Een opvallende tendens, die ook weerspiegeld wordt in de hoge ranking van de Volvo EX30, is de doorbraak van de BEV in de laagste segmenten van de bedrijfswagenmarkt.
“De elektrificatie zette zich daar het afgelopen jaar pas echt door omdat er eindelijk meer en meer kleinere modellen zoals de EX30 op de markt kwamen. Zeker het laatste half jaar zien we meer bestellingen van BEV’s in dit lagere segment met bijvoorbeeld populaire modellen als de KIA EV3, de Mini Aceman en de Peugeot 2008. Deze wagens winnen het nu op vlak van TCO, de totale kost inclusief onderhoud, andere diensten en belastingen, van hun concurrenten met een benzinemotor. In het verleden lag dit nog omgekeerd. De Volkswagen Polo is de enige benzinewagen die nog qua populariteit zich kan meten met de anderen, maar VW heeft de elektrische iD.2 in de pijplijn zitten. Ook de recente Renault 5, de auto van het jaar en ook een BEV, zit in ditzelfde segment en trekt de aandacht van de fleetwereld. 2025 belooft een boeiend jaar te worden voor de kleinere BEV’s, die nu echt aan hun inhaalrace begonnen zijn.”
Yves Ceurstemont – Arval Mobility Observatory Belgium