Gepubliceerd op 9 December 2024 om 15h12
Door Damien Malvetti

Enquête: BEV’s zullen wellicht blijven groeien in de wereldwijde wagenparken, maar brandstofvoertuigen zijn nog niet uitgezongen.

Uit de Global Fleet Survey 2024, uitgevoerd door onze collega’s van Fleet Europe (Nexus Communication) onder wagenparkbeheerders over de hele wereld, blijkt dat het marktaandeel van volledig elektrische voertuigen zou stijgen tot 60,5% in 2030. Toch lijkt het erop dat de conventionele verbrandingsmotor nog niet uitgezongen is. Volgens de enquête zullen brandstofvoertuigen een groter aandeel (18,6%) voor hun rekening nemen dan andere alternatieve aandrijfvormen, met name PHEV’s.

© Electric car and green car concept

Volgens het onderzoek van Global Fleet worden wagenparken wereldwijd nog altijd gedomineerd door brandstofvoertuigen, met een aandeel van 61,6%, maar zal dit naar verwachting dalen tot 18,6% in 2030 als gevolg van regelgeving en milieumaatregelen.

BEV’s, die momenteel goed zijn voor 12,9% van de bedrijfsvloten wereldwijd, zullen naar verwachting aanzienlijk groeien, tot 60,5% in 2030, dankzij de technologische vooruitgang, stimuleringsmaatregelen en duurzaamheidsdoelstellingen. Dat zeggen de ongeveer 90 wagenparkbeheerders van multinationals die deelnamen aan de wereldwijde enquête van dit jaar. Deze fleetmanagers vertegenwoordigen in totaal 1,3 miljoen personenwagens en 260.000 lichte bedrijfsvoertuigen.

Europa leidt deze evolutie naar de elektrificatie van wagenparken, met 100% van de wagenparken die van plan zijn om het aantal BEV’s te verhogen, terwijl Noord-Amerika, Latijns-Amerika en de regio Azië-Pacific verschillende niveaus van betrokkenheid vertonen. In Afrika en het Midden-Oosten is de groei beperkt door een gebrek aan infrastructuur en de onvoorspelbaarheid van de kosten.

Operationele leasing nog steeds het populairst…

Een andere trend in dit onderzoek is de groeiende belangstelling van vloten wereldwijd voor de full operational lease-formule. Die is vooral populair in Europa, waar ze 96% van de markt vertegenwoordigt.

In Noord-Amerika, waar financiële leasing voor onbepaalde duur ook wijdverbreid is, wordt full service leasing steeds meer gezien als een alternatief. In 2023 koos 23% van de Amerikaanse wagenparkbeheerders operationele leasing als voorkeursoplossing, vergeleken met 50% dit jaar, volgens de Global Fleet Survey 2024.

Alleen in Latijns-Amerika en de regio Azië-Pacific is de belangstelling voor full service leasing afgenomen. En bij het kiezen van leasepartners geven wagenparkbeheerders de voorkeur aan kostentransparantie en een wereldwijd bereik, wat de vraag naar duidelijke en betrouwbare partners weerspiegelt.

... maar die voor telematica daalt, behalve in Europa

Volgens de onderzoeksresultaten van 2024 loopt Europa ook voorop bij de invoering van telematica, terwijl het percentage van vloten dat dergelijke technologie gebruikt in Afrika en het Midden-Oosten, slechts 22% bedraagt. Noord-Amerika en Latijns-Amerika laten een bescheiden toename zien in het gebruik van telematica, hoewel veel wagenparken nog steeds zonder telematicatechnologie werken.

 

 

Interesse voor AI

Het onderzoek van 2024 peilde ook naar de interesse voor kunstmatige intelligentie. Hoewel de huidige toepassingsgraad laag is, is 74,5% van de respondenten geïnteresseerd in AI voor toekomstig vlootbeheer, wat duidt op een potentiële groei in automatisering.

Kia en Volvo goen het goed

De Global Fleet Survey 2024 keek ook naar de merkkeuze voor wagenparken. Kia en Volvo springen er duidelijk uit als de merken met de sterkste nettogroei in wagenparken in de afgelopen maanden.

Sommige traditionele merken zoals Mercedes, Volkswagen en Ford zullen hun aandeel naar verwachting zien dalen, omdat wagenparkbeheerders de voorkeur geven aan merken die duurzaamheid, winstgevendheid en aantrekkingskracht voor moderne wagenparken combineren.

Nieuwe merken zoals BYD en Polestar laten een aanzienlijke nettogroei zien, grotendeels dankzij hun aanbod van elektrische voertuigen. Nu duurzaamheidsdoelstellingen steeds belangrijker worden, genieten deze merken de voorkeur omdat ze bedrijven helpen hun emissiedoelstellingen te halen, aldus de Global Fleet Survey.

Lees het volledige rapport

Het volledige rapport van de Global Fleet Survey 2024 vindt u hier.

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: News

Gelijkaardige artikels