De RSZ zal dus vanaf 2021 de circulaire volgen zoals toepast door de fiscus voor de bepaling welke CO2-uitstootnorm die men moet gebruiken bij de berekening van de CO2– solidariteitsbijdrage.
Vanaf 2021 zijn autoconstructeurs immers niet meer verplicht om voor WLTP-geteste voertuigen de NEDC 2.0-waarde nog te berekenen en te vermelden op het homologatie-attest (COC) . Enkel voor plug-in voertuigen geldt
deze verplichting nog tot einde 2022. De dienst inschrijving voertuigen (DIV) zal deze waarde enkel blijven registreren indien autoconstructeurs de NEDC 2.0-waarde nog vermelden op het COC.
De situatie is vanaf 2021 als volgt voor de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage :
- de NEDC 1.0 CO2-waarde dient men te gebruiken indien voor het voertuig op het homologatie-attest enkel een NEDC-1.0 waarde wordt vermeld (meestal voor voertuigen ingeschreven vóór 1 september 2018)
- de WLTP CO2-waarde dient men te gebruiken voor voertuigen indien enkel een WLTP-waarde op het homologatie-attest werd vermeld.
- de NEDC 2.0 CO2-waarde of de WLTP-CO2-waarde mag men naar keuze gebruiken, indien voor het voertuig zowel de NEDC 2.0-waarde als de WLTP-waarde wordt vermeld op het homologatie-attest.
Plug-in voertuigen betalen steeds het minimum tarief van 27,54 euro in 2021.
De huidige formule is zo samengesteld dat in de realiteit alle plug-in hybride voertuigen, ook de zogenoemde “fake” plug-in voertuigen met meer dan 50 gram CO2-uitstoot, het minimum tarief betalen van 27,54 euro.
zelfs indien zij de fiscale grens van 50 gram overschrijden. Die grens wordt immers bij de berekening van de CO2-solidariteitsbijdrage niet toegepast.
Voorbeeld 1: een benzine “fake” plug-in benzine met een CO2-uitstoot van 80 gram/km:
CO2-bijdrage in 2021 = ((80,00 x 9) – 768) / 12) x 1,3222 = negatief = minimum van 27,54 euro per maand.
Voorbeeld 2: een fiscaal echte plug-in benzine met een CO2-uitstoot van 49 gram/km:
CO2-bijdrage in 2021 = ((49,00 x 9) – 768) / 12) x 1,3222 = negatief = minimum van 27,54 euro per maand.
Voor de volledigheid publiceren wij de tabel van de huidige formules voor 2021
Type aandrijving
|
Formule solidariteitsbijdrage 2021 |
|
Benzine | CO2 gekend | [(( CO2-uitstoot x 9 euro)-768)/12] x 1,3222 |
CO2 niet gekend | [((182 x 9 euro)- 768)/12] x 1,3222 = 95,86 euro | |
Diesel | CO2 gekend | [(( CO2-uitstoot x 9 euro)-600)/12] x 1,3222 |
CO2 niet gekend | [((165 x 9 euro)- 600)/12] x 1,3222 = 97,51 euro | |
LPG of CNG (2) | [(( CO2-uitstoot x 9 euro)-990)/12] x 1,3222 | |
100 % elektrisch (3) | 27,54 euro per maand | |
(1) coëfficiënt gebaseerd op de indexen (150,84 / 114,08) ;
(2) een LPG voertuig is een omgebouwd voertuig die oorspronkelijk op benzine reed. Men gebruikt in de formule de CO2 waarde van het benzinevoertuig. Voor CNG voertuigen gebruikt men de CO2 waarde zoals deze voorzien zijn door de importeur (af fabriek). Voor de retrofit modellen gebruikt men de CO2 waarde van het benzine model. (3) in afwachting van een eventuele wettelijke aanpassing aanvaardt de RSZ de minimumbijdrage ook voor wagens die uitsluitend op waterstof rijden. |
||
De minimumbijdrage per maand in 2021 bedraagt voor alle voertuigen 27,54 euro. |
Michel Willems
MOBILITAS