Gepubliceerd op 7 February 2025 om 00h01
Door Kevin Kersemans
Gelinkte experten :

Fleet test BYD Atto 2: nog een betaalbare elektrische SUV

Met de Atto 2 introduceert het Chinese BYD een nieuw instapmodel in zijn Europese gamma. De uiteraard volledig elektrische SUV biedt veel waar voor zijn geld, maar daar horen natuurlijk compromissen bij. Nauwelijks enkele weken na zijn aanwezigheid op het salon van Brussel kon link2fleet al met de nieuweling rijden.

Hoewel BYD nog maar kort aanwezig is op onze markt, is de Atto 2, die al te zien was op het voorbije salon van Brussel, al het achtste model in het Belgische gamma van de Chinese constructeur. Bestseller is op dit moment de Seal-U (de elektrische en de plug-inhybrideversie gecombineerd), gevolgd door de Sealion 7.

Maar door zijn positionering zou ook de Atto 2 zou weleens in de smaak kunnen vallen. Zoals zijn naam al doet vermoeden, gaat het om een SUV die zich positioneert onder de Atto 3, waar hij overigens ook designgewijs bij aansluit.

BYD spreekt van een SUV uit het B-segment, maar qua formaat leunt het nieuwe model toch vrij dicht bij het C-segment aan. Zo is hij wel 14,5 cm korter dan de Atto 3, maar ook 2 cm langer dan de Dolphin, hoewel hij minder zal kosten dan die laatste. Als we hem moeten situeren ten opzichte van de concurrentie, dan is de Atto 2 met zijn lengte van 4,31 meter een centimetertje langer dan een Kia EV3 of een Peugeot e-2008.

Voldoende ruim, maar vooral goed afgewerkt

Binnenin vertaalt het feit dat de Atto 2 tussen het B- en het C-segment in zit, zich in een voldoende ruim interieur, zowel voor de voorste als voor de achterste inzittenden. De koffer biedt een laadvolume van 400 liter, dat door de achterbank neer te klappen kan worden uitgebreid tot 1.340 liter, met in dat geval een perfect vlakke laadvloer. Correcte cijfers, maar niet uitzonderlijk, want beide hierboven genoemde rivalen doen ondanks hun haast identieke afmetingen (veel) beter.

Jammer is bovendien dat de (manuele) kofferklep niet wat hoger opengaat, want met een lichaamslengte van 1,80 meter moet je eronder bukken om je hoofd niet te stoten. Alsof ze er in China geen rekening mee gehouden hebben dat Europeanen doorgaans wat groter van gestalte zijn…

Meer indruk maken doet de Atto 2 met de afwerking van zijn interieur, toch zeker in verhouding tot zijn prijskaartje. Het eerste uitrustingsniveau (Active) heb je namelijk al voor 24.785,12 euro excl. btw, maar noch aan de buitenkant, noch binnenin geeft deze BYD een goedkope indruk.

Het interieur oogt misschien wel iets conventioneler uit dan dat van andere BYD-modellen – hier bijvoorbeeld geen spielerei zoals de gitaarsnaren in de deurpanelen van de Atto 3 – maar het geheel ziet er goed uit, en in vergelijking met echte budgetmodellen als de grotere, maar nog goedkopere Citroën ë-C3 Aircross of Opel Frontera zelfs chic. Wel prominent aanwezig in het midden van het dashboard is het aanraakscherm dat elektrisch kan draaien van horizontaal naar verticaal of omgekeerd, een stokpaardje van BYD.

Bijzonder goed uitgerust

Die roteerbare tablet heeft een diameter van 10,1 duim in de Active en van 12,8 duim in de 1.652,89 euro (excl. btw) duurdere Boost, die zich verder onder andere onderscheidt met elektrisch inklapbare buitenspiegels, een verwarmbaar stuurwiel en dito voorste stoelen, twee extra luidsprekers (8 in plaats van 6), een inductielader voor compatibele smartphones, parkeersensoren vooraan en een 360-gradencamera.

Maar de uitrusting van de Active mag er gezien zijn prijs ook al zijn. Zelfs die basisversie heeft immers al standaard recht op zaken als full led-koplampen, een (vast) panoramisch dak, automatische lichten en ruitenwissers, keyless go (eventueel via je smartphone of wearable), een adaptieve snelheidsregelaar, elektrisch verstelbare voorstoelen, navigatie, Android Auto en Apple CarPlay (draadloos), een V2L-functie om externe toestellen, zoals een koffiezetapparaat, van stroom te voorzien, een achteruitrijcamera en -sensoren, en last but not least: een warmtepomp.

Het ontbreken van een hoedenplank in deze basisversie betreuren we wel. En wie zijn auto graag personaliseert, komt van een kale reis terug, want los van de verschillende uitrustingsniveaus is de Atto 2 te nemen of te laten zoals hij is. Zelfs het aanbod aan koetswerkkleuren is beperkt: de standaardkleur is grijs en daarnaast kun je enkel kiezen uit wit, zwart of een bleek groen. En de kunstlederen interieurbekleding is voorlopig altijd zwart, al zul je later dit jaar ook kunnen opteren voor beige.

