Begin dit jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters aan om de laadinfrastructuur van bestelwagens, vrachtwagens en bussen financieel te ondersteunen. Het betrof zowel publieke als niet publieke laadinfrastructuur en klassieke laadpalen en snelladers. Het is de eerste maal dat de Vlaamse overheid financieel tussenkomt in de laadinfrastructuur voor vrachtvervoer.
Het oproepproject voorzag een effectieve subsidie van 20% van de investering met een maximum van 300.000,00 euro per project. De projectoproep werd eind maart 2023 afgesloten.
Intussen is bekend geworden dat 6,3 miljoen euro zal worden vrijgemaakt voor laadinfrastructuur voor vrachtverkeer en dat 109 projecten werden goedgekeurd hetgeen in realiteit 1200 nieuwe laadpalen moet opleveren. Bpost is één van de grote afnemers met 305 nieuwe laadpalen van 22 kilowatt geschikt voor bestelwagens. De keten van tankstations G&V ontvangt een belangrijke subsidie voor de plaatsing van 34 snelladers voor vrachtwagens met een maximale laadsnelheid van 400 kilowatt. Dit als voorbereiding op de verhoogde vraag naar elektrische trucks. Volvo Trucks liet onlangs verstaan dat tegen 2030 meer dan de helft van de Trucks met een elektrische aandrijving zou afgeleverd worden. Coca-Cola bestelde reeds een 30-tal elektrische vrachtwagens.
Vandaag is er voor internationaal goederenverkeer een grote nood aan krachtige snelladers die een vrachtwagens snel kan opladen tijdens de rustpauze van de chauffeur. In juli 2021 ondertekende Volvo Group, Daimler Truck en Traton Group de oprichting van een samenwerkingsovereenkomst voor de bouw van een publiek laadnetwerk voor elektrische zware vrachtwagens voor lange afstanden en touringcars met een batterijnetwerk in heel Europa. Het is de bedoeling om in de eindfase binnen maximaal vijf jaar de exploitatie van minstens 1.700 hoogwaardige laadpunten op groene energie te kunnen afronden. Elektrisch vrachtvervoer wordt steeds meer een businesscase. Vandaag nog enkel voor specifieke opdrachten maar in de nabije toekomst ook voor het klassieke lange afstand transport. Men rekent erop dat de dieselprijzen nog zullen stijgen onder druk van hogere CO2-taxatie. De geleidelijke invoering van verplichte milieurapporteringen voor grote en middelgrote bedrijven zal de aandacht versterken voor elektrisch aangedreven vrachtvervoer.
Europa zelf heeft in het recente verleden met het wetgevingspakket ‘Fit for 55’ reeds belangrijke impulsen gegeven en dat omvat ook laadnetwerken. Zo heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend voor een verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR), waardoor lidstaten verplicht meer zullen moeten investeren in laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. Eind maart 2023 werd hierover een politiek akkoord bereikt tussen de Europese Commissie enerzijds en het Europese Parlement en de Europese Raad. Hierdoor zullen de EU-landen in de nabije toekomst een verplichting tot uitbouw hebben. Het betreft snelladers van minimum 350 kW die moeten voorzien worden om de 60km op de belangrijkste autowegen en om de 100km op belangrijke secundaire wegen.
Het doel van AFIR is ervoor te zorgen dat er een toereikend infrastructuurnetwerk is voor het opladen of bijtanken van wegvoertuigen met alternatieve brandstoffen. Het voorlopig politiek akkoord moet nog formeel worden goedgekeurd binnen de Europese Raad waarvan Spanje het voorzitterschap heeft tot einde 2023.
Tot slot melden we nog dat binnen het Brussels Gewest subsidies mogelijk zijn voor elektrische laadinfrastructuur voor lichte vrachtwagens die onwille van de Lage Emissiezone het Brussels Gewest niet meer of enkel tegen betaling binnen mogen.