Gepubliceerd op 1 May 2020 om 10h21
Door Félix Bouland

Test nieuwe Ford Kuga: toekomstige fleetkoning?

De Ford Kuga is terug in vorm met een nieuwe generatie die fijner en ruimer is, maar hij wordt vooral spaarzamer dankzij mildhybride en plug-inhybride motoren.

|||||||||
||||||||| © |||||||||

Gezien het succes van de vorige generatie verkoos Ford evolutie boven revolutie voor de derde Kuga. De designers toverden uit hun potloden dus een herkenbare maar veel strakkere lijn. De SUV groeit bovendien in alle richtingen… behalve in de hoogte. Toch doet zijn 27 millimeter lagere dak niets af aan de hoofdruimte. Verder is dit de grootste Kuga ooit. Vooral de passagiers achterin zullen blij zijn met de extra ruimte, zeker omdat ze voortaan standaard op een verschuifbare achterbank kunnen rekenen. Daarmee kan de koffer met 189 liter worden vergroot tot 645 liter (581 liter in de plug-inhybride). Verder sluit de bestuurderspost zich aan bij de nieuwe codes van het merk. Zo zien we een horizontaal dashboard waar het aanraakscherm van het navigatiesysteem als een tablet bovenop staat.

Schoon en dynamisch

Deze nieuwe generatie neemt het C2-platform over dat werd ingewijd door de Focus. Dat is veel meer dan gewoon een evolutie en doet de Kuga toetreden tot een nieuw tijdperk: dat van de elektrificatie. Naast de benzine- en dieselmotoren introduceert Ford namelijk een nieuw plug-inhybride geheel terwijl er ook een diesel met mildhybride ondersteuning is. De PHEV is gebaseerd op een nieuwe 2.5-viercilinder die volgens de Atkinsoncyclus werkt. Met behulp van een elektromotor en een CVT-versnellingsbak komt het geheel aan 225 pk. Dankzij een batterij van 14,4 kWh onder de koffervloer geraakt de nieuwe Kuga tot 56 elektrische kilometers ver (WLTP). Het eindresultaat is een gemiddeld normverbruik van 1,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 32 g/km (WLTP). Dat zijn zeer bemoedigende cijfers die door de rijbeleving alleen maar worden versterkt. Met zijn precieze besturing, griprijke wieltreinen en perfect beheerste rolneigingen biedt deze Kuga een uitgesproken dynamisch karakter. Van de twee geteste motorversies springt de PHEV er duidelijk uit. Natuurlijk is ook de mildhybride diesel soepel en krachtig, maar de plug-inhybride blinkt uit door zijn stille werking en efficiëntie, zelfs wanneer de batterij buiten adem raakt.

Fleetbalans

Het is geen verrassing dat de plug-inhybride motorversie fiscaal het interessantst is. Met zijn grote batterij en lage CO2-uitstoot (26 g/km volgens NEDC 2.0) geniet hij ideale omstandigheden. De fiscale aftrekbaarheid ligt op 100 procent en in Vlaanderen is hij vrijgesteld van wegenbelasting. In Wallonië en Brussel wordt deze Kuga zoals gewoonlijk beperkt door een BIV van 2.478 euro en een jaarlijkse verkeersbelasting van 637,96 euro. Het VAA van zijn kant blijft beperkt tot het minimum.

Technische fiche
Ford Kuga PHEV
Brandstof benzine (plug-inhybride)
Vermogen 165 KW/225 pk (gecombineerd)
Koppel niet meegedeeld
Leeggewicht 1.844 kg
Koffervolume 581 liter
Tankinhoud 42,7 liter
Gemiddeld verbruik 1,2 l/100 km
CO2-uitstoot 26 gr/km
Topsnelheid 201 km/u
Cilinderinhoud 2.490 cm2
Beheersinformatie
Basisprijs exclusief BTW 31 942,15 €
Basisprijs BTW inclusief 38 650,00 €
Fiscaal vermogen 13 PK
TMC (BRL) 2 478,00 €
BIV (Vlaanderen) 0,00 €
Verkeersbelasting (BRL) 637,96 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0,00 €
Fiscale aftrekbaarheid 100%
VAA 1.340 euro/jaar
Félix Bouland

Félix Bouland, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels