Zoals hier uitgelegd door onze expert fiscaliteit maakt het regeerakkoord PHEV’s opnieuw fiscaal aantrekkelijk. Tenminste, dat is een van de plannen van de regering onder leiding van Bart De Wever. Het was niet lang wachten op een reactie van sommige spelers in de mobiliteitswereld op deze nieuwe fiscale wijziging, zoals EV België. In een persbericht zegt de vereniging van elektrische voertuigen: “EV Belgium verwelkomt de blijvende fiscale voordelen voor volledig elektrische voertuigen (BEV’s) in het nieuwe federale regeerakkoord, maar uit ernstige bezorgdheid over de hernieuwde fiscale stimulansen voor plug-in hybrides (PHEV’s). Dit beleid ondermijnt niet alleen de noodzakelijke versnelling naar zero-emissiemobiliteit, maar straalt ook een gebrek aan ambitie uit in de strijd tegen klimaatverandering en de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen.”
“Een terugval”
In zijn nota heeft de Arizona-regering verklaard dat een elektrische bedrijfswagen “niet voor iedereen een optie is.” Met name voor wie in de stad, in een flatgebouw of in een afgelegen landelijk gebied woont, of voor wie een laag inkomen heeft. Daarom voorziet de regering een langere overgangsperiode voor hybride voertuigen. Zo “zal de regering de maximale aftrekbaarheid voor hybrides tot eind 2027 op 75% houden. Dat percentage zal vervolgens dalen tot 65% in 2028 en tot 57,5% in 2029 (tegelijk met de daling voor elektrische voertuigen).”
Voor EV Belgium is dat een stap achteruit: “Het uitgangspunt van de regering — dat een elektrische bedrijfswagen “niet voor iedereen een optie is” — is gebaseerd op verouderde aannames. De markt voor betaalbare elektrische voertuigen groeit snel en België behoort tot de Europese koplopers op het vlak van laadinfrastructuur, zelfs in stedelijke contexten. Dit beleid negeert de realiteit dat BEV’s niet langer enkel een optie zijn voor de “early adopters”, maar een haalbare en efficiënte keuze voor een breed scala aan gebruikers.”
PHEV: kritiek op het reële verbruik
EV Belgium zegt namelijk dat PHEV’s in de praktijk vaak veel meer CO₂ uitstoten dan wat de laboratoriumtests suggereren, tot 100 g/km. Dat is trouwens, zoals uitgelegd tijdens ons jongste webinar, waarom de WLTP-homologatietests voor PHEV’s dit jaar herzien zullen worden, waarbij de uitstoot op papier in 2027 naar verwachting zal verdubbelen of zelfs verdriedubbelen!
Herbekijk ons webinar “Virtual Motor Show 2025” door hier te klikken.
Kortom, voor EV Belgium, “remt dit akkoord de vooruitgang naar een totale elektrificatie af”.