Hoewel Maxus nog steeds de grote dieselbestelwagen Deliver9 in de catalogus heeft, werpt het dochtermerk van de Chinese groep SAIC zich vooral op als een constructeur van elektrische LCV’s. Maxus heeft drie verschillende modelgamma’s op stroom, met als gemeenschappelijk kenmerk dat ze allemaal verkrijgbaar zijn in een versie die meer dan 300 kilometer ver geraakt onder reële omstandigheden: “We zien keer op keer dat het rijbereik van onze modellen hoger uitvalt dan wat de officiële WLTP-gebaseerde cijfers voorspellen”, zo vertelt ons Filip Velthof, de gepassioneerde Country Manager van Maxus Belux. Maxus heeft een andere strategie gekozen dan de andere spelers in de LCV-sector: in plaats van een bestaand model te elektrificeren, ontwikkelt het merk zijn bedrijfsvoertuigen vanaf het begin om elektrisch te werken.
Van klein naar groot, en steeds flexibel
Het gamma begint bij de eDeliver3, een compacte bestelwagen voor in de stad, verkrijgbaar met een korte en een lange wielbasis. De laadruimte is 4,8 tot 6,3 m3 groot en het laadvermogen piekt op 1.020 kilo. De elektromotor van 122 pk en 250 Nm is krachtig genoeg om met de sterkste dieselrivalen te kunnen wedijveren en de batterij laat zich aan een CCS-snellader tot 80 procent opladen in slechts 45 minuten. De klant kan kiezen uit twee batterijen (35 of 53 kWh), die goed zijn voor een rijbereik van 210 tot 354 kilometer.
Voor wie op zoek is naar ultieme flexibiliteit, is er de EV80. Dit vrachtvoertuig is verkrijgbaar als bestelwagen, als minibus met tot 9 zitplaatsen en als chassis-cabine, en Maxus wil heel binnenkort de mogelijkheden nog uitbreiden.
Voor wie vooral een heel grote LCV nodig heeft, is er de eDeliver9, die verkrijgbaar is in twee lengtes en twee hoogtes, met tot 12,5 m3 laadruimte en een laadvermogen van tot 1.350 kilo. Maxus biedt 3 verschillende batterijen aan: 52, 72 of 89 kWh. Maar het meest indrukwekkende is dat deze grote bestelwagen qua veiligheid kan wedijveren met de modernste personenwagens: elektronische rijhulpsystemen als een automatische noodrem, dodehoekwaarschuwing, een rijstrookassistent en nog veel meer helpen ongevallen voorkomen.
Vol vertrouwen
Filip Velthof heeft er alle vertrouwen in dat Maxus het uitstekend zal doen op de Belgische markt: “Ons merk heeft de voorbije jaren enorme sprongen gemaakt op het vlak van kwaliteit. Geen wonder dat we een algemene garantie van 5 jaar kunnen geven en zelfs 8 jaar op de batterij. Bovendien rusten de ingenieurs niet op hun lauweren, want het rijbereik zal nog toenemen. Ik verwacht vrij snel versies met een bereik van meer dan 400 kilometer”.
Maxus geniet bovendien de volledige steun van de fleetafdeling van Alcopa, dat nog vele andere Koreaanse auto- en LCV-merken invoert. Dat betekent dat professionele klanten kunnen rekenen op alle voordelen van een grote organisatie, zoals specifieke fleet-verkopers, een sterke naverkoopafdeling en volop ondersteuning bij het installeren van een laadinfrastructuur op het bedrijf.