Deze plug-in hybride voertuigen werden enkele jaren, vooral sinds 1 januari 2020, fiscaal gestimuleerd evenals volledig elektrische voertuigen. Daar komt nu verandering in voor NZE wagens besteld na 1 juli 2023, dus ook voor plug-in hybride wagens.
Wat verandert er?
De fiscale aftrek van de fossiele brandstofkaart voor plug-in hybride voertuigen is reeds maximaal 50% vanaf 1 januari 2023. Dit heeft, indien er veel elektrische wordt gereden met de plug-in hybride wagen, een eerder marginaal effect.
Vanaf 1 juli 2023 wordt de fiscale aftrek beperkt over de tijd heen voor NZE wagens besteld vanaf 1 juli 2023. Nog 100% in 2023 en 2024, maximaal 75% in 2025, 50% in 2026, 25% in 2027 en 0% in 2028. Die 25% minder fiscale aftrek kan al snel een effect tussen de 50 en 100 eur per maand hebben afhankelijk van de grootte van de wagen en zijn leaseprijs.
Ook de Co2-bijdrage wordt voor NZE wagens besteld vanaf 1 juli 2023 vermenigvuldigd met een factor 2,25. NZE wagens besteld vanaf 1 januari 2025 een factor 2,75, vanaf 2026 een factor 4 en vanaf 2027 een factor 5,5. Zonder rekening te houden met de jaarlijkse indexatie betekent dit voor een plug-in hybride voertuig minimaal een verhoging van 28,17 eur per maand tot +/- 64 eur per maand in 2024 en 2025.
De impact van beide verhogingen zijn extra kosten voor de werkgever!
Minder wagen voor hetzelfde budget?
Dit hangt van de car policy af.
Indien u een wagen mag kiezen op basis van een leasebudget, dan verandert er in theorie niets. U kan in principe nog steeds dezelfde wagen kiezen. Wel zal waarschijnlijk de leasemaatschappij de restwaarde van een plug-in hybride minder hoog inschatten in de nabije toekomst, bijgevolg zal u (een beetje) minder wagen kunnen leasen voor eenzelfde budget. De werkgever draagt de extra stijgende fiscale kosten in de komende jaren.
Indien de werkgever een wagenlijst heeft of u een keuze laat op basis van een TCO (total kost of ownership (inclusief fiscale kosten)) en de werkgever beslist om deze extra fiscale kosten niet ten laste te nemen, dan zal u gevoelig minder NZE wagen kunnen kiezen voor eenzelfde TCO budget (+/-75 tot 130 eur per maand minder leasebudget afhankelijk van de grootte van de wagen, dus significant). Het tijdselement van de stijgende fiscale kosten kan hierin mee verwerkt worden. De werkgever draagt dus niet of slechts gedeeltelijk (afhankelijk van de keuze) de extra fiscale kosten.
Meer voordeel alle aard?
In principe niet! De formule blijft nog steeds dezelfde (tot nader order). Dit wil zeggen dat u een voordeel alle aard betaald op basis van een cataloguswaarde, een Co2-uitstoot in vergelijking met een referentie Co2-uitstoot (82gr voor PHEV met benzine in 2023). Een plug-in hybride blijft ook na de fiscale wijzigingen van 1 juli 2023 en volgende, nog steeds een fiscaal aantrekkelijke wagen vanuit een voordeel van alle aard perspectief.
Met de lage Co2-uitstoot van de plug-in hybride wagens zal in de praktijk nog steeds het minimum voordeel van alle aard van 4% op de cataloguswaarde van toepassing zijn. Dit verandert niet door de fiscale wijzigingen van 1 juli 2023!
Dus voor mij, als werknemer, valt dit wel mee?
Eigenlijk wel, afhankelijk van de car policy.
De meeste werkgevers zullen de extra kosten van de fiscale wijzigingen na 1 juli 2023 echter niet ten laste nemen. Dat betekent dat u of een kleinere niet-elektrische wagen (NZE wagen) kan bestellen na deze datum of dat u een gelijkwaardige (met je huidige/vorige) elektrische wagen (zero-emissie) kan bestellen. Of dat u kan vragen naar andere mobiliteitsoplossingen en/of een mobiliteitsbudget.
Iedereen elektrisch?
Elektrisch rijden vraagt het juiste profiel. Echter door het steeds langer wordend rijbereik van toch makkelijk 400 km en meer zijn het eerder uitzonderingen die niet volledig elektrisch kunnen rijden. Indien u geen mogelijkheid heeft om thuis te laden, dwz geen plaats heeft om uw wagen te parkeren voor de deur van uw woning met een laadpaal, en u dagdagelijks “de baan” op moet naar uw klanten die behoorlijk verspreid zijn, dan zal elektrisch rijden een behoorlijke uitdaging zijn. In de andere gevallen, vb u kan niet thuis laden maar woont om max 50 km van uw werk met kantoorbaan en u kan op uw werk opladen, of u kan thuis laden, dan kan u comfortabel elektrisch rijden.
Wat te doen?
Indien u in 2023 of (begin) 2024 een nieuwe firmawagen mag rijden en u verkiest alsnog niet volledig elektrisch te rijden en uw werkgever staat dit nog toe, dan kan u best voor 1 juli 2023 bestellen. Levertermijnen zijn nog steeds aanzienlijk (afhankelijk van het merk).
U kan u informeren over de vraag “wat betekent het in de praktijk om elektrisch te rijden?” op youtube, bij collega’s en/of vrienden. Er zijn reeds duizenden u voorgegaan. Ik kan alvast mijn 8 jaren en meer dan 200.000 km ervaring delen, inclusief 3 maal vakantie in Spanje (+/- 1800 km) en Oostenrijk (+/- 950 km). Ik neem de rusttijden bij (heel) lange ritten er graag bij om voor de rest van het jaar comfortabel (minder lawaai en laden wanneer je niet rijdt) en, indien nodig, sportief, en toch milieubewust te rijden. There is no way back!
Eens de mindset in de richting van elektrisch rijden kan u kiezen uit een steeds groter wordend aanbod van leuke elektrische wagens.
U kan u informeren en bezinnen over “zijn er geen andere manieren om mij te verplaatsen?”. De elektrische fiets is vaak een gezonde aanvulling op een (kleinere) elektrische firmawagen…. think out of the box!
En informeer uw werkgever mbt uw wensen, vragen en bekommeringen…. ! Wij staan uw werkgever graag bij in deze verandering van mobiliteitsaanbod.
Veilige, fijne, gezonde reis gewenst!
Bart Vanham