Wie zich de overgang naar het jaar 2000 nog levendig kan herinneren, zal evenmin Ford Puma vergeten zijn. De kleine coupé van weleer herleeft vandaag, maar dan wel onder de vorm van een compacte cross-over. Zijn ronde en dynamische vormen breken op een bepaalde manier met het lijnenspel dat onlangs werd geïntroduceerd op de Fiesta en de Focus, al blijft het zeshoekige radiatorrooster vooraan wel overeind. Onderhuids neemt de Puma echter zowat alles over wat de Fiesta hem te bieden heeft. De cross-over is echter wel bijna 15 cm langer en 54 mm breder, terwijl ook de wielbasis 95 bijkomende millimeters wint.
Deze plaatsruimte komt vooral ten goede aan de passagiers. De Puma biedt immers een indrukwekkende interieurruimte, maar – zo mogelijk nog belangrijker – hij heeft ook nog eens een aantrekkelijke laadruimte van 456 liter in de aanbieding. Deze koffer springt vooral in het oog dankzij een innovatie die Ford de naam MegaBox heeft meegegeven. Deze ruimte is verantwoordelijk voor een bijkomende 80 liter laadvolume en 30 cm extra laadhoogte, waardoor ook hoge spullen geladen kunnen worden. De MegaBox doet daar overigens nog een schepje bovenop omdat hij volledig met rubber bekleed is en ook nog eens voorzien is van een afvoerdop! Voor het overige valt de aan het kofferdeksel vastgemaakte afdekkap in de smaak, terwijl we de vaste achterbank dan weer betreuren.
Zoals het een katachtige betaamt
De 1,0-liter EcoBoost benzinemotor zwaait momenteel – in afwachting van de komst van een diesel in de loop van de zomer – de plak onder de motorkap. De kleine driecilinder met twee vermogens (125 en 155 pk) kreeg een mild hybrid systeem van 48 V mee. Dit systeem verhoogt niet alleen het comfort, maar dringt eveneens het verbruik terug tot een mooie 4,2 l/100 km, waardoor de CO2-uitstoot eveneens onder de 96 g/km blijft.
Laat u echter niet misleiden: de Puma mag dan wel zijn praktische kant en zijn ruimteaanbod naar voor schuiven, toch heeft hij nog altijd het DNA van de jager in zich. Tijdens het rijden benut hij zijn met bijna 6 cm verbrede wieltreinen ten volle om zijn dynamische karakter tentoon te spreiden. De Puma ontpopt zich dan ook tot een homogeen en vooral verschrikkelijk vaardig autootje zodra de weg bochtig wordt. Zijn 1.0 turbo toont zich bovendien eveneens levendig, ongeacht het vermogen dat hij produceert. De Puma blijkt dan ook een kleine SUV die zich bijzonder fijn laat sturen, maar die evengoed gebruikt kan worden om hem lekker vol te stouwen. De instapversie van deze Puma, die uitsluitend met uitrustingsniveaus uit de toplaag wordt aangeboden, kost 23.200 euro.
Fleetbalans
De Ford Puma kan dankzij zijn mild hybrid krachtbron goede cijfers voorleggen als het op de afrekening met de Belgische belastingdiensten aankomt. De uitvoering met 125 pk lijkt met zijn 96 g/km CO2-uitstoot een schot in de roos te zijn. Die wordt immers zowel in Vlaanderen als Wallonië op fiscaal vlak met de nodige zachtheid behandeld, terwijl zijn fiscale aftrekbaarheid 74% bedraagt en zijn VAA beperkt is tot 1.360 euro/jaar.
Technische fiche | Ford Puma Ecoboost 125 mhev |
Brandstof | 48 V mild hybrid benzine |
Vermogen | 92 kW/125 pk |
Koppel | 170 Nm |
Leeggewicht | 1.280 kg |
Koffervolume | 456 l |
Tankinhoud | 42 l |
Gemiddeld verbruik | 4,2 l/100 km |
CO2-uitstoot | 96 gr/km |
Topsnelheid | 191 km/u |
Cilinderinhoud | 999 cm3 |
Beheersinformatie | |
Basisprijs exclusief BTW | 19.173 euro |
Basisprijs BTW inclusief | 23.200 euro |
Fiscaal vermogen | 6 pk |
TMC (BRL) | 495,00 euro |
BIV (Vlaanderen) | 129,67 euro |
Verkeersbelasting (BRL) | 151,14 euro |
Verkeersbelasting (Vlaanderen) | 116,68 euro |
Fiscale aftrekbaarheid | 74% |
VAA | 1.360,00 euro/jaar |
Verworpen uitgaven | 113 euro/jaar |