Het begon allemaal op maandag 3 maart, toen de Commissie een mogelijke versoepeling van de CO2-regelgeving aankondigde. U kunt ons artikel daaromtrent lezen door hier te klikken. In een notendop komt deze wijziging erop neer dat constructeurs, als het amendement later deze maand wordt aangenomen, hun CO2-doelstellingen over 3 jaar mogen spreiden, van 2025 tot 2027, in plaats van slechts één jaar. Dit zou voor sommige constructeurs zeer zware boetes voorkomen.
1,8 miljard voor batterijen
Om een sterke Europese productiebasis te behouden en strategische afhankelijkheden te vermijden, zal Europa 1,8 miljard euro uittrekken om een betrouwbare en competitieve toeleveringsketen voor batterijgrondstoffen te creëren.
Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen verklaarde het volgende: “We zullen nationale productie aanmoedigen om strategische afhankelijkheden te vermijden, vooral voor de productie van batterijen. We zullen ons houden aan de emissiedoelstellingen die we onszelf hebben gesteld, maar met een pragmatische en flexibele aanpak. Ons gemeenschappelijke doel is een duurzame, competitieve en innovatieve auto-industrie in Europa die ten goede komt aan onze burgers, onze economie en ons milieu.”
1 miljard voor een Europese alliantie
Dankzij gezamenlijke publiek-private investeringen van ongeveer 1 miljard euro zal Europa een Europese alliantie voor geconnecteerde en autonome voertuigen oprichten. Een deel van deze investering komt ook uit het Horizon Europe programma, dat loopt van 2025 tot 2027. Dat is ook wat Allianz Trade aanbeveelt in zijn 10-stappenplan om de Europese auto-industrie te redden (lees het hier).
Tot slot bestudeert de Commissie, om de vraag te stimuleren, “aanvullende maatregelen om bedrijfswagenparken milieuvriendelijker te maken”. Meer informatie volgt in de komende weken en maanden…