Gepubliceerd op 13 February 2025 om 10h49
Door Damien Malvetti

Brussel: 1 op de 7 werknemers ruilt zijn bedrijfswagen in voor een mobiliteitsbudget

1 op 20 werknemers met een bedrijfswagen (5,2%) ruilde in 2024 hun wagen in voor een mobiliteitsbduget. Vorig jaar was dit de helft. Met het federale mobiliteitsbudget ruilen medewerkers hun (recht op een) bedrijfswagen in voor een budget, waarmee ze zelf hun mobiliteit duurzaam invullen. Voorlopig gaat het enkel over bedienden met een bedrijfswagen. Gezien de beperkte absolute aantallen, blijft het mobiliteitsbudget een differentiator in de war for talent. Brusselse werkgevers zijn koploper. Het totaal aandeel werknemers met een mobiliteitsbudget bedraagt 0,85%: dat betekent dat één op 120 werknemers. Dat blijkt op basis van de analyse van SD Worx bij meer dan 37.000 werkgevers en meer dan 1,1 miljoen werknemers.

Veerle Michiels, mobiliteitsexpert bij SD Worx: “Het federaal mobiliteitsbudget (MOB) bleef tot nu toe een fenomeen ‘in de marge’, al kent het de voorbije jaren wel een gestage groei. De nieuwe regering wil het MOB een extra duw in de rug geven: daarom zullen werkgevers het voortaan systematisch moeten aanbieden aan wie recht heeft op een bedrijfswagen. Nu kan een werkgever nog kiezen of en aan wie hij het mobiliteitsbudget aanbiedt.  Die keuzevrijheid voor de werkgever wordt een ‘moeten’, al zal de werknemer nog altijd de keuze hebben om al dan niet in te stappen in het mobiliteitsbudget.”

 

Brusselse werkgevers blijven koplopers

Grosso modo constateert SD Worx bij de werkgevers die het federaal mobiliteitsbudget aanbieden een verdubbeling op twee jaar tijd. De Vlaamse werkgevers zijn in de meerderheid (58%), maar als je rekening houdt met het aantal werkgevers per regio, dan omarmen de Brusselse werkgevers het snelst het mobiliteitsbudget: meer dan één op twintig Brusselse werkgevers (5%) heeft het ondertussen ingevoerd.

2024 2023 2022
Brusselse werkgevers 5,2% 3,5% 2,6%
Vlaamse werkgevers 1,6% 1,0% 0,7%
Waalse werkgevers 1,2% 0,8% 0,5%
  • 5% van de Brusselse werkgevers in 2024, terwijl dit twee jaar geleden (in 2022) de helft was (2,6%).
  • 1,6% van de Vlaamse werkgevers (vorig jaar 1,0%  en in 2022 0,7%). Vlaams-Brabant ligt hier aan kop (met 3,8%; vorig jaar 2,6%). Werkgevers in West-Vlaanderen en Limburg vinden het minst hun weg naar het MOB (met resp. 0,9% en 1%). Werkgevers in Oost-Vlaanderen en Antwerpen zitten er tussen in, met resp. 1,5% en 1,2% van de werkgevers in die regio.
  • 1,2% van de Waalse werkgevers (tov 0,8% in 2023 en 0,5% in 2022); Waals-Brabant ligt aan kop met 3,5% (2,4% vorig jaar).

 

SD Worx stelt op provinciaal niveau vast dat -naast Brusselse werkgevers- ook werkgevers aan de rand van Brussel, zoals Vlaams-Brabant en Waals-Brabant op kop liggen, met respectievelijk 3,8% en 3,5%.

Welke sectoren zijn de koplopers?

Top 4 Sectoren waar de werkgevers het goede voorbeeld geven:

  • TIC (ontwerpen en programmeren software) : 9 %.
  • Reclame en marktonderzoek : 7 %
  • Activiteiten van hoofdkantoren, bedienden : 6 %.
  • Architecten en ingenieurs : 4 %

 

hoe groter de organisatie, hoe meer kans op mobiliteitsbudget

85% van de werkgevers met een mobiliteitsbudget zijn kmo’s (tot 250 werknemers). Maar als je rekening houdt met het aantal bedrijven dan heeft het mobiliteitsbudget- relatief gezien- het meest succes bij de grootste organisaties. Zo heeft bv. bij de organisaties met 100 – 250 werknemers een op tien werkgevers een mobiliteitsbudget (of 10%). In organisaties met meer dan 1.000 werknemers verdubbelt de kans: een kwart (vorig jaar 13%) heeft daar het mobiliteitsbudget al ingevoerd. In het algemeen geldt: “hoe groter, hoe meer kans dat een werkgever het mobiliteitsbudget kan aanbieden.”

 

Omvang Voorkomen Succes binnen elke categorie
< 20 werknemers 31% 0,75%
20 – 49 werknemers 26% 5%
50 – 99 werknemers 14% 7%
100 – 249 werknemers 14% 10%
250 – 499 werknemers 8% 15%
500 – 999 werknemers 4% 19%
<= 1.000 werknemers 3% 24%

“Vandaag heeft het bestaande MOB veel minder succes bij de kleinste kmo’s. Enerzijds is dit te verklaren door het hoge aandeel functiewagens (nodig voor de job), anderzijds mag je het belang van administratieve eenvoud niet onderschatten. Het huidige systeem kent nog een marge voor verbetering. De grootte van het mobiliteitsbudget evolueert bijvoorbeeld niet automatisch mee met een aanpassing van het bedrijfswagenbudget”, besluit Veerle Michiels van SD Worx.

 

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels