Wie de huidige formule CO2-bijdrage analyseert zal merken dat de resultaten ervan op zijn minst verrassend zijn en sterk afwijken van de principes die gelden voor de fiscale aftrekbaarheid en het voordeel van alle aard. Elektrische voertuigen, PHEV’s en full hybrides samen met benzine modellen tot en met 113 gram (WLTP of NEDC) betalen allemaal dezelfde minimum bijdrage. Het begrip fake hybride is niet van toepassing en zelfstandige zaakvoerders zijn uitgesloten van de bijdrage. Wij bieden de lezer hierna een fiscale rondleiding.
Principes
Sinds 2005 betalen de werkgevers een solidariteitsbijdrage (CO2-bijdrage) op bedrijfsvoertuigen indien deze privé of voor woon-werkverplaatsingen worden gebruikt. Het betreft firmawagens die rechtstreeks of onrechtstreeks ter beschikking worden gesteld aan werknemers ongeacht elke financiële bijdrage van de werknemer. De betaling ervan vindt plaats door de werkgever via de RSZ kwartaalaangiftes.
Fiscale aftrekbaarheid
Fiscaal is de CO2-bijdrage een patronale bijdrage die steeds voor 100% aftrekbaar is voor de werkgever.
Zelfstandige zaakvoerders
Indien men als zaakvoerder of bestuurder van een vennootschap onderworpen is aan het sociaal statuut van zelfstandige is de bedrijfswagen uitgesloten van de CO2-bijdrage.
Analyse van de formule 2021
De CO2-bijdrage is afhankelijk van enerzijds de CO2-uitstoot in gram per km en anderzijds van het brandstoftype. De formule wordt jaarlijks geïndexeerd. De meest recente indexering vond plaats op 1 januari 2021 door de niet-geïndexeerde bijdrage te vermenigvuldigen met de breuk 150,84 / 114,08. De coëfficiënt voor het jaar 2021 bedraagt hierdoor 1,3222. De stijging ten op zichte van vorig jaar bedraagt ongeveer 1%.
De basisformule voor 2021 is als volgt:
Brandstof | Formule |
Diesel & Diesel hybrid | ((CO2 x 9) – 600)/12 x (150,84/114,08) |
Benzine & Benzine hybrid | ((CO2 x 9) – 768)/12 x (150,84/114,08) |
LPG of CNG (*) | ((CO2 x 9) – 990)/12 x (150,84/114,08) |
Elektrische voertuigen (**) | 27,54 euro per maand (20,83 euro x (150,84/114,08)) |
(*) Voor CNG voertuigen gebruikt men de CO2 waarde zoals deze voorzien zijn door de importeur (af fabriek).
Voor de retrofit LPG/CNG modellen gebruikt men de CO2-waarde van het benzine model.
(**) In afwachting van een eventuele wettelijke aanpassing aanvaardt de RSZ de minimumbijdrage ook voor voertuigen die uitsluitend op waterstof rijden.
Minimum bedrag
De minimum bijdrage op maandbasis bedraagt in 2021 , 27,54 euro per maand voor alle voertuigen. Dit minimum geldt altijd voor elektrische voertuigen.
Hybride en plug-in hybride voertuigen
Voor full hybride en plug-in hybride voertuigen houdt men ENKEL rekening met de CO2-uitstoot van de fossiele hoofdaandrijving (vaak benzine, uitzonderlijk diesel). Zij betalen steeds het minimum tarief van 27,54 euro per maand in 2021. De huidige formule is zo samengesteld dat in de realiteit alle huidige plug-in hybride voertuigen op de Belgische markt, ook de zogenoemde “fake” plug-in voertuigen met meer dan 50 gram CO2-uitstoot het minimum tarief betalen van 27,54 euro zelfs indien zij de fiscale grens van 50 gram overschrijden. Die grens wordt immers bij de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage niet toepast.
WLTP of NEDC 2.0 ?
De RSZ-administratie bevestigde onlangs dat zij dezelfde regels zal volgen als de fiscus bij het bepalen van de CO2-norm voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage in 2021. De fiscus had die regels in de loop van het jaar 2020 reeds vastgelegd in het kader van de berekening van het voordeel van alle aard voor 2021 maar de RSZ-administratie had zich daarover nog niet uitgesproken. Dit is inmiddels gebeurt. De RSZ-administratie bevestigde onlangs dat vanaf 1 januari 2021 men een keuze mag maken tussen de NEDC of de WLTP waarde indien beide waarden op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig vermeld staan.
Verrassende voorbeelden van diverse modellen en aandrijvingen die kunnen genieten van de minimum CO2-bijdrage
De formule is zo samengesteld dat actueel alle elektrische voertuigen, alle PHEV’s en full hybrides tot ne met 113 gram (WLTP of NEDC)) plus benzine modellen tot en met 113 gram WLTP of NEDC) en diesels tot en met 94 gram dezelfde minimum bijdrage van 27,54 euro per maand betalen. Hierna de details met enkele interessante voorbeelden.
Tabel
Maximum CO2-uitstoot om nog van de minimum CO2-bijdrage van 27,54 euro per maand te genieten
- benzine voertuig tot en met een CO2-uitstoot van 113 gram/km
- Voorbeeld: Audi A3 Sportback 1.5 TSFI 150 PK 113 gram
- diesel voertuig tot en met een CO2-uitstoot van 94 gram/km
- Voorbeeld: Citroën C 3 Aircross 1.5 Blue HDi 110 PK 94 gram
- full hybride benzine voertuig tot en met een CO2-uitstoot van 113 gram/km
Buiten enkele uitzonderingen zoals de Lexus LS, NX en RX genieten alle full hybride voertuigen van de minimum CO2-bijdrage van 27,54 euro per maand
Voorbeelden:
- Ford Mondeo Clipper 2.0 Full hybrid 99 gram
- Toyota RAV 4 2.5 Full hybrid 218 PK 102 gram
- Lexus ES 300 h Full hybrid 218 PK 100 gram
- plug-in hybride benzine voertuig tot en met een CO2-uitstoot van 113 gram/km
Zonder uitzondering genieten alle plug-in hybride voertuigen (benzine en diesel) van de minimum CO2-bijdrage van 27,54 euro per maand, ook de zogenoemde fake plug-in voertuigen.
Voorbeelden:
- Bentley Bentayga Plug-in hybrid 449 PK 78 gram
- Porsche Cayenne 4.0 E Plug-in hybrid 680 PK 90 gram
- Range Rover P400e SE Plug-in hybrid 404 PK 69 gram
- 100% elektrische voertuig
Zonder uitzondering genieten alle 100% elektrische voertuigen van de minimum CO2–
bijdrage van 27,54 euro per maand
Voorbeelden:
- Audi E-Tron Sportback S quattro 503 PK 0 gram
- Porsche Taycan Turbo S 761 PK 0 gram
- Tesla Model S performance 796 PK 0 gram
Sterk stijgende CO2-bijdrage bij hoge CO2-waarden
De formule is zo opgesteld dat de CO2-bijdrage sterk stijgt bij hoge CO2-waarden
Voorbeelden:
- Audi Q8 0 TDI quattro 286 PK 187 gram – CO2-bijdrage = 119,32 euro/maand
- Mercedes G500 422 PK 295 gram CO2-bijdrage = 207,92 euro/maand
Copyright : Michel Willems – Mobilitas