Gepubliceerd op 27 January 2025 om 09h35
Door Nicolas Joannès
Gelinkte experten :

Test Skoda Kodiaq: gezinsvriend

Voor deze tweede generatie behoudt de Skoda Kodiaq zijn kwaliteiten als grote gezins-SUV. Hij is nog steeds verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen en profiteert nu van een verbeterd infotainmentsysteem en een van een motoraanbod dat benzine, diesel, plug-inhybride en mild hybrid omvat.

De eerste Skoda Kodiaq, die in 2017 op de markt kwam, heeft met 870.000 verkochte exemplaren een mooi plekje veroverd in het segment van de grote SUV’s. Voor deze tweede generatie heeft Skoda het recept niet fundamenteel veranderd, en dat is al te zien aan het uiterlijk, dat erg lijkt op dat van de eerste generatie, ook al zijn alle koetswerkpanelen nieuw.

Riant interieur

Hoewel de look van de Skoda Kodiaq maar zachtjes evolueert, namen zijn afmetingen wel lichtjes toe (+6 cm in de lengte), wat hem binnen nog ruimer maakt. Zo biedt hij, trouw aan de kwaliteiten van Skoda, royaal plaats aan de achterste inzittenden, vooral op het vlak van been- en hoofdruimte. De middelste zitplaats blijft echter smaller dan de twee buitenste. De bagageruimte is ronduit kolossaal: 910 liter in vijfzitsconfiguratie en 340 tot 845 liter met zeven zitplaatsen Met de stoelen neergeklapt kan de Kodiaq zelfs meer dan 2 kubieke meter vervoeren.

Uiteindelijk evolueert de nieuwe Kodiaq voorin het meest, met de verschijning van een groot centraal scherm van 13 duim dat een vernieuwde interface met erg praktische snelkoppelingen bedient. Uiteraard blijft het instrumentenpaneel digitaal en volledig aanpasbaar, maar in tegenstelling tot de huidige trend biedt Skoda nog steeds echte draaiknoppen om de airco te regelen. Veel praktischer tijdens het rijden! Bovendien kunnen ze worden gepersonaliseerd. Dankzij de nieuwe plaatsing van de versnellingspook op de stuurkolom biedt de Kodiaq ook tal van opbergvakken waarvan de totale capaciteit is toegenomen.

Benzine, diesel of PHEV

Onder de motorkap biedt de Skoda Kodiaq nog steeds voor elk wat wils, met een plug-inhybride aandrijflijn met een grotere batterijcapaciteit die een volledig elektrisch rijbereik van 100 km mogelijk maakt. Maar er blijven ook twee diesels, met respectievelijk 150 en 193 pk, in de catalogus, net als twee benzineversies van 150 en 265 pk, allemaal gekoppeld aan een DSG-versnellingsbak.

De versie die we konden uitproberen, was de mildhybride 1.5 eTSI met 48-volttechnologie in zijn 150 pk-variant. Zijn koppel van 250 Nm lijkt misschien wat nipt voor een gewicht van 1,7 ton, maar in de praktijk slaagt de motor erin om de Kodiaq sereen voort te bewegen, al gaat dat wel gepaard met wat geluidsoverlast hoger in de toeren. De DSG-versnellingsbak blijkt meestal efficiënt, maar we verwijten hem toch een gebrek aan snelheid in een stedelijke omgeving.

In die omstandigheden heeft het reële verbruik de neiging om toe te nemen, maar buiten de stad, in gunstiger omstandigheden is de 1.5 eTSI redelijk zuinig: tussen 6 en 7 liter/100 km. Tot slot is de Kodiaq, gezien zijn roeping als gezinsauto, meer gericht op comfort dan op rijdynamiek.

Fleetbalans

Met prijzen vanaf € 47.435 (incl. btw) voor deze mildhybride versie met automaat biedt de Skoda Kodiaq een overtuigende verhouding prijs-kwaliteit gezien zijn uitstekende binnenruimte en moderne uitrusting, terwijl de verbrandingsmotoren interessant kunnen zijn voor veelrijders.

Nicolas Joannès

Nicolas Joannès, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels