Om de energietransitie van het Belgische wagenpark tot een succes te maken, zal ons land een versnelling hoger moeten schakelen op het gebied van openbare laadinfrastructuur. Momenteel is het aantal laadstations veel te laag om aan de vraag te voldoen.
Naast Fastned, dat zijn netwerk van ultrasnelle oplaadpunten langs de grote snelwegen snel uitbouwt, en Ionity, dat zorgvuldig bepaalde locaties selecteert, is er een nieuwe speler bijgekomen, Sparki. Het Belgische bedrijf wil een revolutie in de sector teweegbrengen met nog snellere laadstations dan die welke momenteel in België beschikbaar zijn. Sparki-laders kunnen 300 kW of meer leveren. Met dit vermogen kunnen sommige elektrische voertuigen 100 km herstellen in slechts 5 minuten.
Het bedrijf richt zich uitsluitend op België en wil in de komende drie jaar het grootste en snelste netwerk van ultrasnelle laadstations in het land ontwikkelen.
“Infrastructuur is een essentieel element in de overgang naar duurzame mobiliteit. Bestuurders van elektrische voertuigen willen snel en efficiënt kunnen opladen. Niet iedereen heeft een oplaadpunt in zijn garage of parkeergarage. Het is belangrijk dat er overal voldoende oplaadvoorzieningen zijn en dat ze goed verdeeld zijn langs snelwegen en in woonwijken. Daarnaast is de mogelijkheid tot ultrasnel laden uiteraard essentieel”, aldus minister-president Alexander De Croo bij de opening van het eerste Sparki-station in Deinze op 9 mei.
Locale partners
Om zijn plannen te kunnen uitvoeren, zal Sparki overal in België lokale partners moeten vinden, zoals MAES Energy & Mobility, waarmee het heeft samengewerkt voor zijn eerste station in Deinze.
Van haar kant is ook de overheid bij het project betrokken, via de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij. “Aan het begin van de legislatuur hebben we de keuze gemaakt om de vergroening van ons wagenpark versneld door te voeren. Daartoe willen we de bevolking aanmoedigen om te kiezen voor een emissievrije wagen. Als burgers die keuze maken, zijn wij er om hen te ondersteunen, met de voorgestelde fiscale stimuli uiteraard, maar ook met de nodige infrastructuur voor het opladen. Daarom investeren we als overheid en via FPIM in Belgische bedrijven zoals Sparki, die bijdragen tot de duurzame transitie door een uitgebreid netwerk van laadstations aan te bieden”, bevestigt minister van Financiën Vincent Van Peteghem. Met de overheid als minderheidsaandeelhouder kan Sparki nu rekenen op een stabiele partner voor de uitbouw van een solide Belgisch netwerk van ultrasnelle laadstations.