Beperkt snelladen

Origineel is dat het infotainmentsysteem een karaokefunctie heeft – iets voor de liefhebbers. Aangezien we de auto tijdens onze testrit moesten delen met een collega, hebben we dat echter maar niet uitgetest… Al kan deze functie misschien wel van pas komen om de tijd te doden wanneer je onderweg noodgedwongen aan een snellader moet wachten. Het DC-laadvermogen van de Atto 2 met zijn batterij van 45,1 kWh is namelijk beperkt tot 65 kW, waardoor laden van 10 tot 80% in het beste geval 37 minuten in beslag neemt. Ook het WLTP-rijbereik is met 312 km niet indrukwekkend, en enigszins teleurstellend voor een constructeur die zich met zijn befaamde blade-batterij profileert als een specialist ter zake. Op wisselstroom bedraagt de laadtijd dankzij de boordlader van 11 kW zo’n 5,5 uur.

In het laatste kwartaal van 2025 volgt nog wel een versie met een krachtigere motor en een grotere batterij. Die heet Comfort en kan prat gaan op een toch wel wat… comfortabeler rijbereik van 420 km, terwijl laden van 10 tot 80% slechts 25 minuten in beslag zou nemen. Hoeveel de batterijcapaciteit en het motorvermogen van die versie bedragen, vertelt BYD er nog niet bij, maar we zouden durven gokken dat het gaat om de 60,4-kWh accu met een snellaadvermogen van 88 kW en de motor van 204 pk uit de Dolphin – waarmee de Atto 2 trouwens zijn e-Platform 3.0 deelt. Wait and see… Die Comfort zou dan wel een flinke 4.500 euro excl. btw meer gaan kosten dan de Boost.

Vlot maar niet sportief

Onderweg is de voorwielaangedreven Atto 2 een aangename metgezel, toch zeker in de stad. Met zijn 177 pk en 290 Nm is hij zeker voldoende vlot met twee inzittenden en hun bagage aan boord. Voor het klassieke sprintje van 0 tot 100 km/u geeft BYD een tijd van 7,9 seconden op. Op de bochtige bergweggetjes rond Madrid, waar we de auto konden testen, konden we wel vaststellen dat de Atto 2 eerder een vlotte en soepele rijstijl op prijs stelt dan een sportieve.

Bovendien blinken de stoelen niet echt uit qua steun. En op de snelweg had onze testauto nogal last van windgeruis, terwijl de rijhulpsystemen vrij opdringerig uit de hoek kunnen komen. Na afloop van onze testrit over een gevarieerd parcours maakte de boordcomputer gewag van een gemiddeld verbruik van 18,6 kWh/100 km, iets meer dus dan het normgemiddelde van 16 kWh/10 km. Dat zou dus in de praktijk een rijbereik van zo’n 250 km opleveren.

Met drie vingers

Naast zijn afwerking willen we de Atto 2 ten slotte nog een pluim geven voor zijn ergonomie. Zo bevinden zich rond het overigens erg aangename versnellingspookje verschillende fysieke toetsen, waaronder een scrollwieltje om het audiovolume te regelen. En ook op het stuur liet BYD zich niet verleiden tot touchpadachtige toestanden, die in de praktijk vaak alleen maar ergernis opwekken.

Voor de airco zijn er geen fysieke knoppen, maar BYD heeft hiervoor wel een handige oplossing bedacht: zelfs als Android Auto of Apple CarPlay actief is, kan de temperatuur in de cabine worden aangepast door met drie vingers omhoog en omlaag te vegen, terwijl de snelheid van de ventilatieventilator kan worden aangepast door van links naar rechts te vegen. Een vondst die we in de praktijk goed vonden werken.

Fleetbalans

Voor een schappelijke prijs heeft de Atto 2 geen gebrek aan kwaliteiten. Om te beginnen is hij als Active of Boost relatief betaalbaar (toch zeker in aankoop; leaseprijzen zijn nog niet beschikbaar) en tegelijk goed uitgerust. Qua rijbereik doet hij niet veel beter dan échte budgetmodellen als de Citroën ë-C3 Aircross of de Opel Frontera Electric, maar dat maakt hij goed door een veel minder goedkope indruk te geven. Rivalen als een Kia EV3 of een Peugeot e-2008 zijn dan weer een stuk duurder, waardoor de Atto 2 finaal een aantrekkelijke keuze kan zijn voor wie niet al te vaak langere afstanden moet afleggen.

Technische fiche BYD Atto 2 (130 kW/177 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Motor elektrisch
Vermogen 130 kW/177 pk
Maximumkoppel 290 Nm
Leeggewicht 1.570 kg
Koffervolume
400-1.340 l
Rijbereik 312 km
Gemiddeld verbruik
16 kWh/100 km
CO2-uitstoot 0 g/km
Topsnelheid 160 km/u
Batterijcapaciteit 45,1 kWh

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw € 24.785,12
Basisprijs incl. btw € 29 990,oo
Fiscaal vermogen 4 PK
BIV (Brussel/Wallonië, Leasing) € 74,29/61,50
BIV (Vlaanderen)  € 0
Rijtaks (Brussel, Wallonië, Leasing) € 100,98
Rijtaks (Vlaanderen)  € 0
Gemiddelde fiscale aftrekbaarheid (over 4 jaar) 100%
Bruto VAA gebruiker niet bekend
Verworpen uitgaven niet bekend
CO2-bijdrage
 € 43,76
Kevin Kersemans

Kevin Kersemans, redacteur van dit artikel

Kevin Kersemans is autojournalist met al enkele decennia ervaring op de teller. Zijn passie voor auto's en alles op wielen heeft hij al van kindsbeen af. Voor link2fleet volgt hij vooral de auto-actualiteit en test hij nieuwe modellen.
Dit artikel gaat over: Fleettests
Gelinkte experten :

Gelijkaardige artikels