |
1 | Renault | 9.244 | 16,48% |
2 | Ford | 8.428 | 15,02% |
3 | Mercedes | 7.275 | 12,97% |
4 | Peugeot | 5.855 | 10,44% |
5 | Citroën | 5.706 | 10,17% |
6 | Volkswagen | 4.553 | 8,12% |
7 | Opel | 3.284 | 5,85% |
8 | Fiat | 2.706 | 4,82% |
9 | Toyota | 2.323 | 4,14% |
10 | Iveco | 1.461 | 2,61% |
11 | MAN | 1.129 | 2,01% |
12 | Nissan | 1.064 | 1,90% |
13 | Land Rover | 607 | 1,08% |
14 | STX | 381 | 0,68% |
15 | Isuzu | 350 | 0,62% |
16 | Suzuki | 289 | 0,52% |
17 | SsangYong | 195 | 0,35% |
18 | Maxus | 176 | 0,31% |
19 | Jeep | 164 | 0,29% |
20 | Fuso | 160 | 0,29% |
Een Virtual Motor Show specifiek over LCV’s
Hoe kan een wagenpark van elektrische lichte bedrijfsvoertuigen het best worden beheerd? Hoe kunnen ze worden opgeladen als ze de hele dag op de werf zijn? Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we dit jaar op dit gebied verwachten?
Om alles te weten te komen over dit onderwerp, kunt u zich inschrijven voor onze speciale LCV Virtual Motor Show dat plaatsvindt op 31 januari. Onze experts geven u een overzicht, en beantwoorden uw eventuele vragen.
Ik schrijf me in