Daarbij blijft het thema e-mobiliteit een groeiende trend. Elektrische voertuigen (EV) worden door hun lage energieverbruik en dalende prijzen steeds populairder. Tegelijkertijd neemt de complexiteit van zelfs kleine EV herstellingen toe, wat vaak leidt tot hogere kosten en een langere herstellingsduur. Wat is de reden achter deze hogere kosten en hoe kan het herstellingsmanangement van EV’s worden geoptimaliseerd?
Waarom het herstellen van elektrische voertuigen complexer is
Reden 1 : Vereiste voorzorgsmaatregelen
De meeste elektrische voertuigen rijden op kostbare lithium-ionbatterijen die extra veiligheidsmaatregelen met zich meebrengen. Indien carrossiers niet zijn opgeleid om met elektrische voertuigen te werken, kunnen ze de batterij of zichzelf ernstig beschadigen.
In sommige gevallen moet de gehele batterij uit het voertuig worden verwijderd of van het systeem worden losgekoppeld. Stel dat bijvoorbeeld het voertuig wordt overgespoten en onder grote lampen wordt geplaatst om te drogen, dan moet de batterij wel eerst worden verwijderd. Als dit namelijk niet gebeurt, kunnen de lampen oververhitting veroorzaken en de levensduur van de batterij drastisch verkorten.
Gezien niet alle carrosseriebedrijven beschikken over de juiste kennis of middelen om herstellingen aan elektrische voertuigen uit te kunnen voeren, is de zoektocht naar een geschikt carrosseriebedrijf ingewikkelder geworden. Indien een bedrijf wel gecertificeerd is, zullen de kosten vaak hoger uitvallen. Door het nemen van extra veiligheidsmaatregelen is er meer tijd nodig voor de herstelling, wat leidt tot het in rekening brengen van extra tijd van de carrosserie en een langere herstellingsduur.
Reden 2: Aanwezigheid van rijhulpsystemen in elektrische voertuigen
Terwijl autofabrikanten hun auto’s blijven innoveren, blijven ook de rijhulpsystemen zich verder ontwikkelen. Rijhulpsystemen verhogen de veiligheid op de weg en ondersteunen berijders bij taken zoals o.a. fileparkeren en om netjes binnen de rijstroken te blijven. Carrosseriebedrijven hebben daardoor nieuwe apparatuur, faciliteiten, training en vaardigheden nodig om herstellingen uit te voeren indien er rijhulpsystemen bij betrokken zijn.
Sensoren van rijhulpsystemen worden over het algemeen verwerkt in juist die onderdelen van het voertuig die vaak worden geraakt tijdens een schadegeval, denk hierbij aan de bumper, zijspiegels, voorruit, of banden en wielen. Het zorgvuldig kalibreren van rijhulpsystemen nadat de herstelling is voltooid, is nodig om er zeker van te zijn dat ze nog steeds correct werken. Gezien EV’s vaak zijn uitgerust met een breed scala aan rijhulpsystemen is dit proces steeds vaker wel dan niet onderdeel van een EV-herstelling.
Omdat het kalibratieproces de herstellingsduur verlengt en een bepaalde expertise vereist, zal de carrossier meer uren en kosten rekenen. De gegevens van Fixico laten zien dat, afhankelijk van het onderdeel en het rijhulpsysteem, het kalibratieproces tot 2 uur meer tijd in beslag kan nemen en herstellingen waar rijhulpsystemen bij zijn betrokken gemiddeld zo’n 40% duurder zijn dan een herstel van een voertuig zonder rijhulpsystemen.
Reden 3: Gebruik van lichtgewicht materialen
Het koetswerk van veel elektrische voertuigen is samengesteld uit veelal lichtgewicht materialen. De reden hiervoor is energiezuinigheid: hoe lichter een auto is, hoe minder energie en brandstof er nodig is om te accelereren. Een andere reden voor de toename in lichtgewichtkoetswerk zijn de strikte Europese CO2-wetgeving waar fabrikanten zich aan moeten houden.
Voorheen gebruikten fabrikanten veelal ijzer of plaatwerk voor voertuigen. Vroeger konden carrossiers deukjes dan ook vaak relatief eenvoudig uitdeuken met speciaal gereedschap of door middel van hoge temperaturen. Bij het toepassen van deze herstellingen zal lichtgewichtmateriaal juist schade oplopen.
Nog een reden voor hogere herstellingskosten bij lichtgewichtmaterialen zijn de zogenaamde ‘kreukelzones’. Elk voertuig heeft een kreukelzone. Dit is een gebied dat tijdens een aanrijding de meeste klappen opvangt waardoor de veiligheid van de passagiers wordt vergroot. Composietmaterialen (aluminium, magnesium en staalblends) absorberen energie beter dan massief staal dat doet en daarom wordt het steeds vaker door autofabrikanten gebruikt. Aan de andere kant zorgt een betere energieabsorptie tijdens de botsing er juist voor dat de schade op het koetswerk groter is. Het is geen uitzondering dat panelen na een aanrijding geheel vervangen moeten worden, wat uiteraard zal leiden tot hogere herstellingskosten.
Hoe om te gaan met herstellingen van elektrische voertuigen
Om het herstellingsproces te optimaliseren is het belangrijk om het juiste carrosseriebedrijf te vinden. Om dit te bewerkstelligen zijn er een aantal nuances waar op gelet kan worden
Selecteer het carrosseriebedrijf dat het meest geschikt is voor de klus
Voor de zoektocht naar de juiste carrosserie kan beginnen, is het belangrijk om te achterhalen wat het voertuig precies nodig heeft. Elke auto is anders. Binnen de categorie elektrische voertuigen alleen zijn er al duidelijke verschillen tussen bijvoorbeeld batterij-, plug-in hybride of hybride elektrische voertuigen. Daarnaast spelen ook OEM-certificeringen een rol, zo is bij de herstelling van Tesla vaak een totaal andere herstellingsaanpak vereist dan een elektrisch model van Nissan. Door rechtstreeks naar de hersteller te gaan die de juiste certificaten en expertise heeft, worden de risico’s van hogere kosten aanzienlijk geminimaliseerd. Het ideale carrosseriebedrijf zal getraind en uitgerust zijn om veilig met de batterij om te gaan (verwijderen of deactiveren) zal een rijhulpsysteem kunnen kalibreren, of weten hoe om te gaan met het materiaal waarvan het koetswerk is gemaakt.
Bovendien zal het identificeren van de specialist op bovengenoemde gebieden ook vaak leiden tot een kortere herstellingstijd door te voorkomen dat het herstel wordt toegewezen aan een schadeherstelbedrijf dat de klus alleen kan klaren door hem uit te besteden.
Paul Verkinderen, Sales Director BeLux en BD Director France – FIXICO