De Transit Connect is aan zijn derde generatie toe. Aan de buitenkant ziet hij er misschien wat klassieker uit dan zijn kleinere broertje, de Transit Courier, maar het verschil met zijn voorganger is duidelijk.
Belangrijker is echter het toegenomen laadvolume van deze compacte bestelwagen. Dat gaat van 3,1 kubieke meter voor de versie met korte wielbasis tot 3,7 kubieke meter voor de L2-variant, die bovendien twee europallets kan slikken – voor de Kombi-uitvoering met vijf zitplaatsen is dat met neergeklapte achterbank respectievelijk 2,5 en 3,1 kubieke meter.
PHEV met elektrisch rijbereik tot 110 km
De Ford Transit Connect kan voor het eerst worden besteld met een plug-inhybride aandrijfgeheel. Dat bestaat uit een 1,5 liter grote EcoBoost-benzinemotor van het huis, gekoppeld aan een gerobotiseerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling en een elektromotor. Een combinatie die goed is voor een gecumuleerd vermogen en koppel van 150 pk en 350 Nm.
Volgens Ford moet de Transit Connect PHEV met een volledig opgeladen batterij tot 110 km zuiver elektrisch kunnen afleggen. Bovendien heb je in die modus nog altijd een stevige 330 Nm ter beschikking. De batterij bijladen kan via de geïntegreerde wisselstroomlader van 11 kW of indien nodig aan een snellader tot 50 kW. Om het verbruik te beïnvloeden zijn drie rijmodi beschikbaar: EV Now (volledig elektrisch), EV Auto (waarbij het systeem volledig zelf kiest, afhankelijk van de rijomstandigheden) en EV Later (om bijvoorbeeld op de snelweg de stroom te bewaren voor later in stadsverkeer).
Twee dieselversies
Toch liever een ‘goeie ouwe’ diesel? Dat kan, want de nieuwe Transit Connect kan ook worden besteld met een 2 liter grote EcoBlue-turbodiesel in de neus. Die is beschikbaar in twee vermogensversies: met 102 pk en een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of met 122 pk. De krachtigste versie wordt standaard geleverd met diezelfde manuele bak.
Als optie kan hij echter worden besteld met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en zelfs vierwielaandrijving behoort tot de mogelijkheden. Qua nuttig laadvermogen en sleepvermogen heeft deze versie met zelfontbrander nog een streepje voor op de PHEV-variant: respectievelijk tot 820 en 1.500 kg tegenover 770 en 1.400 kg.
Up-to-date uitrusting
Uiteraard kan deze derde generatie van de Transit Connect rekenen op moderne snufjes die het leven van de bestuurder moeten vergemakkelijken. Het dashboard bevat op alle versies twee digitale schermen, die allebei 10 duim groot zijn. Het eerste doet dienst als instrumentenpaneel, het tweede is een centraal aanraakscherm dat beschikbaar is met een geconnecteerd navigatiesysteem.
Zowel Android Auto als Apple Carplay is van de partij, allebei draadloos. Van draadloos gesproken, de duurdere versies beschikken over een inductielader voor compatibele smartphones. Andere toestellen, zoals laptops, kunnen worden opgeladen aan een USB-C-poort met een vermogen tot 45 watt.
Ook qua rijhulpsystemen is de nieuwe Transit Connect goed voorzien, met de ondertussen vertrouwde veiligheidssystemen en op de duurdere versies een achteruitrijcamera en een dodehoekcontrolesysteem, evenals een uitstapwaarschuwing om ongevallen te voorkomen bij het openen van de deuren. Als optie is er de Pro Trailer Backup Assist, die achteruitrijden met een aanhangwagen makkelijker maakt. De Transit Connect is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus – Trend, Limited en Active.
De nieuwe, derde generatie van de Transit Connect zal in eerste instantie kunnen worden besteld met een dieselmotor. De productie start in de lente, terwijl de eerste leveringen zijn voorzien voor het najaar van 2024. De plug-inhybride vervoegt het gamma pas tegen het eind van het jaar. Voor de vierwielaangedreven versies en de Kombi-varianten is het wachten tot begin 2025.