Gepubliceerd op 13 March 2025 om 14h26
Door Damien Malvetti

De SUV blijft het favoriete formaat voor Belgische bestuurders

SUV’s blijven Belgische automobilisten overtuigen. Toch neemt het aantal ingeschreven grote wagens in België niet toe. Dat blijkt uit de cijfers van Febiac.
© ||||||

Sinds 2018 voeren SUV’s de lijst van jaarlijkse inschrijvingen van nieuwe auto’s in België aan, vóór familiewagens, breaks en monovolumes.

In 2022 doorbraken de SUV’s voor het eerst de kaap van 50% marktaandeel in België. En aan het begin van het boekjaar 2025 hebben de SUV’s een andere symbolische mijlpaal bereikt, namelijk die van 60% marktaandeel (60,6%).

Het zijn vooral middelgrote SUV’s (34,9% marktaandeel na 2 maanden in 2025) en kleine SUV’s (16,3%) die bijzonder populair zijn bij Belgische automobilisten. Grote SUV’s hebben een marktaandeel van 9,4%.

Hoe verrassend het ook mag lijken, het commerciële succes van SUV’s heeft er niet toe geleid dat er meer grote auto’s worden ingeschreven. Integendeel, het marktaandeel van “grote auto’s” is gedaald van 19,2% in 2016 naar 16,9% na 2 maanden in 2025.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels