Gepubliceerd op 13 March 2025 om 08h28
Door Damien Malvetti

Bolt breidt zijn vloot elektrische fietsen in Brussel uit met meer dan duizend extra fietsen

Terwijl carsharing een zware klap krijgt in ons land met de aangekondigde terugtrekking van MILES gisteren, kondigt Bolt een uitbreiding aan van zijn vloot elektrische fietsen in Brussel, met de toevoeging van meer dan duizend nieuwe fietsen in de Belgische hoofdstad. Met een totale vloot van 2.500 fietsen in Brussel speelt Bolt in op de veranderende behoeften van micromobiliteitsgebruikers.

Een groeiende vraag naar elektrische fietsen

Micromobiliteit blijft in Brussel sterk groeien, met een toenemende adoptie van elektrische fietsen. Hoewel steps nog steeds populairder zijn, tonen gegevens aan dat de gemiddelde reisafstand binnen micromobiliteit het afgelopen jaar met 25% is gestegen, tot een gemiddelde van 3 km per rit. Dit stimuleert steeds meer gebruikers om te kiezen voor fietsen, die beter geschikt zijn voor langere ritten. Het gebruik van elektrische fietsen is in de afgelopen 12 maanden dan ook met 27% toegenomen.

Deze trend is vooral zichtbaar tijdens de piekuren: gebruiksgegevens tonen een aanzienlijke stijging tussen 8:00 en 10:00 uur ‘s ochtends en tussen 16:00 en 18:00 uur ‘s avonds. Dit wijst op een groeiende acceptatie van fietsen voor woon-werkverkeer. Daarnaast biedt de fiets praktische voordelen, zoals de geïntegreerde mand waarmee gebruikers eenvoudig tassen en persoonlijke bezittingen kunnen vervoeren – een voordeel dat vooral door vrouwelijke gebruikers wordt gewaardeerd.

Nieuwe generatie fietsen: lichter en wendbaarder

Naast de uitbreiding van de vloot introduceert Bolt in Brussel een nieuw model elektrische fiets, geoptimaliseerd voor comfort en wendbaarheid. Deze fietsen zijn uitgerust met luchtbanden in plaats van massieve banden, waardoor ze lichter zijn en een betere grip bieden. Dit maakt de rit aangenamer en veiliger voor de gebruikers.

Deze uitbreiding werd mogelijk gemaakt door de aanpassing van het micromobiliteitsaanbod in de hoofdstad. Aanvankelijk had Bolt het aantal fietsen beperkt om te voorkomen dat de dropzones – die plaats bieden aan 7.500 fietsen – overvol raakten. Echter, na het vertrek van verschillende operators, in lijn met de doelstellingen van de Stad Brussel binnen haar aanbestedingsproces, kon de beschikbare ruimte beter worden verdeeld en kon Bolt zijn vloot gedeelde fietsen uitbreiden.

“Met deze uitbreiding van onze vloot elektrische fietsen stellen we nog meer Brusselaars in staat om zich eenvoudig en duurzaam door de stad te verplaatsen,” zegt Alexis Hiernaux, Head of Micromobility Operations bij Bolt Benelux. “De evolutie in gebruikspatronen toont aan dat elektrische fietsen een essentieel vervoermiddel zijn geworden voor dagelijkse ritten. De uitbreiding van onze vloot sluit perfect aan bij de doelstellingen van het Good Move-plan, dat inzet op alternatieven voor de auto en een vlottere mobiliteit in de stad. Door ons aanbod van gedeelde fietsen te versterken en de integratie ervan in de publieke ruimte te optimaliseren in samenwerking met de Stad Brussel, dragen we actief bij aan de transitie naar een beter toegankelijke en minder drukke stad.”

Bolt blijft een sleutelrol spelen in deze mobiliteitstransformatie door zijn aanbod af te stemmen op de behoeften van gebruikers en door het ondersteunen van overheidsbeleid dat duurzame alternatieven voor de auto bevordert.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Fietsen (huur) , Mobiliteit

Gelijkaardige artikels