Met in totaal 3 miljoen verkochte auto’s in 2023 heeft de Chinese constructeur BYD de eerste plaats veroverd op de wereldwijde markt van elektrische voertuigen, genoeg om Tesla te onttronen. Bij ons is BYD nog maar aanwezig sinds oktober 2022, maar het merk telt al bijna 10 concessies en 6 modellen, waaronder de berline Seal, een rechtstreekse rivaal van de Model 3.
Design
Hoewel de algemene lijnen van de Tesla Model 3 weinig zijn veranderd, afgezien van het feit dat hij 3 cm langer is geworden (4,72 m), werden de voor- en de achterpartij volledig hertekend. Vooraan werden de koplampen smaller en de bumper verfijnder, terwijl we achteraan een nieuwe bumper en C-vormige lichtblokken terugvinden die het voluit geschreven opschrift TESLA insluiten. Zonder revolutionair te zijn maakt deze evolutie een sportievere auto van de Model 3 en positioneert die zich nu meer als een kleine Model S.
De BYD Seal is 10 cm langer dan de Tesla en ziet er wat minder gewoon uit. Zijn generfde motorkap, zijn koplampen en zijn bumper met grote openingen aan weerszijden geven hem een agressieve snuit die meer doet denken aan een haai dan aan een zeehond. Aan de achterkant loopt de lichtstrip over heel de breedte van de auto, terwijl de bumper met zijn twee zijdelingse openingen en zijn sierstuk in zwarte kunststof een sportief karakter accentueert.
Qua design krijgt de Chinese auto onze stem omwille van zijn originelere kantje in vergelijking met de ‘bravere’ Tesla.
Dit artikel is verschenen in de laatste editie van ons magazine. Je kan het verder lezen in de online versie, hieronder.