De Symbioz komt tegelijk het aanbod van Renault in het C-segment versterken en het SUV-gamma van het Franse merk uitbreiden. Met zijn lengte van 4,41 meter zit hij pal tussen de zopas flink gefacelifte Captur en de Austral in. Technisch rust de Symbioz op de verlengde versie van het CMF-B-platform, waar onder andere ook de Arkana op rust.
Van die laatste neemt hij ook het E-Tech Full Hybrid-aandrijfgeheel over. Dat combineert een atmosferische 1.6 met twee elektromotoren en een speciale versnellingsbak met klauwkoppelingen, goed voor een gecombineerd vermogen van 145 pk en een gecombineerd WLTP-verbruik van 4,6 l/100 km.
Wat het koetswerk betreft, met zijn opvallend scherpe lijnen, sluit de Symbioz duidelijk aan bij de andere modellen die Renault introduceerde sinds het aantreden van Gilles Vidal als designhoofd van het merk. Vooraan wordt de Symbioz gekenmerkt door horizontaal uitgerekte koplampen die met elkaar verbonden worden door een zwarte strook om de auto visueel breder te maken. Ook de achterlichten benadrukken de breedte van het koetswerk.