Gepubliceerd op 6 April 2023 om 04h58
Door Damien Malvetti

De Huyndai Ioniq 6 krijgt 3 prijzen bij de World Car of the Year Awards 2023

De IONIQ 6 Electrified Streamliner van Hyundai Motor Company heeft de prestigieuze World Car of the Year, World Electric Vehicle en World Car Design of the Year gewonnen, en werd door een internationale jury geprezen voor zijn uniek aerodynamisch ontwerp en uitstekend volledig elektrische rijbereik. World Car Awards maakte de resultaten vandaag bekend tijdens een ceremonie op de New York International Auto Show (NYIAS).

Een jury van 100 autojournalisten uit 32 landen koos de IONIQ 6 uit de drie beste finalisten, die allemaal in 2022 op de markt kwamen. Dit is de tweede drievoudige onderscheiding op rij voor Hyundai bij de World Car Awards. Vorig jaar riep de jury IONIQ 5 immers uit tot winnaar in dezelfde categorieën.

“We zijn heel blij om deze prestigieuze titel twee jaar op rij in de wacht te slepen. Hiermee worden de enorme talenten en niet aflatende inspanningen van iedereen bij Hyundai Motor Company beloond om EV’s zoals de IONIQ 6 op de markt te brengen,” zei Jaehoon Chang, President and CEO van Hyundai Motor Company. “Deze eer versterkt ons engagement om wereldwijd leider te zijn in de elektrificatie van voertuigen en zal onze inspanningen als leverancier van slimme mobiliteitsoplossingen verder versterken.”

“We proberen altijd om klanten op een emotioneel niveau te raken en met het ontwerp van de IONIQ 6 hebben we echt iets unieks gecreëerd. De gedurfde streamliner styling combineert een sterke emotionele aantrekkingskracht met aerodynamische efficiëntie voor een uitzonderlijk rijbereik”, aldus SangYup Lee, Executive Vice President and Head of Hyundai Global Design Center. “Binnenin hebben we een persoonlijke studio gecreëerd die de mindful ruimte en kalme functionaliteit biedt die, volgens ons, EV-design verheft.”

IONIQ 6 is het tweede model in Hyundai’s EV merk, IONIQ. Hij maakt optimaal gebruik van een op maat gemaakte Electric-Global Modular Platform (E-GMP) architectuur om 800-V, ultrasnelle laadmogelijkheden te bieden voor een lading van 10 tot 80 procent in slechts 18 minuten en een ruim interieur.

Met een ultralage luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,21 is de IONIQ 6 één van de meest aerodynamische en energie-efficiënte EV’s op de markt. Het rijbereik van de Electrified Streamliner op één lading is 614 km. Het standaard 2WD-model met 18-duims banden haalt een WLTP-gemiddeld energieverbruik van 13,9 kWh/100 km.

De vele functies van IONIQ 6 omvatten Vehicle-to-Load (V2L) technologie, tal van rijhulpsystemen en geavanceerde connectiviteit met over-the-air (OTA) software-updates die de ultieme in-car ervaring bieden. Het ruime en ergonomische interieur maakt optimaal gebruik van de verlengde wielbasis van 2.950 mm voor een reeks krachtige functies, zoals Dual Color Ambient Lighting, Speed Sync Lighting, EV Performance Tune-up en Electric Active Sound Design (e-ASD), om de elektrische mobiliteitservaring te verbeteren.

De jury van de World Car Awards benoemde SangYup Lee dit jaar al tot World Car Person of the Year 2023 voor zijn essentiële bijdrage aan de meest verbluffende en innovatieve concept- en productieauto’s die in 2022 werden onthuld, waaronder de Hyundai IONIQ 6, de gloednieuwe KONA en het N Vision 74 rolling lab.

Daarnaast heeft IONIQ 6 de afgelopen maanden prestigieuze prijzen gewonnen: zo werd hij uitgeroepen tot ‘Saloon of the Year’ bij de 2023 GQ Car Awards en tot ‘New Car of the Year’ van Le Guide de l’Auto. Bovendien werd hij door Euro NCAP beloond met vijf sterren en uitgeroepen tot ‘Best in Class’ in de categorie ‘Large Family Car’.

Het winnen van de IONIQ dit jaar zal Hyundai Motor helpen zijn elektrificatiestrategie verder te versnellen en ‘s werelds grootste EV-fabrikant te worden. Hyundai Motor plant tegen 2030 de introductie van 17 nieuwe BEV-modellen, waaronder modellen van het luxemerk Genesis, en wil de jaarlijkse verkoop van BEV’s wereldwijd tegen 2030 opvoeren tot 1,87 miljoen eenheden.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels